Aggressiv häst!

Sv: Aggressiv häst!

Tobbe Larsson är mkt duktig. Han har hjälpt mig och min häst väldigt mycket. Granne :)
 
Sv: Aggressiv häst!

Är jag den enda som läste 'hästen har hormonstörningar'???

Jag skulle försöka se om det finns något annat att försöka avhjälpa dme med än örter (kika inom veterinärmedicin t ex).

Som jag ser det är det otroligt stor skillnad på ett dominant sto som tagit/vill ta över (har ett i stallet) och på en häst med en hormonobalans. Det ena är en frisk häst som bör lära sig sin plats och var gränserna går (och att det är synnerligen otrevligt att överskrida dem) och det andra är en häst som INTE MÅR BRA och som visar det genom aggresivitet.

Sen kan det vara en kombination med, men min första spontana tanke är att ta tag i hormonstörningarna som prio ett.

Sen är hormonobalans inte en giltig anledning att knata över folk så det behöver tas tag i uppfostran med. Men att bara se på den deen och igga att hästen faktiskt inte mår bra känns helfel i mina öron, oavsett om man väljer metoden med kedja eller metoden att övertyga hästen om att människan alltid är starkare, smartare och vet bäst (dvs är ledare)

Jag skrev ett långt inlägg om hur jag anser man ska handskas med de där hästarna i en annan tråd, och det blev så rackarns långt att jag fick göra två inlägg av det. Avstår från att klistra in det här men kan länka till diskussionen om någon är intresserad.

I korthet går det ut på att VÄLJ striderna (dvs koncentrera på EN sak), ha ALLTID en PLAN för vad du ska göra när hästen inte gör som du vill, och är du minsta osäker på om du eller hästen kommer vinna - avstå. Och så börja med en niv där hästen utan problem KAN göra rätt. Och koncentrera på en sak, skit i resten, släpp den i korridor i hagen etc sålänge (om man inte valt att börja jobba med ledningen). Och så konsekvens konsekvens och konsekvens.

Fast jag tycker inte man ska ge sig på sådana där hästar om man inte vet vad man pysslar med, det kans luta på akuten. Och genom att hota tillbaka men backa när hästen svarar upp, eller backa ibland och gå på ibland så är man inkonsekvent (vilket en annan mnniska förstår precis, det förstår att kkonsekvensen får vika för personlig säkerhet ibland) men hästen fattar inte att det är för man inte ville dö ena dagen..
 
Sv: Aggressiv häst!

Är det någon här som har sett hästar i en flock och hur dom behandlar varandra? Verkligen inte med vänlighet iallafall!! Nu menar jag inte att man behöver använda våld i alla situationer. Jag menar att hästar är väldigt tuffa mot varandra och det är så dom får sin rangordning. Jag tycker det är så fruktansvärt löjligt med folk som håller på att lirka runt med sina hästar, som egentligen skulle behöva en smocka, för att "man får inte slå på dom". Nä, kanske inte men då kan dom få roa sig med att ha en klump på x-antal hundra kilo som springer över dom också. Så tycker jag iallafall.
 
Sv: Aggressiv häst!

Nu är jag nyfiken, har tassetass hälsat på humlan än? Isåfall, hur gick det?
 
Sv: Aggressiv häst!

vilse skrev:
Självfallet inte, men tyckte inte jag hade något val i det fallet. Jag var 12 år gammal fick en 15 årig russvalack som sköthäst som hade en väldigt bestämd vilja och hade fått göra som han ville halva sitt liv (ute hos en fodervärd). Jag hade inte mycket att sätta till med.
Jag tränade självfallet vidare med honom hela tiden, till sist gick han med vanligt grimskaft utan några större tendenser till att vilja sticka. Det var trots allt en vana han haft i ~7år som jag skulle bryta.
Hur jag gjort idag, vet jag faktiskt inte.

Vad för andra sätt tänker du på? Du har nämt det två gånger nu utan att ge något exempel på vad du menar.
JAG förstår precis varför du gjorde som du gjorde! Jag tror att hästar går att behandla med mjuka metoder om man har en chans att påverka FRÅN BÖRJAN. Kommer man in senare i hästens liv när den redan fullkomligt förlorat all respekt för människan som ledare så har jag svårt att se att våld alltid är fel. Som du sa; hellre ont några gånger när hästen försöker dra iväg än att den springer över en själv alternativt anfaller (med x antal brutna ben som följd) och dessutom riskerar skadas själv när den kommer lös.

Jag har stått i stall med en galen fjording. Den var relativt okej när den kom till stallet men blev värre och värre pga att ägarna ej klarade bibehålla hästens syn på människor som ledare. Till slut var hon rent farlig att leda från hagen, rida på och hantera utanför stallet. Till viss del kan säkert sånt korrigeras med en konsekvent tydlig ledarstil på ett "vanligt" sätt (=mjukt), men på vägen dit måste man ändå tänka på sin säkerhet. Och om hästen ej kan ledas från hagen med vanlig grimma utan risker så får man väl ta till vad som krävs för att minska risken. Nu talar jag inte om att piska hästar blodiga eller skrämma dem till lydnad utan om att hästen ska MÄRKA att beteendet ger obehag. När den slutar dra iväg ska det naturligtvis direkt sluta vara obehagligt!
 
Sv: Aggressiv häst!

Har träffat en häst som var likadan. Hade alltid blivit behandlad bra och var jätte bra på träning men totalt livsfarlig från marken. Jag praktiserade i ett stall och fick inte gå nära hästen. Jag var inte så gammal och de ville väl inte riskera att nått hände.

Jag kan vara ute och cykla nu men jag tror att det var något hormonfel på henne. Vet inte om jag hörde p-piller nämnas. det var så himla länge sen så jag vet inte om det kan stämma att man kan ge det till hästar och att det skulle hjälpa mot aggressivitet. :confused:
 
Sv: Aggressiv häst!

Nja vet inte om jag håller med dig där. Hästar börjar inte med "våld" mot andra hästar. De hotar och sen hotar de lite till och sen kanske de gör ett utfall utan att röra den andra hästen. I sista fall så får den andra hästen kanske en känga eller ett bett.
 
Sv: Aggressiv häst!

Vad heter ditt sto? Sålde min förra travare e. Mr.Drew till ronneby för 2 år sedan. Men det kan knappats vara samma... Peach Girl heter hon.
 
Sv: Aggressiv häst!

lillamyggan skrev:
Nja vet inte om jag håller med dig där. Hästar börjar inte med "våld" mot andra hästar. De hotar och sen hotar de lite till och sen kanske de gör ett utfall utan att röra den andra hästen. I sista fall så får den andra hästen kanske en känga eller ett bett.

Hur många hästar i flock har du studerat? De varnar (med öronspel, minspel osv, dvs små signaler), ignoreras det hotet trappar de upp hotet (blottar tänderna, lyfter ett ben, gör ett litet utfall t ex hugger i luften) men sen jäklar smäller det.

Det smäller dock sällan,f ör de GÖR UPP en gång för alla (om inte två ovanligt envisa individer som ligger nära varandra i rang fortsätter gnabbas) och sen RÄCKER det med att hota. Dvs de behöver inte ta till våld.

Men om varnings/hotsignaler INTE respekteras då går det våldsamt till. Problemet vi människor har är att vi är dels så förbaskat inkonsekventa även när vi tror är konsekventa, och så har vi ofta ettkroppspråk som är väldigt motsägelsefullt. Men har man en gång övertygat en häst om att man är ledare så räcker det att varna/hota sen, i alla lägen. Bara det att vi människor sällan pratar speciellt bra HÄSTSPRÅK utan istället försöker få hästarna att fatta inkonsekvent och motsägelsefullt MÄNNISKOSPRÅK. Och det är då vi när det inte fungerar tar till våld (och bli ännu mer okonsekventa i hästens ögon).

Dessutom kräver vi andra saker än en flockledare. En flockledare kräver aldrig att 'nu står du STILLA här och så rör du ig inte ur fläcken och nu ska jag göra en massa saker med dig' utan det flockledare/ranghög säger är snarare saker som 'flytta på dig', 'gå härifrån', 'gå ditåt' osv. Men när det uppfyllts, dvs hästen flyttat på sig så bryr de sig inte om om de flyttar tre steg eller tretton, bara de flyttar tillräckligt långt, villd e flytta längre så varsågod. Samma när de säger 'försvinn' så säger de inte 'men gör det lugnt' utan om den ranglägre försvinner i skritt eller full galopp är skitsamma.

Vi människor envisas med en massa NYANSER, vi säger en hel radda kopplade kommandon, t ex 'flytta dig' skulle en häst sagt, vi säger 'flytta dig lite åt vänster, stå sedan still, och sluta håll på sådär med huvudet, nej nu får du flytta lite bakåt, men SLUTA håll på sådär med huvudet sa jag, fast nu flyttade du för långt, kom tillbaka, nej inte så fort, nu blev det för långt, backa'. Ja du fattar ;)
 
Sv: Aggressiv häst!

Jag har en halvblodsvalack som låter PRECIS som din häst!
Från början grät jag varenda dag jag var i stallet, det var helt omöjligt. Hästajäveln (ursäkta språket...) gjorde allt han kunde för att göra en så illa som möjligt.
Det vände dock, efter mycket tragglande.
Vad jag gjorde?
Jag skaffade en hingstkedja först, han blev lite distraherad av det. Så tränade jag på instängda områden och hade alltid med mig ett dressyrspö för att kunna hålla honom på avstånd om det behövdes.
Det viktigaste för mig var att få honom att fatta att man inte kunde hålla på såsom han gjorde- det är ju rent ut sagt livsfarligt! :eek:
Sen så satte jag tydliga gränser. "Hit, men inte längre för då blir det 'hus i helvete'" brukade jag säga. Bet han mig, så bet jag tillbaka, sparkade han mig så fick han sig en rejäl "känga" också.
Och han insåg ju att det kommer tillbaka, varenda sak han gjorde kastade jag i ansiktet på honom.
Och nu är han världens underbaraste! :love: Jag behöver bara "ge honom fingret" (sånt som man sätter upp för barn och säger ajjabajja :p ) och han lyssnar på sånt jag säger till honom. Visst, han kan fortfarande se surmulen ut när han gör saker, men han är inte en dum häst längre. Tvärtom- han är en gosgris egentligen!

Jag anser att problemet är, inte i alla fall men säkert i många, är bristande respekt och luddiga gränser. Hästen visar ett aggressivt beteende när den är förvirrad, så var konsekvent och beröm när det går bra!

Även om det kanske inte låter så på min förklaring så är det min tanke att inget blir bättre av skäll. Tragglande och beröm när det går framåt är det som gör att saker funkar.
 
Sv: Aggressiv häst!

vilse skrev:
Jag tycker hingstkedja är okej när det absolut behövs. Sen när det behövs kan man diskutera i all oändlighet.

Det där håller jag faktiskt med om. Hingstkedjan för mig har varit väldigt bra i vissa sammanhang, just för att min valack blir distraherad av den. Jag använder den sällan nu, den åker på när jag känner att det kommer komma en situation som kan bli jobbig, men bara av anledningen att han sköter sig när han har den på. :p

Jag hade dock en skötare förut som använde hingstkedjan på mitt underbara samarbetsvilliga sto som straff när hon inte vågade gå ombord på transporten, eller blev rädd när vi skulle duscha henne. :crazy:
Fy satan va arg jag blev när hon ryckte och ryckte och ryckte, trots att jag skrek åt henne att hon inte fick göra så. Jag ryckte grimskaftet ur händerna på henne och sa åt henne att hon kunde ställa sig nån annanstans tills hennes pappa hämtade henne, så fixade jag det själv. Jag behövde inte röra hästen, hon stod stilla ändå. Det var nog sista gången den tjejen var ut...
Och gissa vad hennes kommentar var när jag skällde på henne för att hon använde kedjan på det sättet? Hon sa: "men varför satte du på kedjan då ifall jag inte får använda den?". Jag skrek verkligen i ansiktet på henne att kedjan inte används på det sättet och att det var en utifallatt åtgärd för att hästen inte skulle sticka ifrån henne. :devil:
Det finns ju idioter, och de ska verkligen inte använda hingstkedja. Min stackars pålla, hon kunde ju ha gjort henne hur illa som helst! :cry:
 
Sv: Aggressiv häst!

*knapplån*

Alla metoder är bra utom de dåliga!

SvRFs rekommendationer för att leda en häst på säkert sätt ser ut så här:

Häst i grimma är det samma som grimma plus grimskaft. Låt absolut inte tummen eller handen ta grimskaftets plats, ett enkelt sätt att bli ett finger mindre.

När du leder med grimma är det säkraste sättet att låta ett kedjegrimskaft löpa under hästens käke.

Vira aldrig grimskaftet runt handen, du kan fastna och bli släpande om hästen gör en oväntad manöver.

Använd alltid ledträns eller stigbett om du är tveksam på om du kan kontrollera hästen.

Träna gärna på att leda din häst korrekt till och från hagen. Gå alltid vid hästens bog. Hästen ska kunna stanna lugnt, även på väg hem till stallet.

De flesta unghästar tenderar att trängas - lär den av med det på en gång så slipper du bli trampad eller nedsprungen.


Jag ser inget "plågsamt" här. Kejdan är väl inte plågsam i sig? Det är väl om den används fel som det kan bli fråga om det?
 
Sv: Aggressiv häst!

Nyfiken fråga till NH-förespråkare:

Hur tycker ni man ska hantera en så pass farlig häst _tills dess att man gått en kurs för t ex Jaana_?

Situationen är ju farlig och man kan väl inte bara ignorera problemet? Och utan större kunskap i Jaanas metoder så kan man inte, hur gärna man än vill, börja i den änden.

Så vad gör man? :confused:
 
Sv: Aggressiv häst!

Jag hade ett sto innan som när jag precis hade fått henne anföll mig och alla andra i hagen. Detta löst sig. Vi (jag oc mamma)jagade bort henne så fort hon kom nära oss i hagen men då yuppstod problemet att hon ville inte koma till oss (så klart). Då skickade vi in pappa i hagen som jagade henne och blev dålig polis och vi snäll polis. Men trots att allt i hagen löste sig förtod vi att hästen hade ett sorgligt förflutet och var i total beredskap på anfall av människor. Jag tycker det är viktigt att du försöker förstå om hästen är rent av jävlig eller missförstådd. Med vårt sto fortsatte jag sedan att träna henne från marken (Monty Roberts). Flyttar hon sig om jag går emot henne?vänder hon med huvudet först (ej rumpan) ifall jag vänder ryggen och går? stannar hon när jag stannar ovs. Få en kontakt oc ett ledarskap. Självklart måste du typ sparka hästen på benet om hon biter dig. Du måste ju prata deras språk. Jag skulle nog också sätta hästen i egen hage tills detta har löst dig för andras säkerhet och då kan du träna henne även där. Bli hennes lugna ledare. ;)
 
Sv: Aggressiv häst!

skulle jag också vilja ha svar på.
Särskilt när hagen ligger några hundra meter bort, ska man då låta hästen stå i sin box tills den blivit snäll? Eller bli skadad ett par gånger när man försöker leda den?

Och om man låter den stå inne, hur ska man då kunna göra rent eller fodra om hästen inte låter en komma in i boxen?
 
Sv: Aggressiv häst!

Jag förstår precis!

Det beror ju på vad man menar med hotar och anfaller...
När hon anfaller flyttar jag mig... annars blir jag förflyttad med hjälp av trevliga ambulans män och bår... :crazy:
När hon hotar, hotar jag tillbaka... det beror helt på situation... men eftersom jag vet att hon i vissa fall kan göra allvar av sina hot är jag försiktig och sätter mig helst inte i situationer jag behöver backa om det krisar... Jag respekterar även hennes behov av utrymme och att hon vill vara "ifred" på vissa platser... däremot accepterar jag inga " dumheter" på gången, i arbete eller under annan hantering!

Hon är 4 år nu och har precis accepterat att jag faktiskt får befinna mig i hagen utan att ha ett direkt ärende där... men det är JAG och på vissa villkor människor hon känner... Jag låter ingen "okänd" bekanta sig med Humlan i hage eller annan plats där man inte har full kontroll över henne!

Jag har ridit en liknande häst ett tag. Han var väldigt aggressiv, och gav man tillbaka så blev han etter värre, och direkt farlig. För min del så slutade jag till slut att rida hästen, eftersom han blev värre och värre, men mot ägaren var han snäll.

Vad ägaren gjorde var att vara väldigt noga med små signaler. Om hästen lyfte benet när man spände sadelgjorden, eller flyttade en hov ut ur boxen fast hästen visste att man inte fick, så var ägaren på honom direkt. På det sättet så kunde han ta den lilla diskussionen, och hästen hann aldrig flytta fram sina positioner så att man måste ta den stora fighten.

När det gäller din häst, där du inte vet om du kan sätta emot när hästen maxar, så skulle jag nog ändå försöka passa hästen i det lilla, och försöka komma åt lydnaden utan att behöva ta en stor konflikt, om det går.

Kedja etc ser inte jag som ett stort problem. Om hästen inte lyssnar får man göra sig starkare än hästen. Annars kan den ju bli direkt farlig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp