Aggressiv häst!

Sv: Aggressiv häst!

Tassetass skrev:
Kanske var det klumpigt uttryckt, men jag håller med henne, för jag tycker att såna metoder är idiotiska. Dock innebär det inte att man är puckad överlag, utan det är kanske bara just i den frågan ;)

Säkert finns det bättre vägar... alla tycker olika... alla har olika erfarenhet... men jag kan lova att morötter och visk inte skulle hjälpa mig i hantering i många fall och säkert hjälpa mig i andra fall..
Hästar är individer! Dessutom är de stora och kan bli farliga om man inte tar tag... att rycka 1-2 gånger i en kedja för att få kontroll ser jag absolut inte som något grymt, däremot att gå och rycka ofta mycket och länge!

Jag önskar som så många gånger att någon av "er" var så nära att ni kunde komma och visa era metoder på Humlan eller andra hästar av samma slag.. Inget illa menat nu... skulle bara vara lärorikt och intressant!
 
Sv: Aggressiv häst!

Humelibumlan skrev:
Säkert finns det bättre vägar... alla tycker olika... alla har olika erfarenhet... men jag kan lova att morötter och visk inte skulle hjälpa mig i hantering i många fall och säkert hjälpa mig i andra fall..
Hästar är individer! Dessutom är de stora och kan bli farliga om man inte tar tag... att rycka 1-2 gånger i en kedja för att få kontroll ser jag absolut inte som något grymt, däremot att gå och rycka ofta mycket och länge!

Jag önskar som så många gånger att någon av "er" var så nära att ni kunde komma och visa era metoder på Humlan eller andra hästar av samma slag.. Inget illa menat nu... skulle bara vara lärorikt och intressant!

Som du säger, alla har vi olika sätt att göra saker och ting, och jag tycker att kedjor är fruktansvärt obehagliga ting. Dessutom vill jag tro att eftersom jag kunde få ordning på Malte, som var etter värre än nån häst som beskrivits här på Buke när det gäller att bli ledd, så ska det helvetes mycket till innan jag tar till metoder som gör ont i magropen på mig.

Jag skulle gärna träffa din Humla! Skulle säkerligen få stryk, men det bjuder jag på :D Var bor du, förresten? Jag flänger runt en del, är säkerligen i dina trakter inom en inte allt för avlägsen framtid ;)
 
Sv: Aggressiv häst!

Tassetass skrev:
Som du säger, alla har vi olika sätt att göra saker och ting, och jag tycker att kedjor är fruktansvärt obehagliga ting. Dessutom vill jag tro att eftersom jag kunde få ordning på Malte, som var etter värre än nån häst som beskrivits här på Buke när det gäller att bli ledd, så ska det helvetes mycket till innan jag tar till metoder som gör ont i magropen på mig.

Jag skulle gärna träffa din Humla! Skulle säkerligen få stryk, men det bjuder jag på :D Var bor du, förresten? Jag flänger runt en del, är säkerligen i dina trakter inom en inte allt för avlägsen framtid ;)
Jag menade att personer använder metoder som passar efter dem och hästen...
Jag går absolut inte att slår på mina hästar... inte på någon häst om det inte är absolut nödvändigt, då sker det i direkt anslutning till "olydnad"..
Man jag har blivit släpad över grusplan, nedslagen av hingstar och översprungen av andra hästar... Jag vet mina begränsningar och är det en pålle jag vet går som en lamm i kedja använder jag hellre den än går och bråkar med hästen!
Att bara sätta en kedja så vet hästen sin plats!
Samma som har jag en häst som pullar som en tok på rakt bett, men är fin som fasen på 3-delat... så använder jag ett 3-delat för att inte behöva bråka..
Jag gör det som är lättast för mig och hästen, så lite bråk och strul som möjligt!
Sen finns det andra vägar.. mina hästar går inte med kedja, de går inte över mig eller springer ifrån, okull eller liknande... är de pigga GÅR de snällt brevis med kvasten på ryggen och kutar inte förrens jag släppt dem i hagen... Desamma gäller hingstarna i stallet, ingen kedja, däremot ett långt grimskaft man snurrar om de blir närgångna... Valet de har är att komma nära och få skaftet i huvudet, eller hålla sig på avstånd... ENKELT!

Bor i Arboga och jag hoppas verkligen inte du skulle åka på stryk här! :eek: Men välkommen är du såklart!
 
Sv: Aggressiv häst!

Aaah!

Men jag ska nog åt det där hållet v 45! Ska ev. ner till Flen och hälsa på Lina_Olsson, samt hälsa på en bunt folk i Sthlm. Borde gå ypperligt att kombinera :bump:
 
Sv: Aggressiv häst!

Tassetass skrev:
Aaah!

Men jag ska nog åt det där hållet v 45! Ska ev. ner till Flen och hälsa på Lina_Olsson, samt hälsa på en bunt folk i Sthlm. Borde gå ypperligt att kombinera :bump:
Låter strålande och kul... :bump: :D
 
Sv: Aggressiv häst!

Humelibumlan skrev:
Pricis lika puckad som när man tror att man kan bli vän med en häst genom att mata den med morötter och viska till den.. :smirk:

Absolut, men jag ser inte riktigt vad den jämförelsen hade för syfte i den här diskussionen?
 
Sv: Aggressiv häst!

Jag syftade på det faktum att ni ville lösa problemet genom att använda kedja. Exakt vad i inlägget förstod du inte?
 
Sv: Aggressiv häst!

tintilar skrev:
Jag syftade på det faktum att ni ville lösa problemet genom att använda kedja. Exakt vad i inlägget förstod du inte?
Jag tycker fortfarande att kedja kan vara en bra lösning!
Det exakta var SYFTET i ditt inlägg... bara svammel, kom med ideer, tips och hjälp istället... :smirk:
 
Sv: Aggressiv häst!

när min vallack vände arselet mot mej i hagen så började jag ta med mej en longerpisk,,mota bort han gick ifrån hagen å ut igen efter en stund.efter 2veckor,med ett rejält pisksnärt på röven så gjorde han de inte mer,, :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp