Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det fungerar inte att tänka så i en affärsverksamhet.
Ingen köper en häst som har varit halt när det finns friska hästar att köpa i stället.
Du har dina hästar för eget bruk och det blir på ett annat sätt.
Därför så väljer du en annan försäkring vilket är begripligt.

Olika behov helt enkelt.

Njä pratar vi om hästar som tävlar svår klass så skall skadan vara av sådan art att den har den kvar dvs förslitning om den skulle förlora värdet på marknaden. men om den haft något litet eller en stor sårskada som den blivit återställd från så är inte skillnaden i pris för den hästen speciellt anmärkningsvärt.

Så många svårklasshästar finns det inte att köpa, ett par kanske eller knappt det
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Kl

Håller med Rubytoo, och undrar om Athena och Inte_ung har hästar som tränas och tävlas?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Taket på såna skador är (om nu JAG fattat rätt) 18' per år. Man kan höja det till 30' om man betalar extra. Normalt tak är 60' eller 120' per år.

Någon får kanske förklara men jag fattar det som att dessa inte är ersättningsbara och all annan hältutrednig är taket satt till 18'kr


Ja det är nog möjligt. Såna fel som oftare är pilotfel...

Ja och det var väl det som diskussionen rörde när agria gjorde dessa ändringar
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Men små hältor som kostar under 18 000:- i veterinärvård och stora sårskador ersätter ju Agria.
Så där fungerar det ju lika.

Ingen har väl någon nytta av en svårklasshäst som går i hagen med någon märklig hälta som man inte hittar bot på?
En trasig häst är ju lika oanvändbar oavsett om det är en GP häst eller en promenadhäst?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Men små hältor som kostar under 18 000:- i veterinärvård och stora sårskador ersätter ju Agria.
Så där fungerar det ju lika.

Ingen har väl någon nytta av en svårklasshäst som går i hagen med någon märklig hälta som man inte hittar bot på?
En trasig häst är ju lika oanvändbar oavsett om det är en GP häst eller en promenadhäst?

Du läser inte vad jag skriver. Hästar som blir återställda har jag skrivit, inte hästar som inte blir det.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Hur menar du nu?
Vi har olika behov.
Jag föder upp, rider in och säljer och har ett annat behov av försäkring än vad en tävlingsryttare har.

Så bara för att en försäkring är kass för en hästägare så betyder inte det att den är kass för en annan.
Eller hur?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Kl

Håller med Rubytoo, och undrar om Athena och Inte_ung har hästar som tränas och tävlas?

Nej, haha, undrar hur många gånger jag måste skriva det? Just därför har ju inte begränsningen någon betydelse för oss.

MEN, jag tror att den har betydelse för ett mycket litet antal hästar ändå. Så pass många tävlingshästar har jag koll på.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Har själv Sveland som ersatte ledbehandling samt sedermera en artroskopi och t-märkning utan några som helst problem. Kalaset gick på en bra bit över 18' kan jag lova och hade jag haft agria så hade de alltså inte ersatt.

En vän som har agria råkade ut för att de ej ville ersätta. Även hon hade utökad vetvård (120'). Hästen var inne på 3 besök på en klinik men tyvärr var det bara symptomen som behandlades, orsaken hittades inte.
När hästen fortfarande var halt och kompisen kontaktade Agria, så hänvisade de till hälttaket och ville ej ersätta fortsatt behandling.
Kompisen fick vänta tills årskiftet för fortsatt behandling och för att så sätt få ersättning.
Snopet tyckte hon som trodde honhade skydd pga A1 och utökad vetvård....
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Du läser inte vad jag skriver. Hästar som blir återställda har jag skrivit, inte hästar som inte blir det.

Jo jag läser.

Du skriver:
om den haft något litet eller en stor sårskada som den blivit återställd
Och jag svarar att små hältor som kostar under 18 000-: och sårskador är sådant som Agria ersätter för.

Det är de stora och dyra hältorna som inte ersätts mer än till 18 000:-.
Och dessa är ofta av sådan art att hästarna inte blir återställda.

Du skriver:
Finns det en möjlighet att rädda hästen så gör man det UTAN att det är för stort lidande för den.
Vilket jag tolkar som att rädda = hålla vid liv.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Hur menar du nu?
Vi har olika behov.
Jag föder upp, rider in och säljer och har ett annat behov av försäkring än vad en tävlingsryttare har.

Så bara för att en försäkring är kass för en hästägare så betyder inte det att den är kass för en annan.
Eller hur?

Väldigt sant!
MEN för hästar som tränas och tävlas så tycker jag Agrias upplägg är riktigt dåligt Särskilt tydliga med vad som gäller kan de inte heller vara då så många verkar ha missat detta.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Nej, haha, undrar hur många gånger jag måste skriva det? Just därför har ju inte begränsningen någon betydelse för oss.

MEN, jag tror att den har betydelse för ett mycket litet antal hästar ändå. Så pass många tävlingshästar har jag koll på.

Håller inte med om att det skulle ha betydelse för ett mycket litet antal hästar. i så fall skulle ju inte hälttaket behövas! Det finns ju där för att, som någon redan tidigare tagit upp i tråden, det finns såpass många fall att Agria riskerat att ej gå med vinst. En ganska enkel ekvation! ;)
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Någon får kanske förklara men jag fattar det som att dessa inte är ersättningsbara och all annan hältutrednig är taket satt till 18'kr

Nej klart dom är ersättningsbara men upp till 18 tusen/försäkringsår då vilket jag har extremt svårt att ens kunna tänka mig att det ska kosta! Eller det vet jag att det inte gör.. långt därifrån.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Håller inte med om att det skulle ha betydelse för ett mycket litet antal hästar. i så fall skulle ju inte hälttaket behövas! Det finns ju där för att, som någon redan tidigare tagit upp i tråden, det finns såpass många fall att Agria riskerat att ej gå med vinst. En ganska enkel ekvation! ;)

Ja, fast de som det har behövts för tidigare är kanske troligen mest lurendrejeri...
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jo jag läser.

Du skriver:

Och jag svarar att små hältor som kostar under 18 000-: och sårskador är sådant som Agria ersätter för.

En liten skada behöver absolut inte bli billig.

Det är de stora och dyra hältorna som inte ersätts mer än till 18 000:-.
Och dessa är ofta av sådan art att hästarna inte blir återställda.

Du skriver:

Vilket jag tolkar som att rädda = hålla vid liv.

Rädda häst för mig är att rädda den till att bli brukbar, du har missuppfattat mig där. Vi "räddar" ingen häst som inte blir återställd om den inte då kan gå till avel. För mig är rädda just att hästen kommer tillbaka.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Och därför är min bestämda åsikt att det är en bra ändring.

Eller att man tar upp diskussionen om varför kostnaderna rusat iväg ;)

Vet många som åker ner till Tyskland och behandlar just för att det är så mkt billigare
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Håller inte med om att det skulle ha betydelse för ett mycket litet antal hästar. i så fall skulle ju inte hälttaket behövas! Det finns ju där för att, som någon redan tidigare tagit upp i tråden, det finns såpass många fall att Agria riskerat att ej gå med vinst. En ganska enkel ekvation! ;)

Hälttaket kom till för att var och varannan dåre höll på att rundsmörja sina hästar i tid och otid.. nu kanske folk tänker till angående hästens träningsupplägg och behov av vila istället för att tävla utan uppehåll och sen rundsmörja- och sen fortsätta tävla!
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Nej klart dom är ersättningsbara men upp till 18 tusen/försäkringsår då vilket jag har extremt svårt att ens kunna tänka mig att det ska kosta! Eller det vet jag att det inte gör.. långt därifrån.

Jag fattade det som att de inte var ersättningsbara och att alla hältor hade taket 18'kr

Jag hade i vart fall inte vågat chansa med min tur ;)
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Hälttaket kom till för att var och varannan dåre höll på att rundsmörja sina hästar i tid och otid.. nu kanske folk tänker till angående hästens träningsupplägg och behov av vila istället för att tävla utan uppehåll och sen rundsmörja- och sen fortsätta tävla!

Precis! Och det är ju det tråkiga att en del kommer i kläm iom detta. Hade folk haft lite mer hästvett och låtit sina hästar få vila lite eller rida så att de inte pressas hela tiden hade det nog sett annorlunda ut
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 131
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp