Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tassetass skrev:Nää... det tror jag inte! Möjligen hönor...![]()
JAG förstår precis varför du gjorde som du gjorde! Jag tror att hästar går att behandla med mjuka metoder om man har en chans att påverka FRÅN BÖRJAN. Kommer man in senare i hästens liv när den redan fullkomligt förlorat all respekt för människan som ledare så har jag svårt att se att våld alltid är fel. Som du sa; hellre ont några gånger när hästen försöker dra iväg än att den springer över en själv alternativt anfaller (med x antal brutna ben som följd) och dessutom riskerar skadas själv när den kommer lös.vilse skrev:Självfallet inte, men tyckte inte jag hade något val i det fallet. Jag var 12 år gammal fick en 15 årig russvalack som sköthäst som hade en väldigt bestämd vilja och hade fått göra som han ville halva sitt liv (ute hos en fodervärd). Jag hade inte mycket att sätta till med.
Jag tränade självfallet vidare med honom hela tiden, till sist gick han med vanligt grimskaft utan några större tendenser till att vilja sticka. Det var trots allt en vana han haft i ~7år som jag skulle bryta.
Hur jag gjort idag, vet jag faktiskt inte.
Vad för andra sätt tänker du på? Du har nämt det två gånger nu utan att ge något exempel på vad du menar.
lillamyggan skrev:Nja vet inte om jag håller med dig där. Hästar börjar inte med "våld" mot andra hästar. De hotar och sen hotar de lite till och sen kanske de gör ett utfall utan att röra den andra hästen. I sista fall så får den andra hästen kanske en känga eller ett bett.
vilse skrev:Jag tycker hingstkedja är okej när det absolut behövs. Sen när det behövs kan man diskutera i all oändlighet.
sparkar hon eller måttar, sparka tillbaka.
Jag förstår precis!
Det beror ju på vad man menar med hotar och anfaller...
När hon anfaller flyttar jag mig... annars blir jag förflyttad med hjälp av trevliga ambulans män och bår...![]()
När hon hotar, hotar jag tillbaka... det beror helt på situation... men eftersom jag vet att hon i vissa fall kan göra allvar av sina hot är jag försiktig och sätter mig helst inte i situationer jag behöver backa om det krisar... Jag respekterar även hennes behov av utrymme och att hon vill vara "ifred" på vissa platser... däremot accepterar jag inga " dumheter" på gången, i arbete eller under annan hantering!
Hon är 4 år nu och har precis accepterat att jag faktiskt får befinna mig i hagen utan att ha ett direkt ärende där... men det är JAG och på vissa villkor människor hon känner... Jag låter ingen "okänd" bekanta sig med Humlan i hage eller annan plats där man inte har full kontroll över henne!