Agressiv hund som inte ger sig

Sv: Agressiv hund som inte ger sig

MrsScabtree: Är det en bra idé att noncha hunden lite? Typ när man kommer hem och han är överlycklig och hoppar upp på en? Eller ska man bara umgås med hunden då den vill komma fram?
Skönt att höra att man inte är ensam om att ha varit i den här situationen.

Jag tycker du fick ett bra svar av skogstrollet :)

Är väl inte så konstigt att hunden har blivit som han blivit med tanke på hur ni har behandlat han. Det låter som om han är väldigt osäker (som du själv säger) eftersom han känner att han behöver vakta allt "värdefullt". Han verkar sakna både trygghet och tillit hos er.

Hur ser relationen till hunden ut? Skapa trygghet och tillit som bygger på positivitet. Gör saker som hunden tycker är roligt, beröm varje gång hunden tar kontakt o.s.v. Ignorera morrandet och om han tuggar på ett ben så kan du "råka" tappa en godbit när du går förbi. Byteshandel kan också hjälpa.

Relationen är ju väldigt.. speciell. Han älskar ju oss i flocken, blir jätteglad när vi kommer och kommer ibland och vill kela. Men sen blir han osäker.

Det underliga tycker jag var att när han högg den här personen (kompis) så hade hon tydligen bara gått förbi, och vår hund hade sett ut som att han ville hälsa på henne, och sen hade han bara huggit...
:grin:

Att tappa godis, det där har vi försökt med. hjälpte inte alls :(

Mahilti har rätt i att relationen inte är den bästa, men annars skulle jag göra precis tvärtemot vad h*n skrivit. Ingen byteshandel och inga lockande och pockande med godis. Att vara harmonisk i sin flock har inget med att få godis att göra, det ha ringet med kompromisser att göra heller. Man gör som man blir tillsagd och följer man reglerna kan man få komma nära flockmedlemmarna och ha det mysigt. Det ska vara "beröm" nog!

Relationen är ju väldigt.. speciell. Han älskar ju oss i flocken, blir jätteglad när vi kommer och kommer ibland och vill kela. Men sen blir han osäker.

Det underliga tycker jag var att när han högg den här personen (kompis) så hade hon tydligen bara gått förbi, och vår hund hade sett ut som att han ville hälsa på henne, och sen hade han bara huggit...

Tycker som många andra att han verkar mkt osäker o därmed utvecklat sitt negativa beteende.
Han (precis som du själv oxå säger) har troligtvis utvecklat detta beteende pga bristande ledarskap. Att lägga en sådan hund ner i det tillståndet utlöser bara panik. Förstår var din far fått ide´n från men tyvärr är det inte där skon klämer. Din hund behöver trygghet o ledarskap. Jag tror att ni kommer klara detta om du jobbar mentalt med honom.
Hur motioneras han? Är det en aktiv hund så kan han kanske behöva fysisk aktivitet före du börjar med den mentala så är han lättare mottaglig ;) Vad är det för ras?
Som nån redan skrivit (tror det var Piri..) så bryt dominansbeteendet när han vaktar genom att få honom från benet/leksaken. Lägg honom ner med kommandot:ligg (inte fysiskt brotta ner honom) Gå tillbaka o fånga hans intresse å sen kasta benet till honom så han uppfattar det som en positiv grej.
Går han försvarsläge så utmana honom inte genom att gå direkt fram till honom å försök ta det från honom för då kan det nog smälla....:o Gå så nära du kan o därifrån fånga hans uppmärksamhet. Man får ta ett steg i taget o kom ihåg att bara för att Cesar med sin erfarenhet kanske hade kunnat gå fram till honom så innebär det inte att vi "amatörer" klarar det.. :angel: Ha tålamod, var en trygg men bestämd ledare så ska det nog gå alldeles utmärkt för er!
Nu blir han bara tillsagd allt han inte får göra o förstärker därmed han frustration o vaktbeteende.

LYCKA TILL!

Tycker som många andra att han verkar mkt osäker o därmed utvecklat sitt negativa beteende.
Han (precis som du själv oxå säger) har troligtvis utvecklat detta beteende pga bristande ledarskap. Att lägga en sådan hund ner i det tillståndet utlöser bara panik. Förstår var din far fått ide´n från men tyvärr är det inte där skon klämer. Din hund behöver trygghet o ledarskap. Jag tror att ni kommer klara detta om du jobbar mentalt med honom.
Hur motioneras han? Är det en aktiv hund så kan han kanske behöva fysisk aktivitet före du börjar med den mentala så är han lättare mottaglig ;) Vad är det för ras?
Som nån redan skrivit (tror det var Piri..) så bryt dominansbeteendet när han vaktar genom att få honom från benet/leksaken. Lägg honom ner med kommandot:ligg (inte fysiskt brotta ner honom) Gå tillbaka o fånga hans intresse å sen kasta benet till honom så han uppfattar det som en positiv grej.
Går han försvarsläge så utmana honom inte genom att gå direkt fram till honom å försök ta det från honom för då kan det nog smälla....:o Gå så nära du kan o därifrån fånga hans uppmärksamhet. Man får ta ett steg i taget o kom ihåg att bara för att Cesar med sin erfarenhet kanske hade kunnat gå fram till honom så innebär det inte att vi "amatörer" klarar det.. :angel: Ha tålamod, var en trygg men bestämd ledare så ska det nog gå alldeles utmärkt för er!
Nu blir han bara tillsagd allt han inte får göra o förstärker därmed han frustration o vaktbeteende.

LYCKA TILL!

Det är en Cocker Spaniel (engelsk). Har dock alltid upplevt att han inte varit en särskilt aktiv hund. Bryr sig inte så mycket om andra hundar (ibland har han dock visat aggressivitet) men han vill mest springa för sig själv och nosa när vi träffar andra hundar, inte leka eller hälsa så mkt.
Mamma var väldigt engagerad när han var yngre, gick på valkpkurser, agility m.m.

Till saken hör att han har en sjukdom i tassen (kommer inte ihåg det latinska namnet just nu), som gör att hans trampdynor på ena tassen är helt spruckna. Vi har fått operera bort ena trampdynan eftersom den var totalt förstörd. Han äter medicin för detta dagligen och jag tycker mig se att han blir tröttare av den (eller så har han blivit äldre). Dessutom haltar han i perioder om tassen spruckit upp så därför går vi inte så långt som vi gick förut. På kvällarna när husse ska gå sista promenaden har han inte alls någon lust att gå ut. Går mamma är det inga problem. Med husse får han inte gå som han vill och stanna och pinka stup i kvarten, medan mamma låter honopm flänga runt som han vill.
Tassen är också ett problem, han är väldigt rädd om den och kan morra närman smörjer, fast är man bara lugn brukar det funka. Han brukar gnälla efteråt och "skaka av sig obehaget".

En till intressant grej är att om han ligger i korgen och morrar och man gör en gest med handen mot honom (typ vinkingen "jag skiter i dig" - svårt o förklara i text) och sedan vänder sig om brukar morrningen gå över till gnäll. Detta måste väl också vara ett stort tecken på orsäkerhet? Är det ett vanligt beteende?

När jag läser blir jag jättenyfiken på din hund och skulle vilja se den IRL. För ärligt talat låter det som en väldigt missförstådd hund som förmodligen skulle må så mycket bättre om den plötsligt förstod vad som förväntades av den. Om den visste och förstod de grundläggande reglerna och gränserna skulle han bli så mycket mer avslappnad. Tänk vilket liv att alltid gå och vakta sina grejer, vakta på de omkring sig, få panik om någon vill ta hans matte och sen på det bli nedbrottad.

Just hos cocker spaniel har jag förstått att det ibland finns problem inom rasen med plötsliga utbrott och tjall i nervkonstitutionen, framför allt hos de röda cockrarna (men jag är osäker på om det är sant eller en myt).

Ett tips. Kolla på SSRK:s sida, Sektion Östra (Sthlm) och se om du kan hitta en kurs eller en instruktör med inriktning spaniel. (Jag har själv fått en otroligt bra hjälp av just en jaktinriktad instruktör med min tidigare jaktgolden som var något av en "problemhund".) Ring och prata med dem och kolla om du kan få hjälp/tips. "Nätverka" lite och se om du kan hitta någon eller några erfarna spanielmänniskor som du kan ha som stöd (utöver buke ;)), det är guld värt.

Appropå den trasiga tassen där, har ni testat att sätta på honom en "sko" när ni är ute? Det kanske gör det bekvämare för honom och skyddar trampdynorna när de är trasiga.

Länk: SSRK Östra
Kika sen under utbildningar och fristående kurser.

Det finns till och med presentationer av några av deras instruktörer på sidan ser jag nu.
Jag gick en jaktapporteringskurs med min hund och visst var kursen fokuserad på det, men i allt det arbetet så kom lydnad med som bonus. Det blev ett positivt sätt för mig att ta kontroll över min hund då jag istället för att stå på en gräsmatta och köra övningar kunde belöna min hund med det hon gillade mest, att hämta en fågel/hare. Hennes självförtroende växte, kommunikationen mellan oss blev bättre och hon lärde sig (nästan) att det var jag som tog initiativen.

Senast ändrad:

du har fått jättebra svar i tråden. vill bara tillägga att svansviftning inte betyder att hunden är glad, utan snarare att den är exhalterad och kanske befinner sig i en konflikt. en hund som hälsar med brett viftande svans t ex, vill ju gärna komma nära, men den är samtidigt lite rädd och därför går svansen lågt och brett. så att din hund viftar på svansen när han vaktar behöver inte betyda att han tycker att han har särskilt roligt.

Senast ändrad:

du har fått jättebra svar i tråden. vill bara tillägga att svansviftning inte betyder att hunden är glad, utan snarare att den är exhalterad och kanske befinner sig i en konflikt. en hund som hälsar med brett viftande svans t ex, vill ju gärna komma nära, men den är samtidigt lite rädd och därför går svansen lågt och brett. så att din hund viftar på svansen när han vaktar behöver inte betyda att han tycker att han har särskilt roligt.

Eller som de två ovtjarkorna (heter de så i plural) som vaktar det inhägnade området med bilar utanför Brunnshög...De viftar med svansarna men inte katten går jag fram till dem...:crazy:

Det heter rage. Men dey låter inte som det. Men just detta som TS hund håller på med har jag hört andra cockrar ha problem med. Dåligt temperament i botten är min gissning...

Nej jag skulle inte heller hålla på med saker och byteshandel. Jag skulle ö h t inte ens bry mig om bry dåliga beteendet. Är det problem i matsituationer så skulle jag förebygga. Hunden får äta ensam i ett rum, eller bakom stängd grind. Jag skulle inte utsätta mig för ett konfliktläge. Det blir sådant fokus på problemet och det bara trissar upp.

Jag skulle lagt 100% fokus på lydnad och den dagen lydnaden fungerar så tror jag att resten löser sig själv. Dels har man en annan positiv relatin och dels ett bra fungerande "nej, stanna, ligg" osv att använda som redskap. Då kan man börja jobba på det. Man ska börja från botten och inte tro att man kan börja med toppen av isberget. Det är "bara" symtom på ett mer grundläggande fel.

När jag läser blir jag jättenyfiken på din hund och skulle vilja se den IRL. .

Visst kan du få göra det, jag bor ju i Stockholm. Kan dock inte ansvara för om hunden biter dig :D Nej skämt å sido..

Just hos cocker spaniel har jag förstått att det ibland finns problem inom rasen med plötsliga utbrott och tjall i nervkonstitutionen, framför allt hos de röda cockrarna (men jag är osäker på om det är sant eller en myt)..

Jag har också hört det. Och gissa vad? Det är en röd cocker!

Just

Appropå den trasiga tassen där, har ni testat att sätta på honom en "sko" när ni är ute? Det kanske gör det bekvämare för honom och skyddar trampdynorna när de är trasiga.

Ja jag har funderat på det. Men finns det speciella skor att köpa eller måste man tillverka en själv?

Jag menade inte att han var glad när han vaktade, utan att svansviftningen kanske var ett tecken på osäkerhet.

Men jag förstår vad du menar :)

dem går inte jag heller fram till. för säkerhets skull går jag inte ens på den sidan av vägen, utan smyger bakom macken ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar