Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

fast ingen skillnad i sig, rent objektivt på Agrias diverse tilläggsförsäkringar? du kan väl teckna en sån tillägssförsäkring även hos Folksam eller? Kan du inte det så förstår jag även det just ang. galopp. Inga aktiva trav och galopphästar vad jag vet, får teckna A1 försäkringar hos några försäkringsbolag i samma katergori som ridhästarna, just pga extremsporterna. Inga större konstigheter.

Undrar nyfiket, precis som Lobelia? på vilket sätt är Agria fördelaktigt för majoriteten av folk eftersom de sticker ut så otroligt med sin extrema hältreservation?
att man får rabatt om man har fler djur tecknade hos dem osv, kan knappast, på intet sätt, öht motivera att man skulle tjäna på det rent generellt. Är bara ett försäjningstrick som folk är nöjda med sålänge deras djur är friska.

Folksam har dessutom även de samlingsrabatt om man har fler hästar
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jodå, du hade ju bara behövt lägga till Agria Hältor/Rörelsestörningar

http://www.agria.se/hast/hastforsakringar

Ser ingen anledning till det då jag redan har de skydd de erbjuder som extraförsäkringar inkluderat i min försäkring hos Folksam.

Jag är väldigt nöjd med dem och fått all hjälp jag behövt och inte blivit nekad någon behandling. Har även ansökt om extrabehandlingar och fått de godkända. Så nä inget annat försäkringsbolag för mig.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Som man ser så specificerar de inte HUR något uppkommit utan bara de nuvarande problemen. Finns det ingenting i klausulen som gör undantag för akuta trauman så kan de alltså hänvisa till denna regel när de vill. Jag har också under detta år åkt på denna regel. Vi lät Charlie Lindberg undersöka vår häst och då tog han upp denna regeln, det faktum att många inte vet att den finns innan "A" åberopar denna, samt att regeln rör allt som specificerats utan att ta hänsyn till orsak.

Tyvärr!

Vi har en annan häst I Sveland sedan hon var ett foster, och under sitt 5-åriga liv har hon tagit två långa vistelser på strömsholm för infektion och akut sårskada (hagskada) och de har alltid betalat efter att ha fått se journaler från veterinär/djursjukhus utan att ifrågasätta.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det ingår även i Folksams försäkring och den är rätt omfattande

Jag har haft häst försäkrad i Folksam en gång för mycket länge sedan.
Och råkade då ut för att Folksam plötsligt upphörde med att erbjuda hästförsäkring.
Och den situationen vill jag inte hamna i igen.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

En T-märkt häst har ju redan fått ersättning för t.ex. sina ben, så de är ju sedan oförsäkrade för resten av hästens liv.
De benen går alltså sedan inte att försäkra.
Något att tänka på när man tar ut delbeloppet.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag har haft häst försäkrad i Folksam en gång för mycket länge sedan.
Och råkade då ut för att Folksam plötsligt upphörde med att erbjuda hästförsäkring.
Och den situationen vill jag inte hamna i igen.

Det måste ha varit väldig väldigt länge sedan ;) vi har haft våra försäkrade i Folksam i över 20år
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Nyfiken på vilka begränsningar du syftar på? Vi har tävlingshästar och är fullt försäkrade och de villkor som vi har i den försäkringen är mkt bra.

Det är (ponny-)galopp som man varken får träna eller tävla. Har du en stor häst som du inte konditionstränar på en galoppbanan så berör det inte dig :)

Ett exempel på att en försäkring som är perfekt för en person inte passar andra. Begränsningar som inte berör en "ser" man sannolikt inte. ;)
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

1986.
28 år sedan.
Jag gillar egentligen Folksam men det fungerade inte för mig.
Nu så har jag allt i Länsförsäkringar och vill inte splittra mig.
Om allt är på samma ställe så hamnar man inte i ett läge när bolagen pekar på varandra och anser att ersättningen inte är deras problem.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Folksam är väl ett av de enda bolag du kan försäkra galoppörer i. De har ju tom en extra försäkring för dem.

Jo, men de försäkringarna passar inte så bra för vanliga "familjeponnyer". Nu var det länge sedan jag läste igenom försäkringsutbudet för galoppörer, men vill minnas att det inte var mycket som ingick.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Som man ser så specificerar de inte HUR något uppkommit utan bara de nuvarande problemen. Finns det ingenting i klausulen som gör undantag för akuta trauman så kan de alltså hänvisa till denna regel när de vill. Jag har också under detta år åkt på denna regel.
Så det handlar om tur då alltså, att dom kan neka en likadan skada hos en annan häst som den min hade om man läser det bokstavligt inte borde fått någon ersättning över 18000kr.

Känns som att det är någonting som missuppfattas. Ska bli intressant att ringa Agria imorgon och höra hur det egentligen ligger till. Dom har sagt till mig innan att den begränsningen inte innefattar trauman men då har dom kanske ändrat det. Eller så gäller det truaman på allt utom ligament och senskador helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

kl

För hur lång tid gäller de 18/30 tusen kronorna? Ett år? Hästens liv? En självriskperiod?

Är helt oerfaren eftersom jag precis som Inte_ung aldrig utnyttjar den delen av försäkringen. Det kanske har framgått i tråden men jag hittar inte.

Precis som allt annat i din försäkring gäller under försäkringsperiodenm dvs ett år på dagen från datumet du först försäkrade in hästen....inga konstigheter. Precis samma som alla andra försäkringar som finns.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Vad för tillägg? I min A1 försäkring så täcker det allting, vill jag behandla en skada med otroligt dålig chans att bli bra är ju det mitt val. Ingenting som Agria kan säga nej till, finns det en minimal chans så ska man få det betalt. Även min häst har en dålig prognos men dom betalade den ändå, trots att kostnaden nu överstiger hästens livvärde.

Dock har jag inte tilläggsförsäkringen för hältor/rörelsestörningar för 30 000.

Nej de täcker inte allting, långt därifrån det är ju de 18000 kronorna vi diskuterar.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Nej de täcker inte allting, långt därifrån det är ju de 18000 kronorna vi diskuterar.
Vad är det det inte täcker förutom då ligament/senskador när det är trauma? Dom täckte ju allt för min häst trots skada i leden.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Fast självrisk t ex beräknas ju på en självriskperiod.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Är inte förvånad alls! Hade mina hästar försäkrade i flera år hos Agria. Men när ena hästen blev halt och jag ville ha hjälp med undersökningskostnaderna så gällde försäkringen endast om hästen fått kolik eller en sårskada i hagen! Snacka om lurendrejeri! Har bytt till IF och de är alla tiders!
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

kl
Särskilda bestämmelser för vissa sjukdomar:
a) Luftvägssjukdomar
Skadefallet måste avse transportsjuka, lungsäcksinflammation,
purulent lunginflammation eller bihåleinflammation/sinuit.
b) Hjärtsjukdomar
Skadefallet måste avse ett kroniskt hjärtfel.
c) Hältor, rörelsestörningar, sjukdomar i bröst- och ländrygg,
skador på senor, gaffelband, ligament eller leder
Skadefallet måste vara en direkt följd av fraktur, fissur, purulent
ledinfektion eller sårskada som involverar sena, gaffelband
eller ligament.

Nu hittade jag detta på Agrias sida. Då täcker uppenbart trauma även ligamentskador?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Fast självrisk t ex beräknas ju på en självriskperiod.
Ja ? Det har ju inte med din årsförsäkring att göra öht .

Kl

blir lite rädd av denna tråd . Hur dåligt pålästa ÄR folk runt sina försäkringsvillkor tom det mest grundläggande ? :eek:
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

kl


Nu hittade jag detta på Agrias sida. Då täcker uppenbart trauma även ligamentskador?
KL : När jag läser det fetstilta läser jag att ligamentskadan, senskadan och gaffelbandsskadan måste orsakas av en sårskada. Alltså inte en rejäl vrickning eller omkullramling. Senan eller motsvarande måste alltså ha "skurits av" mekaniskt sas. Inte alls svårt att tolka de villkoren tyckte jag i alla fall. Obs! Jag har inte läst igenom hela tråden!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 127
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp