aggressiv katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Tokmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 981
T

Tokmaja

Min gamla hankatt (kastrat) är knepig.
I of är han 13 år nu och ska väl få ha sina egenheter men... när min son springer så jagar han honom och hugger honom i benen.
Det är väldigt obehagligt.
jag misstänker att det är så att han anser att min son inte "hör hemma" hos honom (han bor hos mina föräldrar) och när han springer så brukar ju vi springa och busa med honom (sonen alltså) och då är det som att han ska hjälpa oss att jaga bort sonen.

Som idag så skulle vi springa till bilen och sonen 2½ tycker att det är kul när jag jagar honom.
Så det gjorde jag, såg i ögonvrån att "Gustaf" kom men tänkte inte på det förrens jag hade gått runt bilen och insåg att han morrade väldigt och stod och stirrade en halvmeter från sonen.
Fick ju rusa dit, för han tänkte hoppa på honom, och jaga bort honom, men han spottade och morrade även åt mig :eek: .

Han attackerar även de andra katterna mamma och pappa har då och då.
Till saken hör också att förr när han var hankatt (han var hankatt länge pga olika orsaker - inte lathet) och när det kom upp andra katter på gården hjälptes han och jag till att jaga bort dem...
Jag är rädd för att det är det som han sammankopplar med när min son springer.
När sonen jagade sin pappa i somras när pappan satt på cykel och cyklade runt på gräsmattan så jagade han pappan... så han vågade inte stanna.
Katten sprang så mycket den orkade efter honom när han cyklade på för allt vad han orkade!!!
Han blir helt hysterisk!!!

Vad ska man göra??
Är rädd för att vi måste avliva honom.
Jag har mina hästar där och sonen är ofta ute på gården och leker själv när jag mockar osv.. kan inte hålla koll på om det kommer en arg katt... :eek:
Blir lite ledsen. Tycker om honom, men han verkar inte förstå skillnaden (inte lätt heller förståss) mellan katter och barn, eller rättare sagt, att jaga och att leka.... :cry:

Sv: aggressiv katt

Inte lätt alls...

När jag bodde hemma så hade vi en katt (som fortfarande bor kvar hos min pappa och hans fru) som hette Felix. Han är uppväxt på landet och hade ett revir som var jättestort. Han hade oxå ett likadant beteende... Kunde närsom jaga benen och hugga i dom...

Han är lite speciell... Man kan klappa på honom, vilket han till synes tycker är jättemysigt men helt plötsligt så kan han hugga en i handen när det inte passar honom längre... utan att ens förvarna innan!!!

Mina egna två kattfröknar skulle aldrig någonsin göra på detta vis!
Jag kan bara tala för mig själv, men jag skulle inte vilja ha en sådan katt i min ägo... är han dessutom 13 år så är han ju inte heller purung...

Jag tror på sätt och vis också att han är lite "avis" på min son.
För han och jag var de allra bästa vännerna innan jag flyttade hemifrån och nu undviker han mig, vill inte träffa mig alls i stort sett, ungefär som att jag skulle ha svikit honom.
Nu kan hända att djur inte tänker så, men det är så det känns och att han på nått sätt ska "impa" på mig genom att visa vad duktig han är och kan jaga han också, och hjälpa mig. :smirk:

jag vet inte.
Men vi sa förra gången när han verkligen HÖGG sonen i benen att en gång till och han ryker. Nu högg han inte igår, men det var väldigt obehagligt och vad hade hänt om jag inte kommit dit!!

I o f är det inte bara när jag "jagar" sonen.
Mormor och sonen sprang en gång, hon höll honom i handen och då hoppade Gustaf just på sonen, det var första gången och vi trodde först att han ville vara med och leka... men tydligen inte... :crazy:

Tyvärr har du ju uppmuntrat hans revirhävdande förut, och det lär inte göra det lättare nu. Att uppmunta en katt till att jaga, anfalla eller leka agressivt är i många fall att be om bekymmer.
Vad har du gjort för att få honom att acceptera sonen, hur har du försökt sammanföra dem?

Ja visst har det varit dumt att "peppa" honom, men å andra sidan så var det två katter som slapp få en massa onödiga sår efter slagsmål... :smirk:

Han är otroligt rädd av sig, har blivit sista åren, så vi litar inte på honom, men sonen får klappa på honom osv om han ligger i knät på nån eller liknande. Men han får inte gå och klappa honom om han ligger själv på golvet för helt plötsligt så slår det "slint" och han hugger....
Vet inte om någon varit dum mot honom (inte våra barn i alla fall) men han är otroligt rädd för människor, även oss som han känner. Förr var han rädd för främmande men inte för oss. Så jag vet inte.
Han kanske bara är gammal och gaggig... :crazy:

Jag är absolut ingen katt-expert, men kan bara svara från eget "tycke".
Katter kan ju vara ganska egensinniga av sig och de fostras ju inte i första taget. Speciellt inte vid 13 års ålder.
Jag skulle inte behålla en sådan katt....
Hade en nervklen och opålitlig hund en gång (en annan LÅNG historia) och henne avlivade vi efter mycket övervägande. Jag pallade inte med att alltid vara på min vakt så att det inte hände barnen eller någon annan något (vilket det gjorde flera gånger, ändå). Hunden i sig mådde inte heller bra. Vardagen måste fungera liksom. Upptäckte först efter att vi avlivat henne hur mycket jag gjorde för att allt skulle fungera med denna hund. Lätt att man inte ser det själv när man är mitt i det. Sonen kan ju bli rädd för katter för all framtid, också.
Din katt har ju i alla fall haft ett relativt långt och lyckligt liv.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 909
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 815
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 172
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • 1 april 2025

Hund, Katt, Andra Djur