Aggresiva hundar...

LillMumlan

Trådstartare
Jag har lite funderingar...

Min pappa, hans tjej, hennes syster och hennes man var för ett tag sedan ute och gick med sina två hundar (kopplade). Rätt var det var så kom det två hundar lösa utfarande från en gård och attackerade deras hundar. Min pappa fick ställa sig och skrika och stampa i makren allt vad han hade för att på så vis försöka hålla hundarna borta.

Det tog ett bra tag innan dom lyckades ta sig därifrån och dom andra hundarna sprang bort igen. När jag hörde detta så blev jag totalt vansinnig! Dom hade inte heller gjort en anmälan eftersom dom tyckte att "hundarna var ju på ´sin mark´"... Dessutom berättade deras granne att dom två hundarna tidigare hade varit hemma hos dom och bitit deras hund.

Men det kan ju absolut inte vara lagligt att ha hundarna lösa så om dom går till anfall! Och att inte göra en anmälan är väl helt från vettet eftersom det dessutom hänt en gång tidigare.
Någon som har erfarenheter från någonting liknande?
 
Sv: Aggresiva hundar...

vår hane har blivigt biten 2 gånger första gången som valp och resultatet blev en osäker, skällig och rädd hund!

men med mycket arbete vick vi fram den hund han en gång var, lydig, lyhörd, säker och genomsnäll en ängel¨på 4 ben...

men så var pappa ute och gick med honom i koppel på allmänmark på en skogsstig, så kommer det en lös springaden schäfer å flyger på våran hund. som tur var klarade sig våran hund från skador! men han blev rejält skrämd och helt förstörd igen!
vi stod där med en osäker hande som skäller först å frågar om man är snäll sedan.. han är otroligt rädd om sig själv och morrar även mot människor om han känner sig osäker på situationen.
men detta är en genomsnäll hund som är rädd så arbetet med honom började om.. har nu en lugn och trygg hund, visseligen vaktig och tycker inte om varken främmande hundar eller människor.
men det kändes så himla onödigt hela alltihopa!!

till historien tillhör att föraren har 3 hundar tror jag.. 2 av dem har dom koppel på men inte schäfern som kommer lös springade , den har då rymt från sin gård å flygit på våran hund.. den hunden har dom fortfarande lös!! alltid de vägrar sätta koppel på honom!
och tydligen har samma sak hänt flera!
 
Sv: Aggresiva hundar...

Usch, vad tråkigt det är när sånt händer! :(
Men har ni gjort någon anmälan eller så? Eller pratat med ägaren?
Jag tänker som så att om man nu blir utsatt för sådant här så är man ju nästan skydlig att göra en anmälan eller åtminstone prata med den berörda ägaren för att se till att det inte händer igen, eller?
 
Sv: Aggresiva hundar...

jo du må tro att pappa var arg.. så vi har haft flera samtal med ägaren till schäfern.. ingen anmälan dock..
 
Sv: Aggresiva hundar...

Ja, det kan jag verkligen förstå! Hade också blivit totalt vansinnig!
Har dock aldrig blivit attackerad när jag haft hund med mig, men däremot när jag varit ute och ridit och det är precis lika illa!

Har samtalet med ägaren lett någonstans då?
 
Sv: Aggresiva hundar...

ja usch det är läskigt när sånnt händer! det är ju så mycket som kan hända i sånna situationer.. usch och följderna kan bli hemska och dom är så onödigt!!


nej hunden går ju fortfarande lös..
ägaren var så ångersfull i början nu är det typ jag får han min hund lös det ska du skita i attityden.

men varje gång vi är ute och går med våra hundar vänder dom eller går omvägar...
pappa har lite respekt med sig när han blir arg och säger ifrån.
tror dom skämms nu och inte vill möta oss..
 
Sv: Aggresiva hundar...

Hoppas att dom skärper till sig åtminstone, även om dom kanske utåt sett verkar ha en dålig attityd. Men även det kan ju vara pga att dom skäms.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 970
Senast: manda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 010
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp