Äggdonation

Sv: Äggdonation

Det är nog individuellt hur man reagerar på äggplockning, jag mådde verkligen uruselt, jag kunde inte göra mycket på en vecka efteråt ungefär, men jag var väldigt stimulerad också. Men jag skulle inte tveka att göra om det igen, om jag blev tillfrågad skulle jag tacka ja. Men som sagt, det är ett stort beslut och bara du kan fatta det. Jag tycker inte heller man ska överdriva riskerna med överstimulering, på min IVF-klinik och så är det nog överallt i Sverige, har de mycket god koll på behandlingen.

Måste säga att man blir tveksam ju mer man läser, verkar mycket jobbigare och mer riskfyllt än jag trodde.

Jag tycker att ska man donera ägg ska man skänka sitt överskott från IVF-behandlingarna. (vilket jag tycker skulle vara ett krav för att få subventionerade behandlingar) Eller vara mycket målmedveten och insatt och göra det kommersiellt med j-ligt bra betalt.

Jag skulle nog inte kunna med att be någon vän riskera livet för att jag skulle få barn. Tycker kanske inte man ska vara SMICKRAD som blir tillfrågad, snarare lite blond :o Grejen är väl oftare den att paret vill spara det det skulle kosta att "köpa" äggen av någon okänd?

Jag fick ett mycket kraftigt överstimuleringssyndrom som jag 7½ år senare fortfarande lider av komplikationer från.

Alla mina värden var åt h-e, jag tappades otaliga ggr på sammanligt 47 ( :eek: ) liter vätska från buken, fick bukhinneinflammationer och tarmvred, jobbade hängandes dubbelvikt i ett gåbord med dubbla dropp in och ett drän ut.

Självklart är barnet värt allting :love: och jag blev mot alla odds inte steril.

Men romantisera INTE en hormonbehandning som framkallar ett tillstånd som kan liknas vid en halvtam konstgjord skenande äggstockscancer.

Jag tycker inte heller man ska överdriva riskerna med överstimulering, på min IVF-klinik och så är det nog överallt i Sverige, har de mycket god koll på behandlingen.

Nähä. Det tycker inte du. Men det var inte du som höll på att stryka med :crazy:

Jag behandlades på ett av de bästa sjukhusen i Sverige av läkare jag har FULLT förtroende för. Men kroppen kan snedtända på stimuleringen, så är det bara.

Jag hade aldrig donerat mina ägg, tänk dej in i situationen att barnet blir illa behandlat, det är ju rent biologiskt ditt barn lika mycket som det du har i magen nu.

Mina barn har varit/är mycket lika mej, mina föräldrar förstod sig aldrig på mig (eller ville inte) men jag förstår ju mina barn eftersom jag minns hur jag själv var som liten, om jag då hade donerat ägg till någon som behandlade barnen som mina föräldrar gjorde så hade jag aldrig kunnat förlåta mej själv för min dumhet.

Jag har en vän som jag känt sedan vi var sju år, i mitt testamente som jag skrev när mina barn var små, skrev jag att om det hände mej något så ville jag att hon skulle ta hand om dem.
Vi hade vad jag trodde liknande tankesätt om barn och hur de skulle behandlas, nu när hon har fått egna barn är jag glad att det aldrig behövde bli så att hon tog hand om mina barn, för hennes behandling av sina egna barn är så oerhört långt ifrån mitt sätt att behandla mina.

Jag vet att det låter oerhört egoistiskt i vissa öron, men mina barn är det viktigaste i mitt liv och de som kommer från mej vill jag ta hand om själv, kanske just för att vi är väldigt svåra att förstå sig på;)
(Lite ot men jag tycker att det samma gäller sperma donatorer)

Jag skulle nog inte kunna med att be någon vän riskera livet för att jag skulle få barn. Tycker kanske inte man ska vara SMICKRAD som blir tillfrågad, snarare lite blond :o Grejen är väl oftare den att paret vill spara det det skulle kosta att "köpa" äggen av någon okänd?

Tror du? Det måste väl ändå kännas som en spottstyver i jämförelse med vad man betalar för IVF, de gör det privat och betalar 45.000 för de tre första försöken med hennes egna ägg, sedan ytterligare med systerns och är beredda att försöka en sista gång med mina ägg. Jag har full förståelse för att de vill känna och veta vilka egenskaper äggdonatorn har, inte bara vad som står på ett papper efter kuratorsamtal och läkarundersökningar.

Jag skulle inte ha några problem med att dela med mig av mina gener.
Mina barn är snälla och lättsamma att ha att göra med.
Detsamma gäller för min sambo.

Men behandlingen skulle jag inte våga ge mig på.

Jag hade aldrig donerat mina ägg, tänk dej in i situationen att barnet blir illa behandlat, det är ju rent biologiskt ditt barn lika mycket som det du har i magen nu.

Men med den attityden kan ju barnlösa par se sig i himlen efter ens halvt biologiska barn.

Jag har aldrig hört någon avråda par från att göra IVF av riskerna för överstimulering, det brukar bara vara en fråga om pengar och vem som ska betala och hur snabbt behandlingen kan sättas in. Men när tjänsten ska göras för någon annans del är det plötsligt en fråga om liv och död. Jag hade inte heller riskerat livet för något barn, varken mitt eget eller någon annans, men SÅ stora tror jag inte att riskerna är.

Är det en väninna som ber om hjälp är man väl också ganska säker på att barnen ska få det bra, samt att TS sannolikt hjälper henne till ett annat liv och får evig vänskap tillbaka och ett glädjeämne. Det tycker jag också ska vägas in.

Tack!

Det är väl dax att lägga till sig på gravidlistan nu, har inte vågat innan men är nu i v 15.

men SÅ stora tror jag inte att riskerna är.

Tro en sak, vetenskap en annan.

Ovariellt överstimuleringssyndrom är en allvarlig komplikation som inträffar i 0,1-4% av hormonstimuleringar inför provrörsbefruktningar(IVF)med i vissa fall dödlig utgång. Patienten uttvecklar då en uttalad förstoring av ovarierna, ansamling av ascites, hemokoncentration och elektrolytrubbningar. Någon kausal behandling finns inte.

Det där låter ju väldigt hemskt. Jag skulle tro att det hör till undantagen att bli så överstimulerad.

Under tiden jag genomgått mina tre IVF-försök så har jag ju haft kontakt (via internet) med andra som genomgår samma sak. Det har varit några som överstimulerats men då ganska lätt. En fick ligga inne på sjukhus och bli tappad på vätska - kan väl vara i klass med dig då kan jag tro.

Själv kände jag inte mycket av behandlingen, det var precis inför äggplock - det spände i äggstockarna. Det gick bra att skritta när jag red men trava var inte att tänka på. Sen efter äggplock var jag trött och det gjorde ont i magen 1-2 dagar, samt att äggstockarna fortfarande kändes.

Det är alltså väldigt olika hur man reagerar, och det vet man ju inte förrän efter behandlingen. Nu under graviditeten har jag hittills mått väldigt bra, nästan inget illamående. Några av dem som mådde dåligt under behandlingen mådde också dåligt under graviditeten - vet ej om det har något samband.

Själv har jag ju använt egna ägg, men jag tycker att de som donerar ägg verkligen gör en god gärning, som hjälper de som inte kan få barn med egna ägg. Men det är inget lätt val att donera ägg - man vet ju inte hur man reagerar på behandlingen.

Från Svensk Förening för Obstetrik och Gynekologi:

Ovariellt överstimuleringssyndrom (OHSS).
Orsaker,patofysiologi, handläggning/behandling:

Utlöses av, som regel kraftig, gonadotropinstimulering
av ovarierna och tillförsel av LH/hCG - exogent eller endogent.
Den patofysiologiska genesen är ofullständigt känd.
Kliniskt kännetecknas tillståndet av smärtor p g a höggradigt
förstorade ovarier med cystor samt en ökad
kapillärpermeabilitet vilket medför förlust av vätska och
proteiner från det intravasala till det extravasala rummet.
Följden blir ascites, pleuravätska och en hypovolemi med
oliguri, hemokoncentration och elektrolytrubbningar, ssk
hyperkalemisk acidos. I grava fall tillstöter
tromboemboliska komplikationer och leverpåverkan.
Tillståndet kan vara livshotande.
Riskfaktorer vid gonadotropinstimulering är ung magerlagd
patient, PCO-S. Ökad risk vid snabb E2-stegring och
höga E2-värden före ovulationsinduktionen. Endogent
hCG, speciellt vid högre nivåer från flerfostriga graviditeter,
aggraverar tillståndet. Behandlingen är symptomatisk
med korrigering av vätskebalans, tappning av ascites ev
troMbosprofylax. I svåra fall kan man tvingas avbryta ev
graviditet för att eliminera hCG-påslaget. Förleds inte att
intervenera kirurgiskt p g a patientens smärtor med mindre
än att det rör sig om klar torsion: Att komma in i en buk
med kraftigt förstorade, lättblödande ovarier kan ända med
förskräckelse.

Det där låter ju väldigt hemskt. Jag skulle tro att det hör till undantagen att bli så överstimulerad.

Ja det gör det, upp till 4%. MEN tycker du man ska mörka den risken för äggdonatorerna eller ska de själva ta ställning till om de vill riskera det för någon annans eventuella graviditet?

0,1-4% - då hör det ju till undantagen att man får så kraftig överstimulering - men risken finns där ju och man vet ju aldrig vem det drabbar. Det skall man ju naturligtvis ta med i beräkningen.

Jag tar ju gärna den risken för att få barn, men skall man donera ägg så känns det säkert annorlunda.

Jo visst är det så och jag skrev också att i vissas ögon/öron så låter det egoistiskt, men jag står för min åsikt.

Det betyder också att man får försvara den. Om du själv vore ofrivilligt barnlös och behövde donation, hade du då begärt/tagit emot det?

Ja det gör det, upp till 4%. MEN tycker du man ska mörka den risken för äggdonatorerna eller ska de själva ta ställning till om de vill riskera det för någon annans eventuella graviditet?

Det är ju det som är grejen - någon annans ev. graviditet. Risken är lika stor om jag ska ha barnet själv.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 481
Senast: MML
·
Gravid - 1år Jag behöver lite input, lång historia kort: träffade min man sent i livet, är 45 nu. Vi har försökt med två ivf-försök med mina ägg, i...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 584
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar