Åka med broddar

Westernryttaren

Trådstartare
ska iväg ikväll o har broddar runt om (2 i varje sko) hade ni tagit av dom el ej.
Hästen står fint under färd, kommer ha boots runt om. Kan det hända nått mer än att han trampar på sig som jag inte har tänkt på?
Varför han har broddar är så han får bättre fäste i hagen nu när det börjar bli lerigt annars så sträcker han sig o trampar av sig sina skor stup i kvarten!
 
Sv: Åka med broddar

Tjockt lager med strö i transporten rekommenderas om du är rädd om din matta. hade själv tagit torv i botten och fuktat upp packa det hårt, sen ett lager spån ovanpå.

Fast bäst av allt vore ju att brodda av allt hemma och rida utan sen. Om ni inte ska ut och hoppa i terrängen dvs eller rida på halt underlag.
 
Sv: Åka med broddar

Här kör vi alltid med brodd vintertid (norra Norrland), annars skulle hästen troligtvis halka ihjäl sig mellan parkering och ridhus. Har faktiskt aldrig någonsin haft en broddskada i transporten men har haft hästar som har åkt bra.
 
Sv: Åka med broddar

Jag plockar aldrig ur broddar innan transport och det har (peppar, peppar) inte varit några problem hittills. Min häst står väldigt lugnt och stilla i transporten, och inte ens gummimattan har tagit stryk.
 
Sv: Åka med broddar

Här körs det alltid med brodd tex under vintern.

Hala ramper, hal stallbacke och allmänt isigt vintertid gör att det känns absurt att brodda ur/i varje gång hästen transporteras. Skulle man göra det skulle hästen högst troligt bryta benen av sig, antingen när man går ut genom dörren eller upp för rampen.
Att brodda ur/i inne i transporten tex är uteslutet av säkerhetsskäl.

På med ordentliga skydd, boots och står hästen i normalfallet stilla så gör dem inte illa sig mer för det.
Jag rekommenderar inte för tjockt strö faktiskt då det ger mycket sämre fäste för hästarna under färd och det kommer troligen ändå ligga antingen längst fram i transporten eller längst bak när ni är framme då hästarna puttar undan det för att få till fästet. Har sett hästar ramla pga för mycket strö. Så mycket mer matta nöts inte men är man oroad över det kan man byta ut den med tiden eller lägga in en extra "broddmatta".

Har aldrig någonsin hört talas om broddskador/tramp i transportsammanhang faktiskt, utan gör dem illa sig på brodden så är det i hagen under lek.
 
Senast ändrad:
Sv: Åka med broddar

Bra inlägg om ströet:) Det kan damma också.

Jag lägger inte strö mer än baktill.

La in torv en vinter. Waow. det var kul när det frös fast:(
 
Sv: Åka med broddar

Om hästen åker bra och du skyddar hela hoven, tex gummiboots kan funka om inte transportskydden räcker till. Borde inte vara några problem. Jag körde min häst med för de satt så att jag inte fick bort dem :/ Han är inte 100% lugn men det gick bra
 
Sv: Åka med broddar

Som andra svarat - här i norrland åker vi broddat. :) Har inte varit problem med det. Vi har inte så mycket skydd på heller eftersom jag tycker att de ibland kan störa hästen.

Däremot är det gummimattan som får ta "stryk". Vi har lagt in en extra gummimatta som skydd + plus att vi har spån.

Här uppe är det nog större olycksrisk att åka obroddat vid av- och pålastning, än att ha dom på i släpet.
 
Sv: Åka med broddar

Bor i Dalarna och skulle aldrig komma på tanken att brodda ur under transport på vintern.
Jag sätter på boots och senskydd precis som övriga tiden på året, samt lagom med spån. Aldrig haft några skador på varken häst eller transport.
 
Sv: Åka med broddar

Bor oxå i Dalarna broddad sen 2 veckor då hon blev skodd. Enda extra jag gör är att sätta på boots ifall hon skulle trampa sig fram, under ridning eller transport. Inget ur och i sättande nu är det brodd till april någongång :)
 
Sv: Åka med broddar

*kl*

Ytterligare en som inte broddar ur och aldrig haft problem med det. På med transportskydden så har allt gått bra :) Iofs så har hästen inte haft mer än ett litet broddtramp under tiden jag haft honom, men man ska väl aldrig säga aldrig.
 
Sv: Åka med broddar

Efter att ha sett en häst lastas av på stallbacke á la glansis och röra sig som Bambi, och helt mirakulöst klarat sig utan (värre) sträckningar, kör jag hellre broddat!

Trevlig resa!
 
Sv: Åka med broddar

KL

Då får väl jag komma in som udda i diskussionen då, och säga att sålänge det inte är isgata åk absolut utan broddar.
Har haft både ordentliga broddskador och trasigt golv som fick lagas pga broddarna.
Boots plockas av hela, transportskydd hjälper inte längst ner och hästen åker bäst utan. Har en häst som vanligtvis inte är några problem att köra men har sina dagar, och den dagen räckte.
 
Sv: Åka med broddar

KL Min häst trivs inte med att åka med någonting på sig på benen, boots/transportskydd osv. Jag funderar på att sätta på guldskor fram vid nästa skoning, bak kör jag då med vanliga skor och broddar med två brodd när det är halka. Vågar jag åka transport med henne helt "naken" med guldskor fram? Hon har hittills inte rört på sig något särskilt i transporten utan står ganska still. Vad tror ni experter? ;)
 
Sv: Åka med broddar

Står hästen normalt stilla så känns risken ganska minimal, men jag hade nog satt på ett par boots i alla fall.

Kl

Ni som plockar ur brodden - hur ofta gör ni det?
Blir inte gängor/broddhål utslitna rätt fort?
 
Sv: Åka med broddar

Broddar mina hästar med fyra brodd per sko i slutet av september/början av oktober och de sitter kvar till mitten på april. Hästarna åker transport ett par gånger i veckan till och från ridhuset och jag sätter på den neoprenboots och sedan vanliga benskydden som de har när de rids. Fungerar alldeles utmärkt... Aldrig någon häst som trampat sig i transporten...
 
Sv: Åka med broddar

Har en bekant som bara skulle åka en kort bit med den mkt åkvane hästen.
det slutade med konvalescens 1 år . Brodd o bara benskydd.

Även om hästen står still så händer olyckor. vilt o andra idioter på vägen.

jag har både strykkappor o transportskydd när jag kör broddat- även om de står helt still.

Jag har som kanske ngn känner till blivit påkörd i släpets hjulhus av mötande bilist
 
Sv: Åka med broddar

Hoppas det gick bra till slut med hästen.
Tyvärr är det väl så att om man får in en bil i hästtransporten, så spelar det nog ingen större roll om du har transportskydd eller inte, brodd eller inte, hästen lär nog skada sig rätt rejält oavsett. En sån gång får man nog hoppas på änglavakt!
Mina hästar har aldrig skadat sig eller fått trampskador med neoprenboots och vanliga benskydd i transporten och det har fungerat riktigt bra i alla år. Detta är ju däremot hur jag klär dem när de ska åka till och från ridhuset.
Däremot är det givetvis så att om de ska åka långt, så är det en annan sak. Sommartid står hästarna "nakna" i transporten, vintertid är det boots och stallbandage som gäller...
Men de vanligaste resorna är trots allt till och från ridhuset och som sagt, aldrig någon som skadat sig på grund av det... ..
 
Sv: Åka med broddar

Jag hade tagit ur brodden om det inte är halt där hästen skall lastas på/av och gå.

Även med boots så är det en större risk att ha brodd.

Men är det isigt eller kan tänkas vara det dit vi skall så kör jag dem med broddar! Tar hellre en trampskada än ett benbrott....
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 039
Senast: Nevermind
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 903
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp