Det vet jag. Jag tog upp hyra av häst, eftersom det kan vara relevant med tanke på risker.Det är stor skillnad mot en bil och en häst, dessutom är ju leasing något man betalar för, här diskuteras det fodervärd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det vet jag. Jag tog upp hyra av häst, eftersom det kan vara relevant med tanke på risker.Det är stor skillnad mot en bil och en häst, dessutom är ju leasing något man betalar för, här diskuteras det fodervärd.
Hur skall man kunna lova det, menar du?Hyra häst och fodervärd är olika saker. Vid fodervärd förväntar jag att hästen lämnas tillbaka i samma skick. Har alltid när jag har lämnat ut hästar på foder skrivit något i stil med att den ska återlämnas i samma skick. Man vill inte få hem en trasig häst som någon försummat, därav att man skriver med sånt. Rimligen med en godkänd veterinärbesiktning innan återlämnade.
Veterinärbesiktning skrev jag ju. Både innan vid utlämnade och vid återlämnade.Hur skall man kunna lova det, menar du?
Låter som ett guld-uppläg!Ägaren kommer för övrigt att komma och rida hästen regelbundet samt ta med både häst och min dotter på rasträningshelger, så hon kommer att ha koll på hästen regelbundet
Det är det verkligen, för bra för att tacka nej till!Låter som ett guld-uppläg!
Du hänger nog inte med på vad jag menar?Veterinärbesiktning skrev jag ju. Både innan vid utlämnade och vid återlämnade.
Beror väl på vad man avtalat och vad som upptäcks.Du hänger nog inte med på vad jag menar?
Om något är fel vid besiktningstillfället, vad händer då?
Det kan ju tex vara att fodervärden behöver betala för behandling/veterinärbesök tills hästen är bra igen.Du hänger nog inte med på vad jag menar?
Om något är fel vid besiktningstillfället, vad händer då?
Så om man tex avtalar om fodervärdsskap under en definierad tid och hästen tex diagnosticeras med någon kronisk åkomma, eller skadar sig så att det krävs lång rehab, eller kanske inte ens kan bli helt återställd ska den som var fodervärd en tid stå för kostnaderna resten av livet? Man måste nog tänka efter riktigt noga vad som ska stå i avtalet!Det kan ju tex vara att fodervärden behöver betala för behandling/veterinärbesök tills hästen är bra igen.
Jag säger inte vad som är rätt men man bör ju komma överens innan. Annars är det ju upplagt för konflikt när man väl står där och ingen är sugen på att betala för något som den tycker är den andres fel.Så om man tex avtalar om fodervärdsskap under en definierad tid och hästen tex diagnosticeras med någon kronisk åkomma, eller skadar sig så att det krävs lång rehab, eller kanske inte ens kan bli helt återställd ska den som var fodervärd en tid stå för kostnaderna resten av livet? Man måste nog tänka efter riktigt noga vad som ska stå i avtalet!
Det är därför det är så vanskligt att låna häst, tycker jag. Olyckor kan hända, men även livslånga sjukdomar kan uppdagas, som för alltid förändrar hästens hälsa.Jag säger inte vad som är rätt men man bör ju komma överens innan. Annars är det ju upplagt för konflikt när man väl står där och ingen är sugen på att betala för något som den tycker är den andres fel.