Agressiv hund som inte ger sig

S

storm

Min familj har en hund som nu är åtta år gammal, vi har haft honom sen han var valp.
För att gå rakt på sak så är det hunden som har kontrollen i familjen. Han vaktar sin mat, ben, leksaker osv. Håller han leksaken i munnen är det ok att ta den ifrån honom, men inte om den ligger brevid honom. Han får agressiva utbrott och hugger.
Problemen började redan som valp, pappa i familjen hade läst att man skulle ta ifrån valpen maten när den åt. Så det envisades pappa med att göra, jag tror att det kan vara roten till att hunden började vakta.
Vi har lagt ner hunden vid ett flertal tillfällen, men han ger sig inte, han blir helt rabiat och hugger efter en och tuggar fradga (har dock haft munkorg på vid dessa tillfällen). Har kunnat legat över hunden i en halvtimma och han har inte slutat morra. Morrningarna har avtagit men så fort man har rört sig och tänkt gå där ifrån så har hunden fortsatt att morra och inte visat något tecken på underkastelse.

Hunden är ganska olydig och har ingen ledare i familjen. Visst kan han sitt, ligg osv, men drar i kopplet, kommer inte alltid när man ropar, kan sticka osv.

NU är det så att det har pratats om avlivning eftersom han har huggit en av familjens vänner. Dessutom har min syster en liten son på ett år och hon är såklart orolig.
Jag personligen tycker inte det är rätt att avliva en hund hursomhelst, man har ett ansvar som hundägare, och tyvärr borde vi ha omplacerat hunden som valp men nu är det ju lite sent...

Jag känner att nu kan vi "ge hunden en sista chans" men då måste vi lösa de här problemen.

Är det någon som varit i samma sits och sett samma beteende hos en hund? Denna hund verkar vara otroligt skarp, jag trodde att en normal hund gav sig om man la ner den och la den på rygg...
Kan hundar "ha fel i huvudet" precis som människor? Visst har vi säkert gjort massa fel i uppfostran, men jag vet inte riktigt..

Det lustiga är att han visar väldig kärlek till oss och är jätteglad när vi kommer hem. Ofta kommer han och vill kela - men det funkar bara på hans villkor. Man kan inte hursomhelst gå fram till honom.

SNÄLLA har ni några tips? Går det att få ordning på en gammal hund??

Vi har tagit hjälp av diverse hundpsykolog, men självklart var det inga problem när hundpsykologen sa till hunden, då visade han ingen agressivitet.

Jag skulle ändå säga att det är jag som har störst kontroll över hunden. Mamma låter han göra lite som han vill, springa runt och skälla och dra i kopplet.

VI har provat sprayflaska med vatten - funkar inte, hunden blir aggresiv.
När man skäller på honom blir han bara värre.
:confused:

Vad tror ni?

Sv: Agressiv hund som inte ger sig

Förstår helt hur du har det.

Såna här problem när hundar taggar på våld eller tillsägelser o.s.v. brukar lydnad funka allra bäst.

Om ex hunden ligger med sin boll tar man hunden en bit i från saken säger ligg. Det viktiga är att man är lugn men ändå väldigt bestämd. Sen går du sakta o hämtar grejen de första gångerna kastar man saken till hunden.Efter ett ex antal gånger kommer hunden ha en förväntan att få sin sak o bryr sig inte om att vakta för man får ändå tillbax den.
Men efter 15gången tar man undan den då hinner aldrig hunden bli arg eller nåt men grejen är ändå bortplockad.

exakt likadant med maten man tar undan hunden från maten.

Viktiga är att hunden ligger under hela tiden kommer den fram medans ni tar grejen släpper du den bara o går o lägger om hunden. Med tiden kommer hunden se fördelar med att ligga o invänta saken.

Vi har tagit hjälp av diverse hundpsykolog, men självklart var det inga problem när hundpsykologen sa till hunden, då visade han ingen agressivitet.

Jag skulle ändå säga att det är jag som har störst kontroll över hunden. Mamma låter han göra lite som han vill, springa runt och skälla och dra i kopplet.

Här har du ju skrivit svaret. Jobba på det , annars blir det nog avlivning

Man brukar ju inte säga att hunden har fel i huvudet man pratar mer o nervsystemet ska klicka med övriga lustar ex kamplust, aggression och temprament.

Men har hunden taskigt nervsystem så kan man väl iaf göra en liknelse med det iaf.

Här har du ju skrivit svaret. Jobba på det , annars blir det nog avlivning

Avlivning är ju drastiskt. Dessa problem går för det mesta o leva med han är ju 8år redan o det har inte trappats upp under 8år så det ledat till avlivning då är nog chansen att han ökar nu heller så det rinner över.

Förstår helt hur du har det.

Såna här problem när hundar taggar på våld eller tillsägelser o.s.v. brukar lydnad funka allra bäst.

Om ex hunden ligger med sin boll tar man hunden en bit i från saken säger ligg. Det viktiga är att man är lugn men ändå väldigt bestämd. Sen går du sakta o hämtar grejen de första gångerna kastar man saken till hunden.Efter ett ex antal gånger kommer hunden ha en förväntan att få sin sak o bryr sig inte om att vakta för man får ändå tillbax den.
Men efter 15gången tar man undan den då hinner aldrig hunden bli arg eller nåt men grejen är ändå bortplockad.

exakt likadant med maten man tar undan hunden från maten.

Viktiga är att hunden ligger under hela tiden kommer den fram medans ni tar grejen släpper du den bara o går o lägger om hunden. Med tiden kommer hunden se fördelar med att ligga o invänta saken.

Tack för ditt svar. Ska försöka med det. Tycker du jag ska försöka med något som jag vet med säkerhet att han vaktar? ger man honom ett ben så vaktar han det alltid - så det är ett säkert kort. Hur ofta bör jag göra övningen? Lite varje dag eller många gånger på raken?

Matbiten, säger jag åt hunden att gå iväg och lägga sig och går sedan och hämtar matskålen och ställer den framför hunden?

Avlivning är ju drastiskt. Dessa problem går för det mesta o leva med han är ju 8år redan o det har inte trappats upp under 8år så det ledat till avlivning då är nog chansen att han ökar nu heller så det rinner över.

Ja, jag är emot avlivning, ingen i familjen vill egentligen avliva, men vi måste kunna lita på hunden.

Det lustiga är att hunden är väldigt väldigt osäker. Ibland när han morrar han kan darra och vifta på svansen samtidigt (ofta då han vaktar saker).

Känner han sig trängd så försvarar han sig med aggresivitet.

Men har ni några tips på vad man gör då hunden får de här agressiva utbrotten? Eftersom att lägga hunden inte verkar funka..

Man brukar ju inte säga att hunden har fel i huvudet man pratar mer o nervsystemet ska klicka med övriga lustar ex kamplust, aggression och temprament.

Men har hunden taskigt nervsystem så kan man väl iaf göra en liknelse med det iaf.

Jo jag tänkte mig att det är väl ungefär som med människor. Miljö, arv osv.. Alla är ju inte lika.

Tack för ditt svar. Ska försöka med det. Tycker du jag ska försöka med något som jag vet med säkerhet att han vaktar? ger man honom ett ben så vaktar han det alltid - så det är ett säkert kort. Hur ofta bör jag göra övningen? Lite varje dag eller många gånger på raken?

Matbiten, säger jag åt hunden att gå iväg och lägga sig och går sedan och hämtar matskålen och ställer den framför hunden?

Ja självklart nåt som är retning.

Jag skulle göra så här. Hunden ligger o tuggar på benet gått fram ställt mig brevid sagt loss , sen tagit med mig hunden några meter bort från benet, sagt ligg gått och lyft upp benet sen när jag hållt i benet en 10-15sek sen kastat det till hunden upprepat så några gånger varje dag en tid framöver. Då kommer hunden förstå att den får tillbax det.

Sen låta han ha benet en stund mellan varje gång.

De allra flesta som vaktar gör ju det av anledning att dom inte vill bli av med saker eller för o visa att dom bestämmer hemma.

Sen göra lika med allt han vaktar så han ser en tråd i allt o får ett mönster och följa.

Ja självklart nåt som är retning.

Jag skulle göra så här. Hunden ligger o tuggar på benet gått fram ställt mig brevid sagt loss , sen tagit med mig hunden några meter bort från benet, sagt ligg gått och lyft upp benet sen när jag hållt i benet en 10-15sek sen kastat det till hunden upprepat så några gånger varje dag en tid framöver. Då kommer hunden förstå att den får tillbax det.

Sen låta han ha benet en stund mellan varje gång.

De allra flesta som vaktar gör ju det av anledning att dom inte vill bli av med saker eller för o visa att dom bestämmer hemma.

Sen göra lika med allt han vaktar så han ser en tråd i allt o får ett mönster och följa.

Okej. När du säger ta med hunden några meter bort från benet, hur menar du då? Inte direkt så att jag kan ta honom i halsbandet och leda bort honom.. :crazy::angel: För att få honom att gå från benet måste jag nog ropa på honom eller det kanske kan funka att jag står lugngt en bit ifrån och säger åt honom att gå o lägga sig en bit bort.
Ok att göra så?

När man ska gå ut med honom blir han väldigt glad och biter i kopplet/skäller. Detta är ren glädje men jag tänker mig att vi måste få bort alla de här 'dominanta' beteenden. Tips på hur man får honom att sluta med detta och att inte dra i kopplet?

Jag tror att ett problem i vårt familj också är att vi alla har använt olika metoder. Med pappa hoppar han aldrig efter kopplet, och han drar sällan. Med mamma hoppar han och skäller som värst - hon låter honom göra det.

Tack för att ni tar er tid och hjälper mig. Alla tips på övningar är VARMT välkommna.

Nej du går fram till hunden när den tugga benet säåger åt den loss. Sen nån sekund senare säger du KOM o går i från benet tar han med sig benet säger du loss igen o tar med dig hunden.

Nej du går fram till hunden när den tugga benet säåger åt den loss. Sen nån sekund senare säger du KOM o går i från benet tar han med sig benet säger du loss igen o tar med dig hunden.

Hmm - fast i dagsläget kan jag inte gå fram till hunden. Då får han ett utbrott. Jag kan ställa mig ganska nära och säga kom, men inte gå fram till honom.

Hmm - fast i dagsläget kan jag inte gå fram till hunden. Då får han ett utbrott. Jag kan ställa mig ganska nära och säga kom, men inte gå fram till honom.

Då börjar du helt enkelt där.

går så nära att han acceptera det så lite närmare o lite närmare till slut kommer du o kunna stå brevid han men titta inte på han eller nåt utan bara stå där sen går du ifrån sen närmar du dig igen.

Ja, jag är emot avlivning, ingen i familjen vill egentligen avliva, men vi måste kunna lita på hunden.

Det lustiga är att hunden är väldigt väldigt osäker. Ibland när han morrar han kan darra och vifta på svansen samtidigt (ofta då han vaktar saker).

Känner han sig trängd så försvarar han sig med aggresivitet.

Men har ni några tips på vad man gör då hunden får de här agressiva utbrotten? Eftersom att lägga hunden inte verkar funka..
Tycker du det verkar lustigt att hunden är väldigt osäker?En hund som först får på sig munkorg och sedan blir lagd på rygg? Det enda ni har uppnått med den metoden är att hunden tappar tilliten änmer till er som flockledare och blir ytterligare osäker.
Tyvärr har det också varit tokfel att ta maten för hunden som valp.Att rycka undan maten i tid och otid skapar bara osäkerhet och resursförsvar.
Tänk dig själv om du skulle sitta på en resturang och fått dig en läcker middag serverad.När du precis börjat äta så kommer en servitris och tar din tallrik.Detta upprepas ideligen.Skulle inte du börja protestera till slut och bli förbannad? Jag skulle det definitivt.
Det hunden behöver nu är en trygg flockledare.För attskapa en trygg hund och för att öka era kunskaper råder jag er att ta hjälp av kunnigt hundfolk.

Vet precis hur du har det eftersom att jag har haft en precis likadan hund. Jag skulle vilja säga att grunden till det hela är kass mentalitet, men att det blir 20 gånger värre när man står och inte vet vad man ska göra åt problemen. För vår del hade vi en konflikt i familjen, mamma var "hans" och således hans att vakta samt gömma sig bakom om man satte ett krav på honom som han inte ville ha att göra med. Givetvis ömkades han även där. Jag var den "roliga" som alltid aktiverade och hittade på skoj, men jag var också den som inte accepterade tramset, huggen och dom "roliga små morrningarna".
Det såg ut som så att så länge jag var hemma själv med hundarna var han underbar att ha att göra med, med enstaka undantag som hade gått att jobba bort. Var hela familjen hemma var han fullkomligt odräglig. Skulle jag gå in i vardagsrummet bokstavligen kutade taxen in före mig och tog ett skutt bakom mamma i soffan morrandes som ett as. Givetvis kom han undan med det då han aldrig blev nerskuffad igen trots dåligt beteende! Jag har hur mycket somhelst att berätta om den hunden, jag skulle kunna skriva en bok :D

Precis som Piru säger så tror jag också att lydnad funkar bäst, det gjorde det på våran..och extrem konsekvens. Får han inte göra si, så finns det inget att ifrågasätta. Får han inte göra så, finns inga "kanske". Jag vill också poängtera att det är viktigt att alltid behålla lugnet med en sån hund, att bli frustrerad/arg och hysterisk förvärrar allt. Ska ni tvunget lägga hunden så bråka inte (jag är själv inte för lägganden, men det väljer ni hur ni vill göra). Lägg isåfall hellre stadigt hunden ner och om ni märker av att den lugnar sig efter ett tag, lätta trycket och smek litegrann kanske, is i magen hela tiden. Läggandet ska isåfall vara e avkopplingsgrej från hunden "nu tar du det lugnt" istället för ett vansinnesbråk som handlar om att någon ska hävda sig som högsta hönset. När hunden är lugn är den fri att gå, men får gärna ligga kvar en stund. Det ska vara betryggande, inte utmanande.

Sedan tror jag att det kan vara vettigt att alltid se till att hunden tar initiativ till kontakt, att vara tvungen att få fjäska för matte/husse. Vill den bli klappad får den själv söka kontakt och fjäska, vill den göra ditten och datten får den själv ta upp kontakt och fjäska. Resten av tiden bryr man sig inte så mycket om hunden, annat än att man visar vad som är okej och inte okej.

Puh, det blev långt. Tror dock att jag fått med det viktigaste av det som hjälpte mig med min tasmanske djävul. Aktiveras hunden i något förresten? Att göra saker ihop som att träna lydnad, spåra eller liknande stärker relationen och tröttar ut. Kan hjälpa om hunden i sig inte bara är frustrerad över den förvirrade rangskalan, utan kanske även är frustrerad av tristess. Hoppas det löser sig alltihop.

Läggandet ska isåfall vara e avkopplingsgrej från hunden "nu tar du det lugnt" istället för ett vansinnesbråk som handlar om att någon ska hävda sig som högsta hönset. När hunden är lugn är den fri att gå, men får gärna ligga kvar en stund. Det ska vara betryggande, inte utmanande.

:bow:
Vi har tränat ledarskap med vår hund ända sen hon var några månader och då exempelvis tränat på att lägga ner henne på "rätt sätt" (Med samråd av tränare alltså) och där poängterades det verkligen att det inte skulle vara bestraffning utan endast ske när ledaren är lugn men bestämd. Idén är alltså att lägga ner hunden på sida, att den ska slappna av (vår somnar direkt) och att man ostört kan resa på sig/gå iväg utan att hunden får gå. Vi har det nu under kommandot "plats", då ska hon lägga sig på sidan och lugna sig. Sen kan man klappa/leka, och det är en bra ledarskapsövning utan massa bråk.

Att lägga ner på rygg är inget jag skulle rekommendera eller ge mig in i själv. Många hundar "ger sig" fortare än folk tror men deras aggressivitet övergår till panik, alt. självbevarelsedrift.

Jag tror man ska styra upp allt på lydnad. Inte bara kring de uppenbara problemen utan även "köra" lite med hunden. Tex. gå ner ifrån soffan, ligg på golvet, upp i soffan, nej går ner ifrån soffan. Ligg där, stanna osv.

Fast när "halva" flocken är okonsekvent och det kommer små barn med i bilden så är det ju svårt om inte omöjligt att komma tillrätta med hunden. En sån hund får nog inte ens ta en mm i besittning i framtiden för att inte försöka ta över.
Tyvärr verkar det som det bara är en familjemedlem som vill ta tag i hunden på allvar. Ärligt så tror jag inte det fungerar om inte alla är på samma linje.
Därav mitt kanske lite för korta svar.

Senast ändrad:

Fast när "halva" flocken är okonsekvent och det kommer små barn med i bilden så är det ju svårt om inte omöjligt att komma tillrätta med hunden. EN sån hund får nog inte ens ta en mm i besittning i framtiden för att inte försöka ta över.
Tyvärr verkar det som det bara är en familjemedlem som vill ta tag i hunden på allvar. Ärligt så tror jag inte det fungerar om inte alla är på samma linje.
Därav mitt kanske lite för korta svar.

Så är avlivning det bästa alternativet inte hitta en ny vettigare förare?

Till en åttaårig hund med detta beteendet?
Jag tror att chansen att hitta ett bra hem som klarar av hunden är lika stor som att hitta sötvatten i atlanten. Visst finns det en liten möjlighet, men man får också se realistiskt på saken. Hur många skulle ha lust att överta en sådan hund och av dessa, hur många är lämpliga?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar