Äggdonation

Sv: Äggdonation

Ja det gör det, upp till 4%. MEN tycker du man ska mörka den risken för äggdonatorerna eller ska de själva ta ställning till om de vill riskera det för någon annans eventuella graviditet?

Jag tycker absolut inte att man skall mörka den risken, utan de skall själva ta ställning. Men då är det ju bra med siffror som visar på hur stor risk det är. Jättebra att du skriver %-risk.

När jag började med IVF-försöken så läste jag igenom informationen jag fick, där stod det att det fanns risk för överstimulering men att det var väldigt ovanligt. Så jag övervägde aldrig ens den risken - men som sagt är man i ett lite annat läge när det gäller att själv få barn.

Men med den attityden kan ju barnlösa par se sig i himlen efter ens halvt biologiska barn.

Är det en väninna som ber om hjälp är man väl också ganska säker på att barnen ska få det bra, samt att TS sannolikt hjälper henne till ett annat liv och får evig vänskap tillbaka och ett glädjeämne. Det tycker jag också ska vägas in.

Går det verkligen till så att man via vanlig, offentlig sjukvård får äggen från just den väninna som blivit inblandad?

Jag tycker att det låter som en extremt svår situation att hantera - även om det så klart också ligger något i den där livslånga tacksamheten.

Men ett barn som är likt både mig och min son (och som jag vet är "mitt" i biologisk mening) och som jag träffar då och då hos väninnan... nej, det låter fruktansvärt svårt att låta bli att lägga sig i och gå över gränserna gång på gång. Jag skulle göra mig till mamma till det barnet i alldeles för hög grad.

Jag skulle tycka att jag vet bäst hur det barnet ska tolkas och bemötas. Tycka att jag vet bäst, alltså, troligen inte veta bäst, men det vore illa nog.

Så går det ju inte alls till vid spermadonation. Där ska ju barnet som myndig få namnet på donator, vilket är en helt annan sak.

Hälsoriskerna gör ju inte det hela mer lockande (och dem undkommer ju män vid spermadonation), men jag tycker nog att det psykosociala låter som en plåga, om det fungerar som jag fått intryck av i tråden.

Kör man verkligen inte med anonyma ägg, och så möjlighet för barnet att få veta vid 18 års ålder?

Sen tycker jag att det verkar väldigt svårt att donera alls, oavsett kön, just för att man bidrar till att det kommer ett barn till världen men man kan inte påverka dess liv alls. Men där är vi ju uppenbarligen olika. Jag skulle själv också föredra adoption före donation.

Och så vill jag rätta dig på en liten punkt, i all vänskaplighet. Om du hade ett barn, då är det faktiskt rätt troligt att du skulle kunna tänka dig att riskera livet för det barnet, om man ska se till hur de flesta verkar fungera. Det är ju dock inte alls samma sak som att riskera livet för att få ett barn.

Jag tycker också som läkare att äggdonationer är så där halvt om halvt oetiska - utsätta en frisk givare för risker går inte under mottot "aldrig skada" :crazy:

Det måste i så fall vara ett ytterst MEDVETET val från donatorn. Rimligen är det en NÄRA anhörig eller någon som får väldigt bra betalt.

Därför tycker jag i första hand man skulle ta hand om "överskottsäggen". Jag hade gärna donerat några av mina 23 men den möjligheten fanns inte då.

Går det verkligen till så att man via vanlig, offentlig sjukvård får äggen från just den väninna som blivit inblandad?

Verkar så, såhär står det på vårdguiden.se

Donatorn
En kvinna som vill donera ägg måste vara frisk, utan några ärftliga sjukdomar och helst vara under 35 år. Det går att fråga någon du känner som till exempel din syster eller kompis.

Donatorn får bara donera så att maximalt sex barn blir till. Äggen får användas till fler än en kvinna. Det är en fördel om donatorn lever i en parrelation och redan har fått de barn hon önskar. Det är också viktigt att hon diskuterar igenom detta med sin partner så att båda är överens.

Kör man verkligen inte med anonyma ägg, och så möjlighet för barnet att få veta vid 18 års ålder?

Problemet är att så få donerar - män är i högre grad beredda att göra det - och köerna är långa.

Det psykosociala problemen måste man ta ställning till själv. Jag vet och har träffat kvinnor som har varit surrogater och donerat ägg och inte alls känner på det viset som du förmodligen skulle ha gjort. Den biten är väldigt indivuduell, tror jag, och där får man gå på magkänslan.

Jag menar att jag inte är beredd att riskera livet i processen för att få till ett barn. (om man riskerar livet när man HAR ett barn är en annan femma).

Jag tycker att det är fantastiskt att det faktiskt finns kvinnor som är beredda att gå igenom den processen för någon annans skull. Det skulle behövas fler sådana!

När jag började med IVF-försöken så läste jag igenom informationen jag fick, där stod det att det fanns risk för överstimulering men att det var väldigt ovanligt. Så jag övervägde aldrig ens den risken - men som sagt är man i ett lite annat läge när det gäller att själv få barn.

Om det var stor risk för ditt liv tror jag att läkaren hade varit mycket tydlig på den punkten, dessutom, och inte bara lämnat det vid en broschyr att läsa på lunchrasten.

Om det var stor risk för ditt liv tror jag att läkaren hade varit mycket tydlig på den punkten, dessutom, och inte bara lämnat det vid en broschyr att läsa på lunchrasten.

Jo, hade det varit stor risk så hade man nog dessutom sett mer om det, som ofrivilligt barnlös läser man ju allt man kan om ämnet IVF. Men man är ju säkert mer riskbenägen för att få ett eget barn än när man skall donera ägg, så det är viktigt att äggdonatorn känner till att det finns en risk för överstimulering.

Vad jag förstått efter att ha läst om de som genomfört IVF med donerade ägg så kommer de fortare fram i kön om de har någon som kan donera ägg, men dessa donerade ägg läggs i en bank och den som skall få ägg hämtar ägg från banken - alltså från någon helt okänd. Det borde alltså fungera ungefär som spermadonation. Man kan säkert välja att få kompisens/systerns ägg men jag tror inte att det rekommenderas.

Jo, det är ett MYCKET bättre alternativ att ta vara på alla ägg man ändå redan plockar ut vid andra IVF-behandlingar.

Där håller jag inte med dig riktigt.

På kliniken jag gick på så försökte de att befrukta alla ägg, dvs det blir inga över till att donera. Dessutom så är det olika kvalitet på äggen, de bästa blir befruktade och jag får tillbaka ett, resten fryses. Det är ju inte lönt att donera ägg av dålig kvalitet, om man kan se det innan de befruktas. Jag som genomgår IVF vill ju ha så stor chans som möjligt så jag vill ju att alla mina ägg går till befruktning, och sen väljs det bästa embryot ut till mig, skulle det finnas fler embryon fryses de - de kan jag sedan använda längre fram till nya försök. Att donera embryon tror jag inte att man får i Sverige - om det är det du menar. Vid mina tre försök fick jag 7-15-20 ägg, ca 50% blev befruktade per gång. Nu är jag ju inte så ung och det finns ju en andledning till att jag inte fått barn naturligt - mina ägg är kanske lite dåliga, därav låg befruktnings-procent. Det är alltså inga ägg man vill satsa på som donatorsägg.

Sen finns det säkert yngre kvinnor som gör IVF pga manligt fel, där kanske det finns bra ägg som blir över. men man vill ju inte heller ha ut för många ägg vid en IVF-behandling, då ökar risken för överstimulering.

Det betyder också att man får försvara den. Om du själv vore ofrivilligt barnlös och behövde donation, hade du då begärt/tagit emot det?

Det kan jag egentligen inte svara på eftersom jag inte är där, men jag hade inte bett någon jag kände utan i såfall ett anonymt ägg, men jag har väldigt svårt att tänka mej det alls.

När jag var i "barnskaffartagen" var äggdonation ännu något helt okänt och oetiskt, det var sciencefiction då, därför hade jag aldrig kunnat komma på att det var så jag ville ha det, om jag inte hade kunnat få egna barn så vet jag ju inte hur jag hade reagerat.

Det mest troliga är att jag hade adopterat.

Det jag vet helt säkert är att jag hade inte fått hjälpen överhuvudtaget då när jag ville ha barn eftersom jag av samhället ansågs alldeles för ung.

Sen finns det säkert yngre kvinnor som gör IVF pga manligt fel, där kanske det finns bra ägg som blir över. men man vill ju inte heller ha ut för många ägg vid en IVF-behandling, då ökar risken för överstimulering.

Jag hade många bra ägg, det var spermierna som strulade till det. De gjorde ICSI på ett antal ägg men resten kasserades, onödigt tycker jag.

I första hand skulle man kunna ta vara på ägg som blir "över".

Jag tror ofta just vid ICSI så bemödar man sig inte om att injicera spermier i i ett 30-tal ägg, där kan det vara "prima" ägg över.

Jo, det är ett MYCKET bättre alternativ att ta vara på alla ägg man ändå redan plockar ut vid andra IVF-behandlingar.

Hur skulle man gå runt de etiska frågorna då, menar du? Är det bättre att en person som har låg fertilitet delar med sig av sina gener till 30 andra barn?

Jag hade många bra ägg, det var spermierna som strulade till det. De gjorde ICSI på ett antal ägg men resten kasserades, onödigt tycker jag.

I första hand skulle man kunna ta vara på ägg som blir "över".

Jag tror ofta just vid ICSI så bemödar man sig inte om att injicera spermier i i ett 30-tal ägg, där kan det vara "prima" ägg över.

Det har du rätt i. Vi gjorde ju hälften ICSI och hälften vanlig IVF (inte för att det var något direkt fel på spermierna, men det blev så få befruktade första gången), så alla ägg gick åt. Fast det var IVF-äggen som klarade sig bäst.

De kanske inte hade gjort ICSI på alla 20 jag fick ut sista gången - jag vet faktiskt inte.

Hur skulle man gå runt de etiska frågorna då, menar du? Är det bättre att en person som har låg fertilitet delar med sig av sina gener till 30 andra barn?

All IVF/äggplockning görs ju inte pga att kvinnans fertilitet/ägg är dåliga...?

Det kan ju vara en helt frisk kvinna i rätt ålder, men det är mannens spermier det är fel på - som Silverkedjan skrev, då kan det bli ägg över eftersom man inte gör ICSI på alla ägg som plockas. Då sprids ju inga gener med låg fertilitet (om nu fertiliteten sitter i generna, min mamma hade jättelätt för att bli med barn som 30-32-åring - jag hade stora problem)

All IVF/äggplockning görs ju inte pga att kvinnans fertilitet/ägg är dåliga...?

Nej, men 2/3 av kvinnorna som söker IVF kan vara olämpliga att "avla vidare" på. 1/3 beror på kvinnan och 1/3 på kvinnan och/eller mannen. En viss procent som söker hjälp gör det på grund av högre ålder, vilket gör att äggens kvalitet blir sämre. Det går visserligen inte i arv, men minskar chansen till en lyckad befruktning. Vid äggdonation är man ju noga med att det är just dokumenterat fertila kvinnor som lämnar ägg.

(om nu fertiliteten sitter i generna, min mamma hade jättelätt för att bli med barn som 30-32-åring - jag hade stora problem)

Det kan absolut gå i arv, och det är ett problem. Det finns det studieresultat på.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 481
Senast: MML
·
Gravid - 1år Jag behöver lite input, lång historia kort: träffade min man sent i livet, är 45 nu. Vi har försökt med två ivf-försök med mina ägg, i...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 584
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar