Åka långt med nyköpt 2 åring...

Sv: Åka långt med nyköpt 2 åring...

Lösa benbitar uppstår innan hästen fyller ett år (det är ju en tillväxtrubbning i brosket). Undantaget trauma givetvis. Alltså högst befogat att röntga en tvååring. Nu skriver du inte vilken ras, men vill man veta att hästen är frisk och försäkringen kommer att gälla är röntgen att rekommendera.

OK! Då har jag lärt mig något nytt:)
Visste att det uppstod när de växer i "brosk och skelett" så att säga, men trodde inte att det uppkom redan när de var så pass unga som 1 år.
Bra att veta dock:idea:

Jag hade kört i släpet hem direkt. Att stanna på vägen känns som ett jätte risktagande, ett onödigt sådant. Lastbil är andra alternativet men i regel mera kostsamt och krångligare då de inte alltid "levererar" till stalldörren. Jag ser absolut inga hinder att ta transporten inte så här års iaf :D

precis min tanke oxå :D

Jag köpte min ettåring som inte var så mycket hanterad från Öland till Trollhättan. Hon slapp dock åka ensam då uppfödaren skickade med en häst som han dotter hämtade upp hos oss (den skulle till Orust/Lysekil)
Vi stannade men lastade inte ur.

Jag skickar så unga hästar med lastbil om det är långt. Man tjänar just inget på att köra själv.

Sist köpte jag osett och obesiktat. Hästen var försäkrad. Jag röntgar inte hästar jag köper oavsett ålder. Jag skulle kanske göra om det handlade om mycket pengar.

Jag skulle ALDRIG ge mig ut med en ovan häst i 8h ...
Jag rekommenderar VERKLIGEN att du anlitar en hästtransportör som har lastbil och gör det dagligen. Då får hästen typ som en box + att det är svikt i lastbilen. Åker du i vanlig transport så sliter du på hästen och kan riskera att få en riktigt lasträdd häst i framtiden.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 634
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Det är lite kaos och katastrof här, för att uttrycka det milt. Jag har ju innan varit synnerligen priveligerad med hundvakt, så vovve...
2
Svar
21
· Visningar
5 066
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 256
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Har köpt en unghäst (2 år) i Stockholm, ca 50 mil enkel resa hemifrån. Tanken är att hämta hem henne till helgen om vädret tillåter...
Svar
1
· Visningar
955
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna