Åka långt med nyköpt 2 åring...

Keeley_

Trådstartare
Vet inte om denna tråd hamnar på rätt ställe nu, men provar.
Jag har hittat dröm unghästen i NORRLAND, själv bor jag i Östergötland så det blir en skaplig resa hem igen, har beräknat resa raka vägen ner på ca 8 h, vilket är max tiden för transportering av häst.

Behöver råd ang. resan!

Med tanke på att det är en 2-åring utan ngn större hantering, och som ej är van att åka... Bör jag lasta ur henne för promenad ändå? Känns läskigt att ta ut henne om hon nu inte går in igen eller sliter sig osv...

Hon kommer självklart ha tillgång till hö + vatten under resan och åker nytt lyxigt Ifor Williams släp.

Vad är bäst för henne?
Åka raka vägen hem till mig utan att lasta ur, eller chansa för hennes skull och lasta ur ngn gång på vägn hem för rastning?:confused:

Tacksam för svar!

Keeley_

Sv: Åka långt med nyköpt 2 åring...

Jag har ingen erfarenhet av att köra unghästar långt men i de fall där jag har behövt skicka hästar på långresa har de fått åka "hästbuss" alltså anlitat en firma som transporterat. Då har ju hästen sällskap och blir (förhoppningsvis) inte stressad.

Skicka absolut med lastbil! Hästen får stå bekvämt med andra och slipper skaka runt ensam.

Om den inte är så mycket hanterad kanske man inte ska riskera "tjafs" med att den inte vill gå på igen, stress m.m.
Kanske är bättre att bara pausa och stå still ett tag, erbjuda lite vatten, nåt gott att äta och bara möjligheten att stå stilla och slippa balansera.
Eller som andra sagt; skicka med lastbil.

Det var ju ett bra alternativ. Vad har du anlitat för firma tidigare? Tips?

Grejen är bara att min plan var att starta här ifrån tidigt som attan, åka till henne kolla om det är henne jag vill ha (tror inget annat, men det kan ju vara lurigt ändå) och sedan lasta med hem.

Eftersom det är en 2 åring så är det ju ingen provridning.. tror inte att man gör böjprov på hästar under 3 år heller... Så det blir bara att kolla och ta med hem om allt går som det ska. Känns onödigt att åka över 100 mil fram och tillbaka för att sedan anlita firma som kör hästen hemåt mig för flera tusen- när mina soppa pengar går på desamma, nästan iaf...Dubbelt upp lixom.

Tyvärr så minns jag inte vad firman hette men det går säkert att googla på. Antar att olika företag kör olika vägar också så det kanske är bäst att kolla runt för att hitta en som passar bra. Förstår att det blir meckigare och dyrare för dig eftersom du måste åka upp ändå (i mitt fall har det ju varit egna hästar och inte nyköp) men det har fungerat smidigt och hästarna har varit i bra form när de kommit fram.

Jag valde hästbuss, det var verkligen suveränt.
Mitt sto var då 1½ år och aldrig lastad. Men när de ska åka så långt är det nog bra om de har NÅGON i närheten. Därför föredrar jag lastbil, iallafall på unghästar.
Plus att det ingick övernattning, och dagen efter så körde de hem henne till mig i stallet, och hon var i jättefint skick.

Om du kör själv hade jag inte lastat ur... Om du vill ha nr till företaget jag använde mig av så kan jag skicka ett pm! De var hur trevliga som helst!

Ja tack ;D vet du om de har ngn hemsida?

Tack alla som svarat!!!

Det brukar gå travbussar också, kan vara värt att kolla. De kanske ändå ska åka den sträckan... Kolla med närmaste travbana i så fall..

.

Eftersom det är en 2 åring så är det ju ingen provridning.. tror inte att man gör böjprov på hästar under 3 år heller... Så det blir bara att kolla och ta med hem om allt går som det ska. Känns onödigt att åka över 100 mil fram och tillbaka för att sedan anlita firma som kör hästen hemåt mig för flera tusen- när mina soppa pengar går på desamma, nästan iaf...Dubbelt upp lixom.

Du bör göra en veterinärbesiktining ändå, annars finns en stor risk att du får problem längre fram med försäkringar eller hävande av köp om hästen visar sig inte vara okej.

Min 2-åring åkte ca 8 timmar hem till mig. Då körde vi själva med ljust och luftigt, stadigt boggiesläp.

Dock var endast ca halva tiden på vägen, resten var antingen på färja eller stående i hamnen när vi väntade på färjan.

Han stod väldigt lugnt hela vägen så länge det fanns mat (hösilage i nät). Erbjöd vatten ett par gånger när vi ändå stod stilla på bildäck och han drack en del. Blev aldrig svettig eller orolig vad man kunde märka, kom fram i fint skick. Visst sov han en hel del dagen efter men det var ju väntat.;)

Han var lastad en gång tidigare.

Jag skulle INTE lasta ur en för mig okänd, lite hanterad häst på vägen. Bättre då att stanna och låta hästen äta och dricka i stillastående transport.

Jag hade kört i släpet hem direkt. Att stanna på vägen känns som ett jätte risktagande, ett onödigt sådant. Lastbil är andra alternativet men i regel mera kostsamt och krångligare då de inte alltid "levererar" till stalldörren. Jag ser absolut inga hinder att ta transporten inte så här års iaf :D

Hej.
Jag köpte en 2 åring från Norrland ( 10 mil norr om Boden ). Jag bor i Småland. Köpte honom efter att ha sett film o röntgenplåtar. Han fick åka med en transportfirma. Kändes bäst med lastbil. Det gick kanon, han var lugn, trött men vid gott mod när han kom fram. Firman var väldigt seriösa o trevliga. Kan PMa om du vill. Jag tänkte tanken på att hämta honom själv, men som andra skrivit tidigare så backade jag vid tanken på att ha en 2åring i släpet som jag dels inte kände o skulle beh lasta ut osv ( mer än 8h för mig )..
Jag vart supernöjd. inte farligt dyrt heller.
/ C

När jag hämtade hem min 3-åring så stod den 60 mil från mig. Jag var i valet och kvalet om jag skulle hämta själv eller låta den åka med Hästtransportör. Eftersom jag själv har en liten lastbil och räknade med att köra raka vägen hem med endast en liten paus så att det totalt blev 6h så valde jag att köra själv. Med transportör skulle det ha blivit övernattning plus en massa extra stopp. Jag hade dock aldrig vågat lasta av en okänd häst för att låta den sträcka på benen längs vägen. Vi stannade bara väldigt snabbt för att se om den var törstig sen körde vi igen. Allt gick bra.

Ngn som vet hur man vet. besiktar en 2 åring? Har hört att man inte gör böjprov på hästar under 3? Men ingen aning om det stämmer:S

Inget böjprov på så pass unga hästar. Dock bör du ta ut en veterinär för hälsokontroll. Har inte varit med på besiktning för så ung häst, men de kollar nog mest allmäntillstånd. Eventuellt syn och tänder. Du kan ju alltid ringa och höra lite med din veterinär (eller om du känner någon annan som har erfarenhet av unghästar) vad denna tycker bör kollas.
Lycka till med den lille!:)

Röntgar man verkligen för OCD på så små pållar? De är ju långt ifrån färdigväxta? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Det är lite kaos och katastrof här, för att uttrycka det milt. Jag har ju innan varit synnerligen priveligerad med hundvakt, så vovve...
2
Svar
21
· Visningar
5 060
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 116
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Har köpt en unghäst (2 år) i Stockholm, ca 50 mil enkel resa hemifrån. Tanken är att hämta hem henne till helgen om vädret tillåter...
Svar
1
· Visningar
954
Senast: Welsh
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar