Ägaren under 18 år

D

Dolck

Hej!
Jag ska låna en häst på foder, vars ägare är 16 år, eller nåt sånt, inte 18 iallafall. Måste inte hennes målsman vara med och skriva på kontraktet? Hon säger att det inte behövs då hon står som ägare.

Sv: Ägaren under 18 år

Man måste vad jag vet vara arton år för att få skriva under ett kontrakt? Jag var elva när vi köpte min ponny, pappa stod som ägare de första åren, sen när det blev krav på att alla hästar skulle ha hästpass hade jag hunnit fylla arton och då skrev vi över honom på mig.

Man får inte göra några "affärer" när man är under 18 år. Be att hennes målsman skriver på kontraktet tillsammans med henne så kör du inte över henne. ;-) Det är både för din egen och hennes skull om det skulle vara något framöver. I värsta fall kan du ha ett kontrakt som inte gäller om bara hon skriver på.

Lycka till!

Alla avtal som skrivs måste skrivas under av myndig person alt målsman/förmyndare.

Man kan stå som ägare på en häst utan att vara myndig. Hos bl.a. STC skriver båda föräldrarna då under, att det är ok för dem. Mina föräldrar stod aldrig som ägare på min första häst, som jag köpte några månader innan jag skulle fylla 17år.

Men ja, hennes förmyndare måste skriva på avtalet också. I egenskap av förmyndare.

Avtalet bör utformas så att det godkänns av hennes målsman. Hon själv får inte upprätta kontrakt även om hon är ägare. Min dotter var 13-14 år när hon blev ägare till sin häst men hon fick ju inte skriva på köpekontraktet själv utan jag skrev också på att jag godkände köpet.
Om du skriver ett kontrakt enbart med henne så är kontraktet ogiltigt. Om hon ångrar sig så kan hennes föräldrar säga att de var ovetandes och att hon inte fick göra sådana affärer och då går köpet/lånet/vad det nu är tillbaka.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 146
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 583
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 068
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel