Agressiv hund som inte ger sig

Sv: Agressiv hund som inte ger sig

Håller med alla föregående talare. Men det jag tror (och har erfarenhet av) är att ALDRIG ge sig in i en fysisk kamp med en sådan hund! Resulterar nästan alltid i en ännu aggressivare och osäkrare hund. Det hunden behöver är konsekvens och absolut lugn av sin ledare. Använd röst och tecken för att få hunden att göra det du vill.

En jättebra metod som allas vår Cesar Milan praktiserar är att snabbt avbryta och få ur hunden i det sinnenstillstånd den är i, tex vid aggressivitet. Korta snabba kommandon och sedan absolut lugn när hunden "tappar" sinnestillståndet.

Alla hundar går att få ordning på med ordentlig lydnad. Lycka till!

Så är avlivning det bästa alternativet inte hitta en ny vettigare förare?

Jag trodde inte det var ett alternativ att omplacera hunden. Men ska den vara kvar i familjen så bör ju alla ta ledarskapet från hunden.

Jag trodde inte det var ett alternativ att omplacera hunden. Men ska den vara kvar i familjen så bör ju alla ta ledarskapet från hunden.

Jo, självklart blir det så att ALLA i familjen måste jobba och vara extremt konsekventa. Jag fixar det, pappa fixar det - men mamma blir det svårare med.

Hade hunden varit yngre hade vi kunnat omplacera den men nu är han ändå åtta år.. Tror det blir svårt.

Ja, och eftersom hundpsykologen inte hade problem med att ta över ledarskapet så är ju hunden "normal". Den har helt enkelt skrämt skiten ur er :devil: och tänker inte släppa det i första taget.

Håller med alla föregående talare. Men det jag tror (och har erfarenhet av) är att ALDRIG ge sig in i en fysisk kamp med en sådan hund! Resulterar nästan alltid i en ännu aggressivare och osäkrare hund. Det hunden behöver är konsekvens och absolut lugn av sin ledare. Använd röst och tecken för att få hunden att göra det du vill.

En jättebra metod som allas vår Cesar Milan praktiserar är att snabbt avbryta och få ur hunden i det sinnenstillstånd den är i, tex vid aggressivitet. Korta snabba kommandon och sedan absolut lugn när hunden "tappar" sinnestillståndet.

Alla hundar går att få ordning på med ordentlig lydnad. Lycka till!

Cesar är otroligt duktig, han utstrålar alltid ett sånt lugn och självsäkerhet inför hundarna!

Okej, så när hunder morrar och får ett utbrott skall jag inte lägga honom, bara lugnt typ säga "gå och lägga dig"? Och när han går iväg och lägger sin på sin plats ska jag berömma?
Höjer man rösten och skriker (ja, folk har skrikit åt honom) blir han ju än värre. Är man lugn så lugnar han sig till slut.

MrsScabtree: Är det en bra idé att noncha hunden lite? Typ när man kommer hem och han är överlycklig och hoppar upp på en? Eller ska man bara umgås med hunden då den vill komma fram?
Skönt att höra att man inte är ensam om att ha varit i den här situationen.

Ja, och eftersom hundpsykologen inte hade problem med att ta över ledarskapet så är ju hunden "normal". Den har helt enkelt skrämt skiten ur er :devil: och tänker inte släppa det i första taget.

Så enligt dig har vi inte en chans även om alla verkligen försöker och är extremt konsekventa??

Att lägga ner på rygg är inget jag skulle rekommendera eller ge mig in i själv. Många hundar "ger sig" fortare än folk tror men deras aggressivitet övergår till panik, alt. självbevarelsedrift.

Jag tror man ska styra upp allt på lydnad. Inte bara kring de uppenbara problemen utan även "köra" lite med hunden. Tex. gå ner ifrån soffan, ligg på golvet, upp i soffan, nej går ner ifrån soffan. Ligg där, stanna osv.

Men är det så bra att säga till hunden att gå upp i soffan? Det är ju en plats där han inte får vara, måste väl bli förvirrande för hunden om man helt plötsligt säger åt den att hoppa upp på soffan?

Så enligt dig har vi inte en chans även om alla verkligen försöker och är extremt konsekventa??

Det är väl klart ni har, vad jag menar är att det torde ju inte vara nåt fel på hunden eftersom han "svarade" bra på psykologen.
Jag skiver bara på grund av det du själv skrivit, att det är du som har "bäst" pli på honom i dagsläget.
Hunden har ju tagit över och ni är rädda för vad den kan göra barnet

NU är det så att det har pratats om avlivning eftersom han har huggit en av familjens vänner. Dessutom har min syster en liten son på ett år och hon är såklart orolig

Hunden är ganska olydig och har ingen ledare i familjen. Visst kan han sitt, ligg osv, men drar i kopplet, kommer inte alltid när man ropar, kan sticka osv.

Vi har tagit hjälp av diverse hundpsykolog, men självklart var det inga problem när hundpsykologen sa till hunden, då visade han ingen agressivitet.

Nej, jag har alltid sagt att det inte är något fel på hunden medan övriga familjen har sagt att han har något fel i huvudet.

Men är det så bra att säga till hunden att gå upp i soffan? Det är ju en plats där han inte får vara, måste väl bli förvirrande för hunden om man helt plötsligt säger åt den att hoppa upp på soffan?

Det handlar om att hunden ska lyssna på vad man säger, göra det man sagt osv. Sen om ni har "hundfri-soffa" får ni köra med honom på annat sätt. Exempelvis; Ligg, stanna. Låt hunden ligga på en plätt 10 minuter eller så, "Kom hit, ligg" på ny plats osv.

Detta är en metod som fungerade mycket bra på min hane som är i behov av regler och ramar.

Det handlar om att hunden ska lyssna på vad man säger, göra det man sagt osv. Sen om ni har "hundfri-soffa" får ni köra med honom på annat sätt. Exempelvis; Ligg, stanna. Låt hunden ligga på en plätt 10 minuter eller så, "Kom hit, ligg" på ny plats osv.

Detta är en metod som fungerade mycket bra på min hane som är i behov av regler och ramar.

Låter väldigt simpelt men jag hoppas det kan funka i kombination med att vara konsekvent och träna med att kunna ta bort ben etc och lämna tillbaka.

ALLA; vad tycker ni om beröm? Bör jag använda godis när jag berömmer? Typ när han kommer med leksaken, bör jag ge honom en godis då som beröm? När är det inte ok? Ska jag berömma hunden om han först morrar och sedan lugnar ner sig och går och lägger sig när jag säger åt honom - eller ska jag bara ignorera honom sedan?

Nej varför ge godis han följer ju bara ramar o regler inge o berömma på nåt speciellt sätt.

Beröm med röst istället o kör på som det skulle vara det mest naturliga som finns för han.

Inget illa ment men vad katten är det för "hundpsykolog" som inte kan ge er regler för hur ni ska uppträda mot hunden?

Som kan tala om vad grundprolemet är och hur ni ska lösa det? Som inte kan ge de bra men grundläggande tips du fått i tråden som vikten av konsekvens etc.

Inte för att jag är så jäkla duktig men lite har man snappat upp och jag blir lite beklämd när inte ens en sk "hundpsykolog" kan komma med dessa råd.

Vart bor du? Kanske jag jag pma tips på tränare om du bor i mina trakter.

Här kommer mina tips:

1. Se till att ni tar kontakt med hunden. Det är inte hunden som ska ta initiativ till kelande.

2. Ni kan aldrig ha koll på honom lös om ni inte har full kontroll på honom i koppel. Så träna så att han funkar kopplad! Han får aldrig dra i kopplet, drar han så knyck till, gå åt andra hållet och BERÖM när han följer med. Det behöver inte vara hårt utan kvickt. Träna att säga "sitt" när ni är ute och går, han ska då sätta sig direkt. Gör han inte det, en knyck i kopplet. BERÖM när han sitter och ta ett steg tillbaka så att hunden inte känner tryck från dig utan känner att han gjort rätt. Säg varsågod (eller vad ni nu har) och gå vidare som vanligt. Han ska ha koll på dig, inte tvärtom.

3. Konsekvens. Svårt men viktigt!

4. Jag är inget fan av att lägga hunden. Har aldrig gjort det själv och förstår inte vitsen. Jag tror på SNABB korrigering, inget ryande och fyande utan snabbt obehag och sedan låt hunden göra rätt och BERÖM. Det gäller att växla blixtsnabbt från arg ledare till glad när hunden gör rätt. Då blir det också att hunden får tänka och fatta själv hur den ska agera.

Ska tänka och se om jag kommer på något mer.

Nej, jag har alltid sagt att det inte är något fel på hunden medan övriga familjen har sagt att han har något fel i huvudet.

Lättare att säga så än att faktisk möta problemet och inse att man är delaktig eller kanske till och med ansvarig. ;)

Tar mig friheten att svara på detta:

MrsScabtree: Är det en bra idé att noncha hunden lite? Typ när man kommer hem och han är överlycklig och hoppar upp på en? Eller ska man bara umgås med hunden då den vill komma fram?

Mitt svar är ABSOLUT. När du kommer hem så ska du få komma in, hänga av dig och lägga ifrån dig posten. Sen hälsar duhunden, genom att kalla den till dig och inte tvärtom.
På så vis tar du över kontrollen i den situationen och han lär sig vänta på ditt initiativ.

vad tycker ni om beröm? Bör jag använda godis när jag berömmer? Typ när han kommer med leksaken, bör jag ge honom en godis då som beröm? När är det inte ok? Ska jag berömma hunden om han först morrar och sedan lugnar ner sig och går och lägger sig när jag säger åt honom - eller ska jag bara ignorera honom sedan?

Godis som belöning kör jag på när jag ska lära mig hund ett trick eller liknande. I vardagslydnad använder jag det inte alls.
Om hunden först morrar ska du INTE berömma - varför skulle du, han gör ju inte rätt? Bättre att noncha och den dagen han gör helt rätt då kan du klia honom på magen en kvart och låta honom veta att du är nöjd med honom.

Lättare att säga så än att faktisk möta problemet och inse att man är delaktig eller kanske till och med ansvarig. ;)

Tar mig friheten att svara på detta:

Mitt svar är ABSOLUT. När du kommer hem så ska du få komma in, hänga av dig och lägga ifrån dig posten. Sen hälsar duhunden, genom att kalla den till dig och inte tvärtom.
På så vis tar du över kontrollen i den situationen och han lär sig vänta på ditt initiativ.

Godis som belöning kör jag på när jag ska lära mig hund ett trick eller liknande. I vardagslydnad använder jag det inte alls.
Om hunden först morrar ska du INTE berömma - varför skulle du, han gör ju inte rätt? Bättre att noncha och den dagen han gör helt rätt då kan du klia honom på magen en kvart och låta honom veta att du är nöjd med honom.

Då ska jag alltså skippa godis som belöning i alla situationer?
En till fråga; vad är bäst att alla jobbar med hunden samtidigt eller att jag först och främst tar kontrollen och tränar lydnaden med honom? Känns som att det är svårt att motivera övriga familjemedlemmar, men kan jag visa att jag kan få hunden att gå ordentligt, inte vakta osv så borde de ju förstå att det går. (som sagt de skyller gärna på att det är fel på hunden och inte på dem). Redan som tolvåring när vi fick de här problemen visste jag bättre än att skylla på hunden iaf.

Jag tänker att det kanske blir väldigt förvirrande för hunden om alla försöker ta ledarskapet samtidigt? Förstår ni hur jag tänker?
Om jag gör det först som nog är den "bäste hundföraren" i familjen och då kanske lägger mig högst på rangskalan, istället för hunden, och sedan gör familjen likadant? Eller ska vi alla träna samtidigt?
jag bara spånar och spånar i vad som är fördelar el nackdelar.

Tack för dina bra tips diskurs!

Ja jag vet inte vad det var med hundpsykologen, vi gick nog bara dit en gång om jag inte missminner mig...

Tyvärr bor vi i stockholmsområdet.

Vi har lagt ner hunden vid ett flertal tillfällen, men han ger sig inte, han blir helt rabiat och hugger efter en och tuggar fradga (har dock haft munkorg på vid dessa tillfällen). Har kunnat legat över hunden i en halvtimma och han har inte slutat morra. Morrningarna har avtagit men så fort man har rört sig och tänkt gå där ifrån så har hunden fortsatt att morra och inte visat något tecken på underkastelse.

Är det någon som varit i samma sits och sett samma beteende hos en hund? Denna hund verkar vara otroligt skarp, jag trodde att en normal hund gav sig om man la ner den och la den på rygg...
Kan hundar "ha fel i huvudet" precis som människor? Visst har vi säkert gjort massa fel i uppfostran, men jag vet inte riktigt..

Eller otroligt rädd... Den visar avståndsökande signaler när du går på med fysiskt våld. Hunden får kanske till och med panik och försvarar sig.

Skulle jag lagt ned en av mina hundar så skulle hon knappt reagerat. Så lugn och trygg i sig. Klappar du mig matte? Jag litar på dig matte.

Min andra hund har jag ALDRIG lagt ned. Inte ens hos vet. när de vid tillfällen ska ligga ned. Jag har sagt att hon aldrig ligger och hon har fått lämna blodprov etc. sittandes.

Jag skulle testa med inga fysiska bestraffningar ö h t. Men lydnad lydnad lydnad lydnad. Att träna riktig "tråkig" lydnadsplans lydnad är en bra sysselsättning tycker jag(många hundar kan behöva tömma hjärnan rejält för att minska sina "kring beteenden" som kan uppstå vid t.ex. understimulering) Sen är det du som bestämmer, tar initiativet och erbjuder hunden belöningar i någon form. Jag brukar kalla det för hjärntvätt. Min hund kunde jag ta ut och bara gå fot med i 20 minuter för att hon skulle tömma skallen och kunna slappna av. Men med henne hade jag aldrig så grava problem med eftersom att jag aldrig lät det gå så långt. Hon var en rädd hund i botten med mycket skärpa och dubbla turbomotorer i baken. Det tog lång tid innan jag exakt förstod vad hon var för slags hund, men jag var från början medveten om att det var något "konstigt" med henne och var väldigt noga rätt så snabbt.

Då ska jag alltså skippa godis som belöning i alla situationer?

Det beror ju på vad ni gör. Det kan vara ett roligt bus i skogen att gömma godis i ett roligt träd. Det kan vara ett träningsmoment att lära in en ny sak. Jag ser inte att man ska skippa godiset i en sådan samvaro om hunden gillar godis som belöning. Jag tycker att det är ett rätt så gammalmodigt och ensidigt synsätt att alla hundar ska kunna träna utan godis. Alla hundar har inte det intresset. För mig är belöning belöning och inget sätt är "finare" än något annat. Det beror på vad hunden uppskatta mest. Att belöna en Labrador med att kampa istället för att belöna med godis är ju att göra det besvärligt för sig. Men gillar hunden klappar mest så använd det. En del hundar vill jaga en boll osv. För mig har godis ibland varit en "lugnande" belöning och kastat en boll har jag gjort när jag velat dra upp tempot. Men i vissa moment helt tvärtom. Så det måste man själv känna sig fram.

Däremot så skulle jag aldrig belöna vardagslydnad/vardagsvett med godis. Det är ett rent krav och inget annat. Ingen kompromiss.

Är väl inte så konstigt att hunden har blivit som han blivit med tanke på hur ni har behandlat han. Det låter som om han är väldigt osäker (som du själv säger) eftersom han känner att han behöver vakta allt "värdefullt". Han verkar sakna både trygghet och tillit hos er.

Hur ser relationen till hunden ut? Skapa trygghet och tillit som bygger på positivitet. Gör saker som hunden tycker är roligt, beröm varje gång hunden tar kontakt o.s.v. Ignorera morrandet och om han tuggar på ett ben så kan du "råka" tappa en godbit när du går förbi. Byteshandel kan också hjälpa.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar