Aggressiv häst!

Sv: Aggressiv häst!

"Det är ju inte meningen att man ska rycka och dra hela tiden."

Dvs. det tar ont, även om det inte tar ont "hela tiden". Att göra illa hästen bara för att vi inte klarar av den är fel!
 
Sv: Aggressiv häst!

vilse skrev:
Har aldrig påstått något annat. Men hur ont gör det inte att bli nersprungen av en kanske 600 kg häst?
För att ta ett exempel som jag själv råkat ut för.
hade ett russ som sköthäst för några år sedan, han stack alltid. Att skälla på honom efter att man fångat honom hade inte hjälpt, han hade inte förstått varför.
Provade kedja på honom, han fick ett rejält ryck. Efter det kunde jag ha kedjan som vanligt grimskaft, räckte jag rasslade lite med den när jag märkte han vill sticka.

Varför fungerade det? Han fick sig en läxa, det gick inte bara att sticka och springa över mig, utan att det kunde göra ont på honom med.
Säg att jag var elak, eller vad som, men hällre att han får ont en/fåtal gånger än att han rymmer och kanske sticker ut på en väg och blir påkörd. Det lär göra betydligt mer ont.

Det beror på vilken nivå man lägger det hela. Man kan välja att låta respekten för grimskaftet (översatt: rädslan för smärtan) göra jobbet åt en, eller så lär man sig bete sig på ett sätt som inger respekt och gör att hästen lyssnar.

Vilket man väljer är upp till en själv, men från var jag ser det är det ruskigt fegt att utnyttja smärta för att få hästen att "lyda", då orsaken till "olydnaden" snudd på alltid beror på människan i andra änden av snöret.
 
Sv: Aggressiv häst!

Självfallet inte, men tyckte inte jag hade något val i det fallet. Jag var 12 år gammal fick en 15 årig russvalack som sköthäst som hade en väldigt bestämd vilja och hade fått göra som han ville halva sitt liv (ute hos en fodervärd). Jag hade inte mycket att sätta till med.
Jag tränade självfallet vidare med honom hela tiden, till sist gick han med vanligt grimskaft utan några större tendenser till att vilja sticka. Det var trots allt en vana han haft i ~7år som jag skulle bryta.
Hur jag gjort idag, vet jag faktiskt inte.

Vad för andra sätt tänker du på? Du har nämt det två gånger nu utan att ge något exempel på vad du menar.
 
Sv: Aggressiv häst!

Min häst var (inte lika illa som din) respektlös när vi köpte henne. Gick över folk osv, dock inte så aggressiv, mer tjurig.

Kan bara göra som Sammet; rekommendera Jaana Huukka (stavning?) som jag gick kurs för med min häst. Har aldrig haft problem med henne sedan dess, trots att hästen varit riktigt arg några gånger av olika skäl så har jag alltid vunnit utan att behöva "slåss" med henne alltför mycket eftersom hon har respekt för mig.
Hon är fruktansvärt lätthanterad idag. Lite sur vid täckning/sadling men det är inte något problem. Och går över mig gör hon inte, försöker hon påminner jag henne enligt Jaanas metoder och då lägger hon genast av.
 
Sv: Aggressiv häst!

eller så lär man sig bete sig på ett sätt som inger respekt och gör att hästen lyssnar.
Som jag skrev ovan, jag var 12 år gammal, fick min första sköthäst, och skulle bryta en minst 7 år gammal vana.

Tänkt lite mer på hur jag skulle gjort idag. Skulle troligen övat en massa på inhängnat område, dels att bara gå och sen en massa lydnadsövningar.
MEN när jag fick denna ponnyn som sköthäst, hade vi varken ridbana eller jag visste knappast något om några lydnadsövningar, inget man får lära sig på ridskolan direkt.
 
Sv: Aggressiv häst!

Du behöver inte ursäkta dig för saker du gjorde när du var 12. Men som jag förstod det är du inte så avigt inställd till kedjegrimskaft nu heller...
 
Sv: Aggressiv häst!

Har suttit och fundrar under tiden vi skrivit här, så nu kommer jag säkerligen säga imot mig själv :crazy:

Jag tycker hingstkedja är okej när det absolut behövs. Sen när det behövs kan man diskutera i all oändlighet.

För att ta exempel på linzans häst.
Då hade jag nog stängt in mig på ridbanan varje dag och tränat där, till det gått bra. Ev haft kedjan på tills det att vi kom till ridbanan, beroende på hur pass gärna hästen stack.
När jag börjat träna ute, utan inhängnad då, hade jag nog också haft kedjan, men hängt det som ett vanligt grimskaft, om i fall att det skulle behövas. Förhoppningsvis skulle det inte det efter träningen på ridbanan.
 
Sv: Aggressiv häst!

Ok, kanske inte så lätt när man är 12 år och inte någon som kan hjälpa en.

"Mitt" (och Tassetass) sätt är att förtjäna sig ledarskapet av hästen. (det är det jag föreslagit trådskaparen också). Att förtjänasig ledarskapet är inget man gör i en handvändning själv. Man skall ha någon kunnig person som kan hjälpa en och förklara varför man ska göra vissa saker. Att bara läsa från en bok och se en film är väldigt riskfyllt!
 
Sv: Aggressiv häst!

Ja visst är Jaana bra! Hon är verkligen en duktig hästmänniska och man får så otroligt mcyket nya kunskaper och insikter när man går en endaste kurs för henne.
 
Sv: Aggressiv häst!

Hej!
Se om du kan hitta något annat medel mot hormonrubbningarna. Vet av erfarenhet att de kan göra att en del hästar ballar ur totalt. Man vet ju själv vilken PMS kossa man kan vara....

Nu vill jag inte generalisera men nedärver inte Mr Drew lite skarpt temperament? Eller har jag bara hört det?
Lycka till i varje fall
 
Sv: Aggressiv häst!

Man ska vara riktigt puckad för att tro att man med hjälp av kedjor och rep kan vinna över en häst - både fysiskt och psykiskt.
 
Sv: Aggressiv häst!

ja det är ju säkerligen det som är det största problemet!
Har som sagt provat örter men det hjälpte inte, får väl testa sprutor!
Nu har jag ett spö med mej när jag leder henne och det har faktiskt hjälpt en massa!
 
Sv: Aggressiv häst!

linzan skrev:
Börjar få problem med min häst, vbl sto efter Mr Drew!
Hon blir bara bättre o bättre att rida, helt underbart bra har hon gått på sista tiden!
Men fan va sur hon är, hon skickade ut min kompis från hagen en dag, kompisen skulle bara hälsa och Macki började cirkla runt henne och hugga i luften så kompisen slängde ut handen och då bara skrek hon rakt ut och slängde ut frambenen mot henne, vansinnig var hon!
Hon har hormonrubbningar men örterna hon får hjälper inte.
Hon har ingen respekt när jag står på marken utan klampar bara rakt över mej, hon bits och sparkas och är en redig kärring, vad fan gör man rent ut sagt? Är så trött på detta, är inte rädd för henne men andra är ju det!
Hon är jättesnäll att rida! :confused:
Tips o Råd???
Åhå! Du har oxå en liten "Humla" :love:
Visst är det kul! :smirk:

Du beskriver helt enkelt min häst... fast Humlan skulle aldrig komma på tanken att gå över MIG.. däremot kan jag inte garantera andras säkerhet i alla fall.. Och när hon är brunstig ligger även jag i farozonen i vissa situationer...
Det går inte att "slå in vett" i min häst, men hon är inte dummare än hon fattar när jag blir förbannad och när hon går över gränsen- lappar jag till henne då, blir hon inte rädd utan snarare förbannad men har vett att hålla sig på sin kant och fatta vad det är jag säger!

För det första så ska du inte skicka in främmat folk i hagen eller boxen... PUNKT.. respektera ditt sto i den situationen!
Ang att hon kliver över dig så tycker jag inte alls kedja är en dålig ide... Kedja inger respekt och hästar är inte dummare än att det räcker att ta tag i kedjan ordentlig 1-2 gång... man behöver inte gå och rycka.. värre är det ju då att ha vanlig grimma och behöva rycka slita och dra..
Jobbat mycket med olika hästar ofta hingstar och de går som lamm med kedja och studsar och bråkar när man går utan... (Alltså vissa av dem)
Som många beskriver finns det olika sätt att uppfostra sina hästar på... grundregel nummer 1 är att du inte ska vara i fara när du hanterar din häst och är då våld i form av kedja, bett eller liknande den metod som snabbt fungerara så skulle jag aldrig tveka!
Klampar hästen över dig så skulle jag heller inte tveka att ge den smisk... gör som hästarna- flyttar den sig inte så ge dig på den..

Som sagt, jag vet hir det är att ha en häst som du beskriver... Något jag tror många på forumet saknar erfareheten av.. :crazy:
 
Sv: Aggressiv häst!

tintilar skrev:
Man ska vara riktigt puckad för att tro att man med hjälp av kedjor och rep kan vinna över en häst - både fysiskt och psykiskt.
Pricis lika puckad som när man tror att man kan bli vän med en häst genom att mata den med morötter och viska till den.. :smirk:
 
Sv: Aggressiv häst!

äntligen en som förstår hur jag har det!
Det är så himla jobbigt, skillnaden mellan din och min är nog att "hotar" jag tillbaka så går hon till anfall *suck*
 
Sv: Aggressiv häst!

Humelibumlan skrev:
Pricis lika puckad som när man tror att man kan bli vän med en häst genom att mata den med morötter och viska till den.. :smirk:

Varför ska folk alltid vara så extrema..? Bara för att man inte vill ta till metoder som fungerar via smärta så är man en toffel?
 
Sv: Aggressiv häst!

Tassetass skrev:
Varför ska folk alltid vara så extrema..? Bara för att man inte vill ta till metoder som fungerar via smärta så är man en toffel?
Absolut inte, men samma tillbaka- bara för att man använder tuffare metoder än muta med morötter är man inte en sadistisk djurplågare!

tintilars komentar var helt onödig... :mad:
 
Sv: Aggressiv häst!

linzan skrev:
äntligen en som förstår hur jag har det!
Det är så himla jobbigt, skillnaden mellan din och min är nog att "hotar" jag tillbaka så går hon till anfall *suck*
Jag förstår precis!

Det beror ju på vad man menar med hotar och anfaller...
När hon anfaller flyttar jag mig... annars blir jag förflyttad med hjälp av trevliga ambulans män och bår... :crazy:
När hon hotar, hotar jag tillbaka... det beror helt på situation... men eftersom jag vet att hon i vissa fall kan göra allvar av sina hot är jag försiktig och sätter mig helst inte i situationer jag behöver backa om det krisar... Jag respekterar även hennes behov av utrymme och att hon vill vara "ifred" på vissa platser... däremot accepterar jag inga " dumheter" på gången, i arbete eller under annan hantering!

Hon är 4 år nu och har precis accepterat att jag faktiskt får befinna mig i hagen utan att ha ett direkt ärende där... men det är JAG och på vissa villkor människor hon känner... Jag låter ingen "okänd" bekanta sig med Humlan i hage eller annan plats där man inte har full kontroll över henne!
 
Sv: Aggressiv häst!

Humelibumlan skrev:
Absolut inte, men samma tillbaka- bara för att man använder tuffare metoder än muta med morötter är man inte en sadistisk djurplågare!

tintilars komentar var helt onödig... :mad:

Kanske var det klumpigt uttryckt, men jag håller med henne, för jag tycker att såna metoder är idiotiska. Dock innebär det inte att man är puckad överlag, utan det är kanske bara just i den frågan ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp