Äga en shetlandsponny

Sv: Äga en shetlandsponny

Jag har förstått av kompisar att en av anledningarna till att shettisar ofta får gå barfota är att ingen hovslagare vill sko så låga hästar, det är för obekvämt helt enkelt. Detta känner jag folk som råkat ut för, det är svårt att få en hovis som är så vig och kan böja sig så långt ned... jobbigt problem... för de får ju också ont i fötterna på grus och steniga vägar...

Min hovslagare skor gärna uppfostrade shettisar, men åtar sig inte ouppfostrade diton, just för arbetsställningen blir så fel - och trasslar de då också så blir det än värre. Men är de bara väluppfostrade så han kan 'sitta på knä' så har han inte något emot det. Men enligt honom så oftast är de inte så väluppfostrade alla gånger de små.. (Antagligen för de ofta hanteras av barn kanske?)

det har inte alltid bara med uppfostran att göra, tyvärr. Utan många hovslagare förstör shettisarnas förtroende för yrkeskåren genom att försöka bända ut benet från deras kropp för att kunna hålla fast hoven mellan knäna. Vissa shettisar är rörliga nog i bogpartiet för att klara det medan det är tvärstopp på andra... Då gör det självklart ont på lilla hästen och den har all rätt att protestera - och hovslagaren skyller på den hemska ouppfostrade ponnyn som inte kan stå stilla!

det är dock så att men ponnytravets utbredning har också antalet hovslagare som kan tänka sig att sko shettisar ökat ordentligt.

Nej, det finns säkerligen andra anledningar med. Men det kan säkert hänga ihop? Alltså det att man hovis tycker att är de är så väluppfostrade att han kan 'knäsitta' så skor han dem gärna, men inte om de trasslar. För om han måste 'stå dubbelvikt' är det ju säkert svårare (?) att inte råka 'bända och vrida benen' på dem?

Jag är hemskt tacksam oavsett anledning att min lilla sköter sig prickfritt (och det är inte 'min förtjänst' ska tilläggas. Han 'kom sån', någon har gett det lilla pyret en enormt bra grunduppfostran. Iofs, han rörde inte ett öra när han 10 år gammal skoddes för första gången, så lite 'snäll ponny' är det säkert med. Han ÄR och förblir ett fynd och jag är fasligt förtjust i honom :love:

Även om lilla pyret inte är mindre shettis än att han raskt gör en bedömning av vad det är för människa som han har att göra med, och uppvisar vald del av sin uppfostran utefter det *s*)

Vi har också turen att ha en fantastisk underbar shettis. Hovslagaren berömmer varje gång han varit hit, annars sägar han att han hellre skor ardennrar än shettisar( och vi har båda sorterna´) egentligen men han skor alla hästar:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 986
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda...
2
Svar
37
· Visningar
2 140
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 469
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka