Äga en shetlandsponny

Sv: Äga en shetlandsponny

+ urkella

Ok. Tänkte annars hur man gör t.ex till natten. Säg att man ger ca 1 kg, det kan ju inte räcka speciellt länge. Man får väl helt enkelt pröva sig fram den dagen man har en.

Det med betet har jag funderat på också, men jag tänker mig att jag skulle stalla in åtminstone hela juni, pga alla mygg. Det är så mycket på nätterna att även de tåligaste blir sönderbitna. Sen BEHÖVER man ju inte ha hästar på 24/7 på gräs.

Enligt mått väger han 117 kg och isåfall klarar han det. Han verkar även nöjd med det. Går inte hungrig utan tar sig en noppa då och då. Nu gör han ju inget heller då vi har isgator, men tänkt att öka lite sen när han är igång och smalare :p Veterinären sa att han måste gå ner i vikt under besiktningen ^^

Lindon: Min shettis äter upp 0,5 kg på samma tid som hagkompisen äter upp 2 kg.

Väger den 117kg så lär den definitivt inte vara överviktig

Ett bra sätt att förlänga ättiden är att sprida ut höet i hela boxen, så hästen får gå och plocka åt sig maten (söka) och därmed ägnar hjärnan åt mat längre tid.

Att hitta en renrasig shetlandsponny utan fång eller exem är väl knappast något problem?

TS: Jag har tre shettisar och dom äter ungefär 4 kg hö var + halm och lite krafftfoder(krubbskrammel i princip) + lite mineraler.

Du bör utgå ifrån att en verkning kostar precis lika mycket som det kostar att verka en stor häst. Stallplatser brukar oftast inte vara billigare heller om det inte finns speciella shettisboxar.

Annars är det samma kostnader som stora hästar, bortsett ifrån försäkringen som inte är speciellt dyr.

Kompletta selar med lös brösta, baksele och draglinor finns ifrån 1500 och uppåt. En bra vagn däremot kostar en del om man nu inte lyckas hitta såna begagnade. Själv har jag en Roslagsvagn och den kostar väl ca. 13000.

Mina går på bete så länge det bara går, två håller sig i okej hull och en går med munkorg (fd. fångis, som kollas mycket noga).
Dom brukar få komma in om det är väldigt varmt, dom besväras inte av insekter. Han med munkorg brukar få gå i en liten hage/box ett par timmar om dagen så han får vila ifrån korgen och kan slicka i sig salt utan problem.

Vet inte alls om jag sätter denna tråd rätt.

Jag går i tankarna att skaffa mig en shetlandsponny. Vill ha den att köra lite med som hobby och som sällskap till mina varmblod.

Men vad kostar det ungefär att äga en shettis med allt ?.
Hur mycket äter de per dag? Hade inte tänkt ge den ( om jag nu köper en shettis ) något kraftfoder för vet att de klarar sig bra på fint hö.

Hovslagare, kostar det lika mycket som en stor häst?

Utrustning har jag tittat runt lite på, men vill ni får ni gärna dela med er om kostnader på det med, typ sele, vagn, osv.

Ja allt ni har att dela med er om shettisar får ni gärna göra :)

Min kostar i foder, strö. vacc, tandrasp, träckprov och hovslagare (helskodd runt om) samt försäkring ungefär 1850 kr i månaden. Skos runt om var fjärde vecka. Och ja det kostar samma pris hos hovslagaren för honom som en stor. När han var barfota kostade verkningen 400 kr/månad, när han var halvskodd kostade det ca 600 kr/månad.

Jag var tålmodig och köpte en kanonfin loksele för 1500 kr. En fyrhjulsvagn för 3500 kr. Sen har han ett träns, ett täcke han aldrig använder och en ponnyputa. Och så grimmor då. Så inte direkt betungande i utrustning heller ;)
Ja, en greenguard har han också ;P

Ärligt talat märks han knappt kostnadsmässigt ;)

Han är dock ändå för att vara shettis ganska 'dyr i drift'.

Äter 6 kg silage/dygn. Går 1 bal halm till lösdriften och 1 bal spån till boxen per månad. Stoooor box (12 kvm), men renlig herre. Får sen lite kraftfoder, han står på diet och jag vill säkerställa han får i sig tillräckligt med lysin så därför får han 100 gr potatisprotein (a hialöst kilopris) per dag, får i övrigt lite happy hoof bara för att blanda ut pp i. Och så mineral, vitamin samt extra magnesium och fosfor då silaget är lågt i det.

Helskos var fjärde vecka som sagt.

Och mer, ang bete och hö i hagen.

Min shettis huvudsakliga uppgift är att vara sällskap åt min D-ponny som haft fång och IR. Dvs han är det ideala sällskapet, då lille herr shettis är en lättfödd sak, och har samma behov av bete osv som D-ponnyn.

Shettisen skulle vara ett URUSELT sällskap på bete åt en stor häst. Han skulle bli extremt fet och mest troligt sjuk.

Vad gäller ätande äter han dessvärre som en snigel, och D-ponnyn inhalerar maten med turbofart och är högst i rang. Så shettisen måste äta separerat om han ska ha en chans få i sig hela sin ranson innan storponnyn kommer och kör bort honom. Han var lägst i rang och åt sist när han gick med storhästar med (Shettisen alltså). Då gick han på fri tillgång och blev således inte utan mat. Men groteskt fet...

Oj, en helskoning var fjärde vecka. Det blir ju lite saftigt det! Hur kommer det sig?

Nu har jag ingen skodd, men mina klarar sig med en verkning var åttonde vecka.

Jag tycker det är bara maten som blir mindre och billigare, när man shettis stod inne fick han 4,5 kg hö. Betala ca 450 kr i månad då för hö, om jag inte minns fel.

Många gör ju felet med shettisar att de tror att de bara ska äta en liten tuss per dag. Men de behöver allt mat som alla andra hästar.

Hovslagan är det samma , det är ju avmaskning, vacinationer stavning?:o tandäkare allt som de stora hästarna får behöver de små med.

Oj, en helskoning var fjärde vecka. Det blir ju lite saftigt det! Hur kommer det sig?

Nu har jag ingen skodd, men mina klarar sig med en verkning var åttonde vecka.

Knark i markerna... Eller nåt. Jag vet ärligt talat inte, men alla mina måste verkas/skos på 4 v intervall i princip, vissa klarar 5 v men då jag 'bara' har 2, max 3, så enklast för alla ta de ihop.

Spelar ingen roll om de gått på 8 v innan, låt de bo ett tag här och de ligger på 4 - 5 v sen. Och plånboken kviiiider.

Sen samma sak hände en bekant som flyttade till trakten. Dvs plötsligt fick hon halvera skointervallen, trots samma hovslagare etc, så börjar jag på allvar undra om det är något 'hovväxtbefrämjande' i markerna.

*kl*
Förstår inte varför folk i allmänhet tycks tro att en shettis ska klara sig på 1kg hö och vatten... Shettisen har som vilken ras som helst lika stort tuggbehov.Dvs grovfodret är det viktigaste för alla hästar. Att ösa i kraftfoder för att kompensera grovfodret är för mig löjligt och riskfyllt! Ge MINST 1kg/100kg kroppsvikt.Helst fri tillgång. Visst blir alla hästar glupska när de får fri tillgång i början men när de inser att de alltid har tillgång till grovfoder så lugnar de ner sig och äter efter sitt behov.Hästar äter i stort sett 24 timmar/dygn. Eller 18 om man ska vara noga.Så gissa varför många hästar står med magproblem o dyl?

Sen detta med fång, även här gäller ju samma sak. Alla hästar oavsett ras måste vänjas in på gräs mycket försiktigt.Helst ska de tas in när det regnar då gräset finner ny kraft.Men följer man sunt förnuft så klarar sig alla hästar (sällskap/hobby) på grovfoder,mineraler.Att ge kraftfoder som kompensation är löjligt som sagt.Lägg de extra pengarna på mer grovfoder!

För mig låter det som du svälter hästen.Se till stackarens behov av grovfoder!Bort med betfor och öka hö samt lusern givan.I med lite raps olja så tillgodogör han sig proteinet bättre.Öka motionen lite så ska du se att du får en glad och fin ponny till våren.

Visst blir alla hästar glupska när de får fri tillgång i början men när de inser att de alltid har tillgång till grovfoder så lugnar de ner sig och äter efter sitt behov

Och tyvärr är det där inte sant. Många hästar äter tyvärr långt över sitt behov på fri tillgång, och blir feta.

Därmed inte sagt att shettisar ska svältas eller fodras annorlunda än andra hästar, de ska ha sitt TS-behov täckt osv.

Men alla hästar - eller shettisar - kan INTE gå på fri tillgång!

Tjock eller bukig?
Oavsett så bör man aldrig svälta en häst genom att dra ner grovfodermängden till ett absolut minimum. Du kan ju ge halm istället, det är en del näring i det med, men det brukar gå att trixa ihop foderstaten. Kolla på Hippocampus foderstatsberäkningsprogram t ex!

Det är förvisso sant, men tuggbehovet uppfylls ändå inte.

Fast delvis påverkas det väl ändå positivt?

Om hästen äter upp X mängd foder i 10 stora tuggor och tuggar i tre minuter, eller om hästen äter upp samma mängd foder i 20 mindre tuggor och tuggar i 6 minuter så har den ju fått ökat tuggtid, och tillgodosett sitt tuggbehov något bättre.

Även om det inte går att ge 'ett strå per tugga' och tycka att 'nu tuggar den 18 h/dygn', men att minska mängden den får i sig per tugga, utan att gå till överdrift, ökar ju tuggtiden?

Mina ligger på på tok för låg tuggtid hur jag än beter mig, men genom att se till att de vissa mål inte får i sig lika stora tuggor, blir den ju något bättre. De är ju inte designade för att kunna mata in 'jättetuggor' av löst liggande mat egentligen?

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 986
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda...
2
Svar
37
· Visningar
2 148
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 469
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka