Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag har åkt fram och tillbaks till klinik med halt häst under hösten, och till slut visade det sig att det var just ett ligament som var problemet. (Det behandlades, förresten.) Det hade inte ens räckt med den där tillläggsförsäkringen på 30´..... Helt sjukt, men jag är glad att jag inte har Agria, för då hade jag nog inte fortsatt. :crazy:

Ok. Hur många gånger var du på klinik då och varför så många gånger? Jag fattar helt enkelt inte hur man kommer upp i de här summorna på en sån typ av skada. Jag kan förstå att det sker i undantagsfall, men regelmässigt?

Jag är verkligen inte ute efter att idiotförklara nån utan vill försöka förstå.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Men det är väl ändå inte så svårt?

Alla skador är inte bara hälta i kotorna fram?

Måste man söka lite så springer notan fort iväg.

Jag vet inte hur många gånger jag var och letade fel på min lilla innan en veterinär äntligen hittade rätt. Och då var grundorsaken en skada hon fått i hagen som tillsynes läkt ut. Nu hade den inte gjort det och den gav symptom genom att hästen blev halt i till och från på olika ställen.

18 000 i en hälteutredning räcker inte långt. Återkommande hältor behöver inte bero på att ryttaren rider fel. Många gånger finns det en bakomliggande orsak som ligger och spökar och som inte alltid är helt lätt att hitta.
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jo visst kan det bli många besök. Men i regel går det en viss tid mellan besöken, man vill ju se om eventuell behandling/vila gett resultat etc. Att det drar iväg är jag medveten om, men det kan inte vara många hästägarår som överstiger 18000:- i hältutredning?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Inte det det handlar om.... det handlar om - Är det rätt av Agria att klumpa ihop Akuta skador/trauman med förslitningsskador?
Varför skulle ett försäkringsbolag inte få erbjuda vilka försäkringar det och kunder önskar? På vilka grunder skulle man ens kunna förbjuda det? Du verkar blind av din egen situation och besatt i att till varje pris bevisa att försäkringsvilkoren är felaktiga.

Menar du på allvar att vissa försäkringsalternativ borde förbjudas?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Många gånger finns det en bakomliggande orsak som ligger och spökar och som inte alltid är helt lätt att hitta.

Det jag funderar över är hur meningsfullt det är att hitta den?
Om den kanske ändå inte går att behandla med tillfredsställande resultat.

Min erfarenhet är att konstiga hältor aldrig blir riktigt bra oavsett hur man gör.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

kl
Citat:
Särskilda bestämmelser för vissa sjukdomar:
a) Luftvägssjukdomar
Skadefallet måste avse transportsjuka, lungsäcksinflammation,
purulent lunginflammation eller bihåleinflammation/sinuit.
b) Hjärtsjukdomar
Skadefallet måste avse ett kroniskt hjärtfel.
c) Hältor, rörelsestörningar, sjukdomar i bröst- och ländrygg,
skador på senor, gaffelband, ligament eller leder
Skadefallet måste vara en direkt följd av fraktur, fissur, purulent
ledinfektion eller sårskada som involverar sena, gaffelband
eller ligament.


Nu hittade jag detta på Agrias sida. Då täcker uppenbart trauma även ligamentskador?

Vilken paragraf hittade du det under ?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ok. Hur många gånger var du på klinik då och varför så många gånger? Jag fattar helt enkelt inte hur man kommer upp i de här summorna på en sån typ av skada. Jag kan förstå att det sker i undantagsfall, men regelmässigt?

Jag är verkligen inte ute efter att idiotförklara nån utan vill försöka förstå.

Jag fattar inte riktigt heller... ;) Men jag har varit där tre gånger hittills, och det har varit mycket böja/bedöva till att börja med. Sen div. röntgen, ultraljud, blodprov och så några omgångar behandlingar. När det inte hjälpte gjordes en ct, och den var inte billig. Det räntar till rätt fort med "smått", som lugnande inför röntgen och sådant också.
Förvisso har jag också propsat på att göra alla undersökningar som tänkas kan. Jag vill ha en häst som jag kan laga eller ta bort, inte ha i sjukhage i evigheter innan jag inser att grundorsaken aldrig hittades och nu är det försent.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Om man gör specialundersökningar plockar det såklart iväg fort. Fast det brukar ju försäkringsbolaget behöva godkänna också?

Hästen jag berättade om ovan undersöktes också både med röntgen och UL samt behandlades vid ett tillfälle.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ja, de godkände det innan, men inte förrän man provat behandla ett par gånger utan resultat. Jag tror att ct:n gick på 6000 kr, men minns inte om det var med eller utan moms.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Fast jag håller inte med dig. Jag har ju mina hästar försäkrade (vilket jag troligen inte borde, rent ekonomiskt) till 60' vet vård. För mig täcker det i princip alla tänkbara skador. Jag har ingen begränsning i de 18' för såna skador drabbas mina hästar i princip inte av, och gör det de och det visar sig att 18' inte räcker så är det sannolikt Trapalanda som gäller.

Jag hade en undantagshäst för en tid sen, som fick en spark på en framhoppning. Vi besökte klinik 4 ggr och det kostade ca 7000:- plus moms totalt. Detta under en period som varade mellan maj och december. En fick hästen avlivas ändå.

För MIG är de 18' inga problem, och i praktiken tror jag inte det blir det för de flesta trauman heller.

själv hämtade jag ut en häst från djursjukhuset efter 4 dagar som gick på 55000kr och då var det bara ett krontramp..
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ja men det är ju en enorm skillnad när de bor kvar. Och ett krontramp måste ju innefattas av 60' el 120' vet vård hos Agria? Det är ju inte såna skador vi pratar om!
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ok. Hur många gånger var du på klinik då och varför så många gånger? Jag fattar helt enkelt inte hur man kommer upp i de här summorna på en sån typ av skada. Jag kan förstå att det sker i undantagsfall, men regelmässigt?

Jag är verkligen inte ute efter att idiotförklara nån utan vill försöka förstå.

Jag har ingen skada som gått under 45000kr oh då är det allt från sårskador till kolik.

Det billigaste jag råkat ut för är en utredning om en halskotpelare, det slutade på 16000kr där det var tre besök.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Men snälla, sårskador och kolik omfattas ju inte av undantaget! Vi pratar i princip om hältutredningar.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det jag funderar över är hur meningsfullt det är att hitta den?
Om den kanske ändå inte går att behandla med tillfredsställande resultat.

Min erfarenhet är att konstiga hältor aldrig blir riktigt bra oavsett hur man gör.

Du måste ju i vart fall hitta orsaken annars är det rätt svårt att få hästen utdömd.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Du måste ju i vart fall hitta orsaken annars är det rätt svårt att få hästen utdömd.

Nja, låter man tiden gå och hästen fortfarande inte blir bra trots utebliven diagnos döms den ju ut ändå. Av djurskyddskäl, om inte annat.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ja men det är ju en enorm skillnad när de bor kvar. Och ett krontramp måste ju innefattas av 60' el 120' vet vård hos Agria? Det är ju inte såna skador vi pratar om!

Ja det är ju klart. Jag har inte agria men kostnaderna är ju lika. Det räcker ju med att sticka huvudet innanför klinikens väggar så åker du på avg på allt från 600-1000kr.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Men snälla, sårskador och kolik omfattas ju inte av undantaget! Vi pratar i princip om hältutredningar.

Allt där mellan dvs även hältutredningar. Ingen hältutredning jag varit på har hamnat under 18 000kr
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag har en häst som ramlade med ryggen före ner i en betongring och fastnade där med 4 fötter och ett huvud pekande upp ur ringen.
Hästen höll på att dö av sin situation.
Hela räddningsaktionen med återbesök av veterinären gick på totalt 5000:-.
Jag brydde mig inte ens om att nyttja försäkringen.

Så det var en mycket dramatisk olycka med räddningstjänst och hela härligheten.
Men ändå blev det inte värre än så.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Nja, låter man tiden gå och hästen fortfarande inte blir bra trots utebliven diagnos döms den ju ut ändå. Av djurskyddskäl, om inte annat.

Nä så enkelt är det inte. Och en hälta behöver ju inte betyda att den är halt hela tiden. Den kan ju ha olika typer av hältor.

Böjprovsreaktioner, böjda spår, hårt underlag, mjukt underlag, hälta under ridning etc

Dessutom så kan det finnas nervskador vilket gör hästen halt ibland. Den kanske inte ens är halt om den inte ansträngs men klarar inte av ridning. Finns en uppsjö olika orsaker.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ja det är ju klart. Jag har inte agria men kostnaderna är ju lika. Det räcker ju med att sticka huvudet innanför klinikens väggar så åker du på avg på allt från 600-1000kr.

Ja. Vilket betyder att du måste vara där sisådär 22 gånger per år för att komma upp i 18' ;).

Ingen hältutredning jag varit på har hamnat under 18 000kr

Jag förstår att vissa hamnar där. Men att alla gör det tror jag inte på (av egen erfarenhet). Och om det ÄR så att hältutredningarna hamnar högre i de allra flesta fall, då anser jag att både klinikerna och hästägarna gör nåt stort fel. Det kan inte vara meningen att försäkringsbolagen (dvs alla vi andra) ska stå för dessa kostnader. Det är rakt igenom orimligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 129
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp