Switch

Trådstartare
hej! jag har en liten hyperaktiv golden hemma och funderar på att börja med agility. Men det finns inga kurser förräns till hösten, har dock tillgång till hinder. Har ni tips på vad man kan träna på själv? utan att riskera att det blir fel, liksom... Skulle tro att hon kan bli riktigt duktig om hon får chansen så det är ju dumt att förstöra henne från början:crazy:

Sv: agility

hej! jag har en liten hyperaktiv golden hemma och funderar på att börja med agility. Men det finns inga kurser förräns till hösten, har dock tillgång till hinder. Har ni tips på vad man kan träna på själv? utan att riskera att det blir fel, liksom... Skulle tro att hon kan bli riktigt duktig om hon får chansen så det är ju dumt att förstöra henne från början:crazy:

Det man ofta gör fel som nybörjare är att man inte tränar hunden att söka hinder självständigt utan att man är där och visar hunden med handen hela tiden, vet av egen erfarenhet att det är något som man ändå kommer att få träna bort sen. Träna mycket med matskål! :idea: Sätt t.ex. en matskål på andra sidan en tunnel, ställ dig och hunden framför tunneln och säg kommandot som du tänker använda, t.ex "igenom" eller "tunnel" och så springer hunden förhoppningsvis igenom tunneln till matskålen. Tränas med fördel med en medhjälpare som lyfter upp matskålen om hunden springer förbi hindret. När hunden kan det så kan du öka svårighetsgraden genom att t.ex. ställa dig längre ifrån, kanske lite snett framifrån, lägg till ett hopphinder osv.

Du kan träna på det här sättet med de flesta hindrena, men det kan va värt att vänta med att träna balanshindrena tills du går kursen eftersom att det är lätt att hundarna kan skrämmas ordentligt av dem i början och t.o.m. göra sig illa om man inte har någon kunnig med.

Belöning är jätteviktig och tänk 2/3 belöning och 1/3 träning (fast det är kanske lite överdrivet men ändå:angel:). Träna korta pass och sluta innan hunden börjar vissa tecken på trötthet. :laugh:
Det är onödigt att lägga hopphindret på högsta nivå när man tränar utan gör det lätt och mindre slitsamt för hunden och lägg det istället på medium nivån (för jag gissar att din hund är large ;)).

Lycka till! :bump:

Det man ofta gör fel som nybörjare är att man inte tränar hunden att söka hinder självständigt utan att man är där och visar hunden med handen hela tiden, vet av egen erfarenhet att det är något som man ändå kommer att få träna bort sen.

Jag är nybörjare och brukar vid A-hindret visa med en godis precis framför för att få in noggranheten. Ifall jag bara pekar så tar hon den i två skutt och missar markeringarna :p Är det okej att visa med godis då?

En annan sak jag undrar (förlåt för trådkap!) är om det är okej att låta hunden leka med hindrena? Min hund blev nämligen väldigt glad i just A-hindret och kunde springa över det när det inte var meningen. Tänkte att det kanske kan störa framtida träning ifall hon fått göra hur hon vill på den?

Jag ska börja med min westie till hösten.
Mycket nervös för detta. Han lyder jätte bra och så
men när dte är hundar med blir allt väldigt mycket svårare
han kommer nästan aldrig och när han väl kommer är det för att jag tagit fram korv...

Ska gå förberedelse kurs den 10-13 juli så vi får se hur det går.

En annan sak jag undrar (förlåt för trådkap!) är om det är okej att låta hunden leka med hindrena? Min hund blev nämligen väldigt glad i just A-hindret och kunde springa över det när det inte var meningen. Tänkte att det kanske kan störa framtida träning ifall hon fått göra hur hon vill på den?

Jag tycker inte man leker med hindrena. Dels för säkerhetsaspekten - jag vill ha full fokus på min hund när den jobbar med hinder. Och dels att lär du in att hunden får ta vilka hinder den vill kommer du att bli diskad i varenda tävling du ställer upp i eftersom du blir diskad så fort hunden rör eller tar ett annat hinder än det som står på tur.

Jag är nybörjare och brukar vid A-hindret visa med en godis precis framför för att få in noggranheten. Ifall jag bara pekar så tar hon den i två skutt och missar markeringarna :p Är det okej att visa med godis då?

För att hunden ska ta kontaktfälten så absolut! Hade du haft en hund som varit osäker på A-hindret så hade det varit onödigt att traggla för mycket med kontaktfälten, men din hund verkar ju inte ha några problem på det sättet så då är det kontaktfälten som gäller att öva och öva utan att förlora glädje och fart, och att visa med godis är ju ett av sätten man kan öva kontaktfältet med. :D

Sprang hon över det när du visade på ett annat hinder eller sprang hon över det när det mer var paus i träningen?

Man vill ju inte att hunden ska ta fel hinder när man vill att den ska ta ett annat, men samtidigt vill man ju inte att den ska fölora glädjen och självförtroendet. Eftersom att det är en nybörjarhund du har så tycker jag att du bara ska ignorera när den tar fel och bara börja om och visa ännu tydligare vilket hinder du vill att den ska ta. Säg inte "nej" men beröm heller inte när den tar fel. En erfaren hund kan man vara lite hårdare mot och säga nej i ett sånt läge men med en nybörjar hund är det lätt att den tappar självförtroendet. :)

Okej, då fortsätter vi vara lite noggranna då :)

Hon sprang över det när det var paus och lek, då tog hon ett extra varv för att det var kul :p Men jag tror det känns tryggast att hon bara tar hinder som jag valt så hon inte börjar ta sig för mycket friheter.

Jag vill väldigt gärna börja på nybörjarkurs till hösten men är lite nervös för att ha henne lös med så mycket hundar omkring, hon lyssnar på mig tills hon gjort hindret och sedan tar hon gärna ett ärevarv och kanske springer fram till någon hund :crazy: Hände nämligen en gång när jag inte var direkt på henne när hon var klar med hindret. Ska försöka öva på brukshundklubben ensam i sommar men hur mycket koll måste man ha inför kursen?

Ska försöka öva på brukshundklubben ensam i sommar men hur mycket koll måste man ha inför kursen?

Det brukar alltid stå att hunden måste kunna vara lös bland andra hundar, men det brukar aldrig vara 100% koll på en nybörjarkurs och det är ok. :p Så länge hunden inte är heeelt utom kontroll så går det utmärkt, men det är bara att öva, och den allra bästa övningen kommer sen att vara nybörjarkursen. Det händer även en del erfarna ekipage att hunden sticker iväg någon gång, så jag tycker inte att rädslan för att hunden ska sticka ska hindra er att börja på kurs! :laugh:

Det man ofta gör fel som nybörjare är att man inte tränar hunden att söka hinder självständigt utan att man är där och visar hunden med handen hela tiden, vet av egen erfarenhet att det är något som man ändå kommer att få träna bort sen. Träna mycket med matskål! :idea: Sätt t.ex. en matskål på andra sidan en tunnel, ställ dig och hunden framför tunneln och säg kommandot som du tänker använda, t.ex "igenom" eller "tunnel" och så springer hunden förhoppningsvis igenom tunneln till matskålen. Tränas med fördel med en medhjälpare som lyfter upp matskålen om hunden springer förbi hindret. När hunden kan det så kan du öka svårighetsgraden genom att t.ex. ställa dig längre ifrån, kanske lite snett framifrån, lägg till ett hopphinder osv.

Du kan träna på det här sättet med de flesta hindrena, men det kan va värt att vänta med att träna balanshindrena tills du går kursen eftersom att det är lätt att hundarna kan skrämmas ordentligt av dem i början och t.o.m. göra sig illa om man inte har någon kunnig med.

Belöning är jätteviktig och tänk 2/3 belöning och 1/3 träning (fast det är kanske lite överdrivet men ändå:angel:). Träna korta pass och sluta innan hunden börjar vissa tecken på trötthet.
Det är onödigt att lägga hopphindret på högsta nivå när man tränar utan gör det lätt och mindre slitsamt för hunden och lägg det istället på medium nivån (för jag gissar att din hund är large.

Lycka till! :bump:

men hur ska man visa hunden vilket hinder man vill att den ska hoppa då? om man inte ska visa med handen menar jag?:confused: jag är komplett nybörjare i hundsporter...
balanshindren skulle jag aldrog våga mig på själv, de får vänta tills jag har en bra tränare med:laugh:
belöning har jag alltid med när jag tränar, men det känns som hon tappar fokus när hon märker att det är med. om jag har godis i handen så hoppar hon efter den hela tiden och även om hon hoppar över hindren så känns det inte som hon vet om det själv eftersom hon far i luften hela tiden:crazy:
hindren har jag haft på 30 cm höjd ungefär nu och tänker inte höja förrän jag har en tränare med. och ja, hon är large dock en liten sådan;)
hoppas ni inte tycker jag är galen nu då som vill börja träna, men det man inte redan kan får man väl lära sig eller?:angel:

blir lite avundsjuk. Jag har en UNDERaktiv golden. var på agility igår för tredje gången och han blir som en ZOMBIE när han ska "traggla" hindrena. Kan vara för att han är 1 år precis och allt bara luktar sååååå gott, men det är himla jobbigt. Jag o sambon gör allt för att få igång honom, busar, tjoar, hoppar och skuttar... Då viftar svansen till, men sen så "dör" han igen.

När han får springa bana är det dock fullt ös!

Förlåt för trådkapningen, men kanske någon har tips på vad vi kan göra???

Lycka till med din Golden!!!! Och njut av dess energi!!!

Jag måste ha läst fel någonstans, raderar därför mitt inlägg...

Hur gammal är hunden?

men hur ska man visa hunden vilket hinder man vill att den ska hoppa då? om man inte ska visa med handen menar jag?:confused: jag är komplett nybörjare i hundsporter...
Sen när du väl kör en bana, eller en övning med flera hinder där hunden inte bara ska springa rakt fram så visar du hunden vad den ska hoppa antingen med bröstet (riktningen på det), pekar med armen, med rösten eller med alltihop. ;)
Det man vill med t.ex. matskålsträning och att träna med passiv förare är att hunden ska lära sig att tänka själv och självmant leta hinder, så att den vågar springa framför föraren och se på nästa hinder, och inte bara springa med huvudet vänt mot föraren hela tiden eller behöva ha föraren bredvid sig för att hitta rätt hinder.

belöning har jag alltid med när jag tränar, men det känns som hon tappar fokus när hon märker att det är med. om jag har godis i handen så hoppar hon efter den hela tiden och även om hon hoppar över hindren så känns det inte som hon vet om det själv eftersom hon far i luften hela tiden:crazy:
Det där kommer försvinna när hon lär sig att leta hindren själv, som t.ex. med matskålsträning. ;) Ett annat bra sätt för att få sug på hindret är att kasta t.ex. en boll efter, men det förutsätter ju att man har en hund som tycker om bollar. :p
hoppas ni inte tycker jag är galen nu då som vill börja träna, men det man inte redan kan får man väl lära sig eller?:angel:

Tycker att du kommer med kloka funderingar och iaktagelser! :bump:

Buppisen: haha, jo visst är det kul med energi men ibland blir det jobbigt. tex när man sitter och äter och hon ligger på golvet under bordet kan hon plötsligt kasta sig rakt upp efter en leksak som ligger på golvet så hon slår huvudet i bordet och allting ramlar omkull...:angel: (gammalt ostadigt bord)

MosterMia: Hon är 1.5 år

Lilahnee: hmm, låter som vi har hyfsat långt kvar till tävling än då;) självförtroendet är det dock inget fel på, så det där med att söka hinder själv är nog inget problem bara hon fattar vad det går ut på.

ska jag kasta bollen över hindret framför henne då, så hon hoppar över när hon kommer farande efter bollen? och ja, hon gillar bollar, lite för mycket tom:p

och tack för alla svar:laugh:

Lilahnee: hmm, låter som vi har hyfsat långt kvar till tävling än då;) självförtroendet är det dock inget fel på, så det där med att söka hinder själv är nog inget problem bara hon fattar vad det går ut på.

ska jag kasta bollen över hindret framför henne då, så hon hoppar över när hon kommer farande efter bollen? och ja, hon gillar bollar, lite för mycket tom:p

och tack för alla svar:laugh:

Äsch tävla kan man göra på en väldigt tidig nivå bara för att få reda på vad man håller på med och vad man ska träna mer på samt för att få lite rutin! :p Fast det är klart att det är roligare att tävla ju mer förberedd man är! :) Behåll självförtroendet och glädjen och ni kommer att komma långt på det! :bump:

Om hon är lika galen på bollar som min ena vovve så kan du ju först kasta bollen över hindret framför henne, men sedan kommer hon säkert fatta ganska snabbt och få sån fart att du kan kasta bollen när hon är över hindret. Sedan kan du gå vidare med flera hinder och kasta bollen lite överallt så att hon aldrig riktigt vet när bollen kommer, vilket troligtvis leder till att hon ger gärnet hela tiden!

Men träna inte för mycket med bollen eftersom att hunden kan bli lite väl stressad och fixerad vid den, men några korta pass skadar inte! Fast det beror förstås på hur hon reagerar när hon tränas med boll, hur mycket du ska träna vet du nog bäst själv. :D

haha, okej. Som den tävlingsmänniska jag är så kommer jag isåfall tävla så fort hon klarar alla hindertyper hyfsat:D bara för att prova liksom:laugh:
jaa, hon kastar sig efter alla bollar bara dom rör sig en cm, kastar sig efter allt som rör sig för den delen... så nu jäklar ska vi börja träna:bump: hoppas hon inte blir helt galen bara;) får ta 10 st 5 minuterspass om dan ksk...:)

Du har ju fått lite tips, så lycka till!:)

Jag har bara tränat agility lite mer än ett halvår ungefär, men redan tävlat fem träningstävlingar, en inofficiell & en officiell tävling:D

Min vovve är väldigt pigg & springer som tusan, men är väldigt fokuserad på vilket hinder jag vill till näst, vilket är jättebra:love:(men på träning tar han gärna ett par hinder själv om det inte händer något kul, har haft överseende med det eftersom han koncentrerar sig väl när vi tränar, lite söt nä han hoppar däck osv själv:)) , men så gäller det ju & hänga med själv....
Han kan därför riva lätt när han kollar på mig & få snurrar här & var, och på träning blir han gärna "nafsig" om han inte vet vart han ska.. Men han är duktig min buse:) Finns både för & nackdelar med väldigt pigga hundar.;)

tack:laugh: japp, nu ska vi träna...
hmm, vad bor du i för tävlingstätt område då tro? här uppe finns inte så många tävlingar ens på en hel säsong:(
joo, koncentrationen brister lite väl ibland men hon brukar bli fokuserad ändå när hon får en klar uppgift, så det ska nog funka:laugh:

Träningstävlingarna har varit på klubbarna runt omkring.
Den inofficiella var på hemmaklubben, den officiella 10 mil bort.
Jag har tävlingar ca en gång i månaden på ungefär 10 mils avstånd, & såklart fler på längre avstånd, men tycker att 10 mil är okej för en tävling, kul & tävla:)

han kommer nästan aldrig och när han väl kommer är det för att jag tagit fram korv...

:rofl: Känner igen det där!

Det jag har märkt är att min klyder bättre om han är uppe i varv, så dra upp hunden (på min funkar det med falsettröst och snabba "businbjudande" rörelser ) lite uppstressande alltså. Har hunden nåt föremålsintresse? Boll? Pipleksak? Det kan också användas som belöning! :)

vet inte om det sista stycket var menat till mig eller till CoopervsJimmy. Men jag svarar iaf:)
Min är hyper i vanliga fall och om man försöker trissa upp henne så börjar hon först hoppa på en och sedan kastar hon sig ner på rygg och biter tag i byxbenet... Springer man därifrån då så hoppar hon efter benen på en och då tror jag att jag kommer sparka henne och stannar. Då lägger hon sig på rygg igen osv.. Så hon behöver inge mer energi;) Hon är intresserad av ALLT som rör sig, eller ja, allt överhuvudtaget:laugh:

Snobben: jo, 10 mil låter väldigt rimligt. Men häromkring finns det inte så mycket ändå:( menmen, jag får la pusha på lite. Fixa en själv ksk:idea:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 663
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 032
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 327
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023