Aggressiv häst!

linzan

Trådstartare
Börjar få problem med min häst, vbl sto efter Mr Drew!
Hon blir bara bättre o bättre att rida, helt underbart bra har hon gått på sista tiden!
Men fan va sur hon är, hon skickade ut min kompis från hagen en dag, kompisen skulle bara hälsa och Macki började cirkla runt henne och hugga i luften så kompisen slängde ut handen och då bara skrek hon rakt ut och slängde ut frambenen mot henne, vansinnig var hon!
Hon har hormonrubbningar men örterna hon får hjälper inte.
Hon har ingen respekt när jag står på marken utan klampar bara rakt över mej, hon bits och sparkas och är en redig kärring, vad fan gör man rent ut sagt? Är så trött på detta, är inte rädd för henne men andra är ju det!
Hon är jättesnäll att rida! :confused:
Tips o Råd???
 
Sv: Aggressiv häst!

Hon behöver sättas på plats damen, för hon vet inte var hennes plats är ;)

Skämt åsido, i hagen brukar jag inte lägga så stor vikt (nu har jag hingstar och min ena är lite revirtänkande och det har jag valt att inte bråka om) men att promenixa över dej? Bitas? Nä minsann, det accepterar jag inte.

Ston är (i mina ögon) inte speciellt roliga att bråka med, så dem måste man ofta använda list för de förstår inte ett enkelt nej alltid.

Börja den mjuka vägen, distrahera henne t ex vid de tillfällen hon brukar springa över dig, t ex genom att stanna upp, klappa berömma och kanske ge en morot, ta ett par steg till osv. Går hon ändå över dig, så stå kvar, bli hård i kroppen, sätt ett finger i bogen (det brukar kännas lite grann), gör det peta om och om igen, inte hålla kvar för då lutar hon sig mot fingret istället. Massor av beröm när hon gör rätt och stannar (fast du svär eder inom dig :devil: )

När hon biter måste du vara hård tillbaks, min hingst har bitit mig ganska illa 2 gånger, enda som hjälpte var att bli benhård, han fick sig en box på bogen eller halsen samt ett kraftigt nej, nu räcker det med nej, eller ett litet morr när jag ser att han laddar upp... Då avbryter han direkt. man får faktiskt bli arg ibland, min gosse förstår det fullständigt.
 
Sv: Aggressiv häst!

tror inte att det där hjälper, jag kan ju inte stanna henne när hon håller på o springer över mej för hon lyssnar ju inte för fem jävla ören, ett finger i bogen på henne och hon bryter det genom att pressa ännu mer!
 
Sv: Aggressiv häst!

dessutom, jag måste väl kunna skicka in folk i hagen utan att hon anfaller, det är ju livsfarligt...
 
Sv: Aggressiv häst!

Prova att gå med hingstkedja, brukar fungera på de flesta hästar.
Biter hon - bit tillbaka. Ganska äckligt, men hon lär inte göra om det!
 
Sv: Aggressiv häst!

En tuff brud du skaffat... Hingstkedja är väl att rekommendera då som vilse säger, men det beror på när hon gör det, är det när hon ska ut ur boxen eller när du är på promenad? Är det på väg ut ur boxen så ställ dig framför och kör med fingret, ett kvastskaft eller nåt (då menar inte jag att du ska mota henne med kvastskaftet utan hålla emot om hon går på det, det ska vara hennes val inte en bestraffning från dig)

Vad gäller att bita tillbaks så tycker jag det är svårt att hinna i tid så hästen förstår, det måste ju ske omedelbart...

Det där med att andra ska kunna gå in i hagen, ja det är viktigt, helt klart om hon går med andra, men då får man banne mig vara stenhård och hota tillbaks.. hon har helt klart fått för sig att det är hon som bestämmer
 
Sv: Aggressiv häst!

det är när jag leder henne, men inte ut till hagen utan lite längre!
Bita tillbaka har jag ingen lust med, så äckligt *skratt*
När man hotar tillbaks i hagen så anfaller hon riktigt, det är svårt att förklara hon är väldigt speciell!
Men en sak är säker hon är så jäkla skarp i huvudet så det är äckligt!
 
Sv: Aggressiv häst!

Hejsan!


Du kan ju alltid höra med någon proffessionell hästpsykolog, eller någon som arbetar med hästars beteende.

Tror det kan hjälpa dej om du ser problemet från hästens sida också.

För att hjälpa, måste man förstå.

Hoppas det fixar sej för dej och hästen!!

MVH. EMMA.
 
Sv: Aggressiv häst!

jag förstår dig precis, min hingst (fd blev kastrerad i onsdags) var precis likadan. Jag var på väg att ge upp och kände mig fruktansvärt frustrerad tills han kom i träning på jägers och travtränaren stöttade mig i hur jag skulle göra. Fick liksom förnyat självförtroende vilket hästen naturligtvis märkte.

Har du ingen riktigt duktig kompis eller tränare som kan titta på för att få en objektiv syn?
 
Sv: Aggressiv häst!

För det första, jag förstår inte varför folk har förkärlek för hingstkedja, stigbett och träns när man ska leda en häst. Om inte hästen respekterar dig så är det ändå farligt. Och vänjer man hästen vid kedja el. liknande, vad gör man då den dagen man av någon anledning måste leda hästen utan?


Din häst saknar respekt för människor, även för dig. Det första hon måste få är positiv respekt för människan. Sedan ska du förtjäna dig ledarskap. På det sättet kommer du att få en helt ny häst som mår psykiskt bättre. (jag kan säga med stor säkerhet att din inte mår bra psykiskt.)

Ta hjälp av någon som verkligen kan hästars beteende eller etologi.

Jag kan rekommendera att du kollar efter Jaana Huuhka och kurser, entingen för henne eller för någon av hennes elever. Jaanas hemsida Kika på hennes hemsida.
 
Sv: Aggressiv häst!

hon hade inga kurser häromkring, är inte tobbe larsson häromkring? typ skåne iaf...kanske värt att testa!
 
Sv: Aggressiv häst!

Vet inte. Jag brukar bara rekomendera Jaana och ev. hennes elever eftersom Jaana är den enda jag kan anse att jag kan stå för (dvs. den enda som jag tycker är nog vettig för att jag skulle vilja rekomendera). Hennes elever i värsta fall. Men maila henne och hör om hon har någon som gått instruktörsutbildningen för henne och som bor nära dig! :)
 
Sv: Aggressiv häst!

Sammet skrev:
För det första, jag förstår inte varför folk har förkärlek för hingstkedja, stigbett och träns när man ska leda en häst. Om inte hästen respekterar dig så är det ändå farligt. Och vänjer man hästen vid kedja el. liknande, vad gör man då den dagen man av någon anledning måste leda hästen utan?

Klart det kan bli farligt fastän man har kedja eller träns på. Men man kan lättare få kontroll/behålla kontrollen över hästen, och därmed minska risken för att något skall hända. Målet skall självfallet vara att man ska övergå till vanligt grimskaft sedan. Så en massa lydnadsträning, först med kedja/träns och sedan övergå till vanligt grimskaft, eller till och med lära hästen följa en utan något hjälpmedel alls.
 
Sv: Aggressiv häst!

vilse skrev:
Klart det kan bli farligt fastän man har kedja eller träns på. Men man kan lättare få kontroll/behålla kontrollen över hästen, och därmed minska risken för att något skall hända. Målet skall självfallet vara att man ska övergå till vanligt grimskaft sedan. Så en massa lydnadsträning, först med kedja/träns och sedan övergå till vanligt grimskaft, eller till och med lära hästen följa en utan något hjälpmedel alls.


Det finns andra sätt än hingstkedja/träns/stigbett att uppfostra sin häst på. Man ska inte behöva ta till våldsamma metoder för att uppfostra en häst!
 
Sv: Aggressiv häst!

Jag anser i och för sig inte att varken hingstkedja eller träns är "våldsamma metoder". Det är ju inte meningen att man ska rycka och dra hela tiden. Ett lite skarpare medel än vanlig grimma bara. Vilket ibland kan vara nödvändigt på vissa hästar.
 
Sv: Aggressiv häst!

vilse skrev:
Jag anser i och för sig inte att varken hingstkedja eller träns är "våldsamma metoder". Det är ju inte meningen att man ska rycka och dra hela tiden. Ett lite skarpare medel än vanlig grimma bara. Vilket ibland kan vara nödvändigt på vissa hästar.

Kedja under hakan funkar för att det gör ONT. Den som påstår annat behöver en seriös realitycheck.
 
Sv: Aggressiv häst!

Har aldrig påstått något annat. Men hur ont gör det inte att bli nersprungen av en kanske 600 kg häst?
För att ta ett exempel som jag själv råkat ut för.
hade ett russ som sköthäst för några år sedan, han stack alltid. Att skälla på honom efter att man fångat honom hade inte hjälpt, han hade inte förstått varför.
Provade kedja på honom, han fick ett rejält ryck. Efter det kunde jag ha kedjan som vanligt grimskaft, räckte jag rasslade lite med den när jag märkte han vill sticka.

Varför fungerade det? Han fick sig en läxa, det gick inte bara att sticka och springa över mig, utan att det kunde göra ont på honom med.
Säg att jag var elak, eller vad som, men hällre att han får ont en/fåtal gånger än att han rymmer och kanske sticker ut på en väg och blir påkörd. Det lär göra betydligt mer ont.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp