AH! Täckeätande häst!

Sv: AH! Täckeätande häst!

Sprayen heter "No bite"! Är billig (förhållandevis) ;) kostade 69:- på Granngården för nån månad sen. Använder den också till termitkusarna!

Tänkte pröva svinspray (?), funkar inte det så blir det Tabasco i komb. m. Pirri-Pirri ;)

Simba gjorde fina revor i ponnyns täcke förr och alltid högt upp på baken.

Testade lite olika antibit som jag sprutade på hennes täcke och sedan hittade jag en burk med salva som man skulle kleta på och nä inte hjälpte det:mad: tills jag blev riktigt trött på hanns fasoner och tog halva burken på ca 30% av hennes täcke (storlek 95), han har inte bitit efter det:D.

Kommer bara ihåg att jag köpte det på höögs men inte namnet på burken.
Kan titta i morgon om jag har burken kvar i stallet.

CK: Jo, det löser ju problemet med han egna täcken. Men samtidigt blir han lerig och blöt + massa päls. Det kan sätta stop i ridningen då han går ganska hårt. Vill inte att han ska stå svettig i boxen utan täcke. Kan inte heller ställa av hästen pga att han äter täcken. Satsar på Falsterbo med honom till nästa år. Det känns lite tråkigt att lägga det på hyllan bara för att han inte kan låta bli sina täcken.

Inte behöver du ställa av hästen för att den inte kan ha täcke, det låter ju vansinnigt!

När jag jobbade med travhästar hade de sällan täcke öht, någon enstaka hade det ute om det var riktigt jäkligt väder, men oftast var de inne såna dagar istället.

Man gjorde rent dem under selen, de skulle ju ändå duscha efter träningen, och DÅ hade de täcke på, en stund. De som inte kunde hantera täckena (som din... ;)) fick stå uppbundna någon timme, sedan togs täcket av.

Stallet var oisolerat och mycket stort, kallt men väldigt bra luft, inte dragigt. Alla hästar oklippta.

Jag har delklippt mina (varmblodiga) hästar ibland, de behöver inte ha täcke varje dag för det, mest när det blåser och/eller är nederbörd.

Jag har också en täckesmarodör och det är fullkomligt hopplöst! Dock har jag, sedan han för 6 veckor sen fastnat i sitt täcke vid bogvecket med vänster bak (brodden i tån), av en slump fått tag i täcke som funkar. Alla vanliga täcken är rätt långa, går nedanför armbågen och ofta längre ner mot knät fram. Fick tipset just med skaderisken att titta på travfolkets täcken som är lite kortare på sidorna. Det funkar på min...men har bara provat att täcka efter arbete. Har ett bucas regntäcke av äldre snitt som inte går så långt ner. Det har ett kardborrband över spännena fram på bringan...det nedre kardborrbandet får han tag i och drar i det men det håller...sidorna rör han inte...

Kan det være at han ganske enkelt kjeder seg ute? Hvor stor er hagen han går i og hvordan ser den ut?

Det låter ju som att din kille är grymt uttråkad. Går det inte att hitta någon annan kompis till honom? Nog för att det går att dra in träd och leksaker till honom, men... Det är lite som att sätta en unge ensam på dagis.

Angående klippningen. Kan du inte klippa bara halsen/där han svettas som mest? Han är ju ändå inne när det är som kallast, så han borde klara det fint att gå ute otäckad dagtid med klippt hals.

Håller med. Ta bort täcket.

Sen äter inte hästar BJÖRK.

Joho hästar visst björk, :p åtminstone barken och kvistarna. Våra hästar har åtminstone ätit upp en 3-4 ungträd som stöd i deras hage, vanlig svensk gran och rönn är tydligen också mumsigt. :banghead:

Vanligen äter de inte björk, men kan ta av barken när saven stiger.:d

De äter nästan alla andra träd.
Asp, gran lönn......

Jag har också en täckesmarodör och det är fullkomligt hopplöst! Dock har jag, sedan han för 6 veckor sen fastnat i sitt täcke vid bogvecket med vänster bak (brodden i tån), av en slump fått tag i täcke som funkar. Alla vanliga täcken är rätt långa, går nedanför armbågen och ofta längre ner mot knät fram. Fick tipset just med skaderisken att titta på travfolkets täcken som är lite kortare på sidorna. Det funkar på min...men har bara provat att täcka efter arbete. Har ett bucas regntäcke av äldre snitt som inte går så långt ner. Det har ett kardborrband över spännena fram på bringan...det nedre kardborrbandet får han tag i och drar i det men det håller...sidorna rör han inte...

Hade tidigare ett Bucastäcke av äldre modell. De är väldigt slitstarka och sitter oftast bra. Dock blev resultatet det samma som de andra täckena, men Bucastäcket höll faktiskt en hel vecka :o

Ska se om jag hittar ett ponnytäcke, letade i stallet. Men hade ingenting kvar. Så får köpa ett begagnat på internet. De är ju lite mindre, annars kanske ett travtäcke så som du säger ;)

Jag har delklippt mina (varmblodiga) hästar ibland, de behöver inte ha täcke varje dag för det, mest när det blåser och/eller är nederbörd.

Jag bor tyvärr i NV Skåne, långt ifrån all skog. Så är blåser det alltid och mycket :(

Så även om temperaturen är plus så känns det som minusgrader. Det blir ju alltid mycket kallare med denna vind, speciellt när man bor nära havet så som vi gör.

Det låter ju som att din kille är grymt uttråkad. Går det inte att hitta någon annan kompis till honom? Nog för att det går att dra in träd och leksaker till honom, men... Det är lite som att sätta en unge ensam på dagis.

Tyvärr så finns det ingen kompis till han. Vågar inte heller riskera något, vinterhagarna är anpassade till "vinterhagar", så de är inte så hemskt stora.
Han gick som unghäst tillsammans med jämnåriga i stora hagar. Vilken gick ganska bra, då bara under sommarbete.

Kan det være at han ganske enkelt kjeder seg ute? Hvor stor er hagen han går i og hvordan ser den ut?

Han går i gräshage, som är anpassad till vinterhage. Inte jätte liten, men inte jätte stor (lite beroende på vad man är van vid som hästägare). Han får mer eller mindre fri tillgång till grovfoder. Jollyboll ute i hagen som han ofta leker med. Motioneras 5 dagar i veckan, då menar jag att han får ett ridpass i 45-50 min alt. tömkörs eller går i Passoasele.
Han är ute (nu under vintern) i ca 8 timmar. Under de mer ljusare dagarna är han ute längre.
Han är inte den hästen som springer runt i hagen, utan är väldigt stillsam och betar lugnt (förutom när han ger sig på täckena).

Diskmedel! Prova att spraya på yes. Funkade till våra stallbävrar när de lekte "trash the dress". Man får dock spraya typ varje dag i början.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka