Äggpickning!Hjälp!

Pilot

Trådstartare
Jag har fyra hönor, två st på ungefär 8 månader, och två till som är drygt över ett år.
Jag har problem med att en av mina hönor pickar i sönder äggen och äter upp dem. Jag vet hur det uppstod, men nu vet jag inte hur jag ska försöka göra för att få det att upphöra. De har fritillgång till både mat och snäckskal. Lite hjälp tack!
Försöker gå ut och titta så att jag ska försöka ta äggen när de är nylagda så att hon inte hinner, vilket verkar vara en omöjlighet. Men idag när jag skulle släppa ut dem, såg jag att där var två ägg, som hon inte hade pickat i sönder. Men det verkade precis som att när hon såg mig så började hon picka, och när jag hade tagit det ena ägget sprang hon iväg till det andra och försökte sig på det.

Sv: Äggpickning!Hjälp!

Jag har problem med att en av mina hönor pickar i sönder äggen och äter upp dem. Jag vet hur det uppstod, men nu vet jag inte hur jag ska försöka göra för att få det att upphöra.

Det enda som brukar hjälpa är att avliva hönan. Risken är stor att hon lär de andra att göra likadant och det är myckt svårt att vänja dom av med.

/KT

Jag har problem med att en av mina hönor pickar i sönder äggen och äter upp dem.

Jag läste på www.alternativ.nu att man kunde blåsa ut ett ägg och fylla det med senap.
Det kan tydligen få en del äggätare att sluta.
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av det eftersom jag inte har haft det problemet.

Tack för svaren, och för hemsidan. Hade verkligen inte tänkt så långt som att ens avlivning kan vara ett alternativ :eek: men det känns ju hemskt, jag har ju dem för skojs skull..

Läste att det kan funka med att lägga in golfbollar, eller det med senapsägg. Får testa och se om det funkar.
Jag vill ju inte att de andra ska lära sig.

Senast ändrad:

Uppdatering
Har lagt ut nio golfbollar allt som allt. Fyra i hönshuset, och fem i en hage jag har till hönsen som är mobil (läs kompostgaller). Hittentills så har det gjort en stor skillnad. La ut de först i hagen, och den ena som jag visste pickade som sören innan hon märkte att det inte funka. La ut dem en och en, så hon yrade runt där, de andra gjort något slött försök, men det verka lungt för deras del.
Hon lärde sig förhoppningsvis. Nu får jag hoppas att det håller i sig.

Det var också en tanke om någon får samma problem så kan de ju söka och förhoppningsvis hitta detta. :p

Jag återkommer om läget ändrar sig.

Kul att du håller oss uppdaterade!:)

Golfbollar har jag också haft, men det för att de skulle veta var man värper och att det främjar "ruvlusten"

En annan variant är att skaffa värprede där ägger rullar undan så att hönan inte kommer åt dom.;)

Just nu är det ganska meningslöst med reden. När de går i hagen, så har det ett vindskydd istället för hönsburen, och i hagen går de mellan 12- 16 h.
Men det var kul, för nu har jag golfbollar överallt, och hittar också då äggen bredvid dem. :p

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 038
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 565
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 428
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar