Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
vilse skrev:Har aldrig påstått något annat. Men hur ont gör det inte att bli nersprungen av en kanske 600 kg häst?
För att ta ett exempel som jag själv råkat ut för.
hade ett russ som sköthäst för några år sedan, han stack alltid. Att skälla på honom efter att man fångat honom hade inte hjälpt, han hade inte förstått varför.
Provade kedja på honom, han fick ett rejält ryck. Efter det kunde jag ha kedjan som vanligt grimskaft, räckte jag rasslade lite med den när jag märkte han vill sticka.
Varför fungerade det? Han fick sig en läxa, det gick inte bara att sticka och springa över mig, utan att det kunde göra ont på honom med.
Säg att jag var elak, eller vad som, men hällre att han får ont en/fåtal gånger än att han rymmer och kanske sticker ut på en väg och blir påkörd. Det lär göra betydligt mer ont.
Som jag skrev ovan, jag var 12 år gammal, fick min första sköthäst, och skulle bryta en minst 7 år gammal vana.eller så lär man sig bete sig på ett sätt som inger respekt och gör att hästen lyssnar.
Åhå! Du har oxå en liten "Humla"linzan skrev:Börjar få problem med min häst, vbl sto efter Mr Drew!
Hon blir bara bättre o bättre att rida, helt underbart bra har hon gått på sista tiden!
Men fan va sur hon är, hon skickade ut min kompis från hagen en dag, kompisen skulle bara hälsa och Macki började cirkla runt henne och hugga i luften så kompisen slängde ut handen och då bara skrek hon rakt ut och slängde ut frambenen mot henne, vansinnig var hon!
Hon har hormonrubbningar men örterna hon får hjälper inte.
Hon har ingen respekt när jag står på marken utan klampar bara rakt över mej, hon bits och sparkas och är en redig kärring, vad fan gör man rent ut sagt? Är så trött på detta, är inte rädd för henne men andra är ju det!
Hon är jättesnäll att rida!![]()
Tips o Råd???
Pricis lika puckad som när man tror att man kan bli vän med en häst genom att mata den med morötter och viska till den.. :smirk:tintilar skrev:Man ska vara riktigt puckad för att tro att man med hjälp av kedjor och rep kan vinna över en häst - både fysiskt och psykiskt.
Humelibumlan skrev:Pricis lika puckad som när man tror att man kan bli vän med en häst genom att mata den med morötter och viska till den.. :smirk:
Absolut inte, men samma tillbaka- bara för att man använder tuffare metoder än muta med morötter är man inte en sadistisk djurplågare!Tassetass skrev:Varför ska folk alltid vara så extrema..? Bara för att man inte vill ta till metoder som fungerar via smärta så är man en toffel?
Jag förstår precis!linzan skrev:äntligen en som förstår hur jag har det!
Det är så himla jobbigt, skillnaden mellan din och min är nog att "hotar" jag tillbaka så går hon till anfall *suck*
Humelibumlan skrev:Absolut inte, men samma tillbaka- bara för att man använder tuffare metoder än muta med morötter är man inte en sadistisk djurplågare!
tintilars komentar var helt onödig...![]()