Äga en shetlandsponny

Sv: Äga en shetlandsponny

Ja visst finns det sånna människor tyvärr!!! Men får hoppas att det är få av dom, att djur far illa vilken sort de än är,är ju ingen nyhet, men de flesta häst ägarna vill då jag tro tar väl hand om sina hästar och är ärliga människor, bedragare finns det väll inom alla brancher.

Om nu den uträkningen stämmer som jag gjort (freefarm.se) så ska han nu som fet/bukig väga 117 kg. (Kollade i boken Hästhållning i praktiken precis och tror det kan stämma då han är 118 cm i omkrets och 114 var 106 kg och 120 är 134 kg.)
Ger hö så om det stämmer får han ju inte under minimum även när jag gett honom 1,7 kg. 1,5 var vad skolan tyckte jag skulle ge honom. Blir galen på detta med vikt och TS. Om nu uträkningen stämmer så tippar jag på att han ska ner iaf 10 kg. Men efter läst vad andras shettisar väger så vet jag inte längre. Men tror att min lilla är av nättare modell då han har pinn smala ben + mini hovar.

Jo tack, jag har fått erfara ett antal oseriösa/grymma "häst" människor.
Om man ska säg att det positiva i mina erfarenheter så är det väl just att jag fått lära mig om fång,eksem.. Men jag litar aldrig på hästfolk.Jag är otroligt misstänksam och forskar mer än en gång om jag kommer i kontakt med någon jag ska sälja/köpa av/till.. Tyvärr så är det hästarna som får lida av de oseriösa folken.

Tyvärr jättedålig koll på vad minisar (för sån du har va?) ska väga, men hör med de som har mer erfarenhet. Det känns väldigt lite med 100 kg som målvikt :crazy: Men jag vet för lite som sagt., de är ju himla pluttiga med.

Men det du fått lära dig på kursen/skolan kan du inte jämföra med din egen häst.Eller han rids/körs som de gör på skolan? Gör han det så ska han ju ha mer foder. Ger du hö/halm och lusern (allt är grovfoder) och pytte lite betfor enbart för smaksättning på lusernet.Men jag förstår inte det heller förresten.Vad för sorts lusern ger du? Mina är kräsna med ny mat. Men hackad strå uppblött slukar de.Det är ju melass i det och blöts det så avger melassen smak/lukt.
Vad fick du för foderstat av säljaren av ponnyn?

Har ingen erfarenhet av just minisar men det jag läst om dom och där folk som äger minisar skrivit, så är det ingen oavsett höjd som vägt under 100kg tvärtom.

Här är en bra sida för frågor och svar om både minisar och normal shettisar

Någon (TS?) har skrivit en frågetråd där och där är det många som ligger just strax över 100 kg, dvs på 100 - 120 kg.

Det är är alltså absoluta absoluta MINIMIgivan av TS för att hästens mage och tarm överhuvudtaget ska ha en chans att fungera. (Vissa hästar kräver mer TS för att magen inte ska paja, men). Under minimiTS ska INGEN häst ha.

Sen, man kan ge TS via halm, det är lika bra just TS från hö (men ren halm innehåller i princip inget protein). Så man kan t ex till en 200 kgs ge 1 kg halm och 1.4 kg hö och på så sätt täcka TS.

Men de 1,5 kg hö (om det är hö) du gett är absolut minimum till max 126 kg ponny. (Sen har ju halmen hjälpt upp det).

Så vad väger din/ska den väga i normalhull? =)

Å hjälp... Jag blir helt lost! Det borde ju finnas en bukeregel som säger att ts ska ha små bokstäver och TS stora!!! :D:idea:

Det är jätteknepigt med shettisar och vikt. Jag vet att du uppfyller minimikravet på torrsubstans till lilla kusen, men om man tänker på hur dessa lättfödda små rackare har utvecklats för att gå och gnaga på näringsfattigt ö-gräs så blir det ändå så förskräckligt lite med 1,7 kg totalt per dag. Nu har du ju berättat att minisen dessutom äter halm i hagen och då ser det ju genast bättre ut. Det bästa vore om man fick tag på ett hö/hösilage med dåliga värden (och bra kvot... :crazy:) så att man ändå kunde öka mängden grovfoder. Även om det skiljer mycket i vikt mellan en shettis och en stor häst så är ju båda ändå skapta för att äta 20 timmar per dygn.

Ber förresten aningens generat om ursäkt, för det var väl jag som skrev svälta? Jag förstår verkligen att det inte är din avsikt!

Han går nog som de i skolan, lite mindre kanske. Aldrig sett dom ridas (ena körde vi 2 ggr under terminen) Förstår inte hur du menar, dessa går troligen mer än honom, är större men får mindre TS än honom. Lusernet e pellets som är melassfritt (samma med betforn). Hos förra ägaren gick han som sällskap till en åring och fick därför fritt på hö. Vilket han inte klarar då veterinären sa att han var i stort behov av att gå ner i vikt. Men ökade ikväll högivan så att han nu får iaf 2,5 kg hö :)

TantEster: Ursäkten godtagen :) Är kass på förklara mig rätt så är lätt att saker och ting misstolkas ^^
Mätte magen på honom igen nu, han var visst 121 cm i omkerts så då väger han antingen 123 eller 134, beror på var man kollar :p

Jag menade att de inte kan ge dig råd om foder givan då det skiljer på storlek,arbete etc.. När man ska "banta" en häst så ska man göra det sakta och försiktigt.Öka motionen och minska ev kraftfoder. Grovfodret är det viktigaste för en häst. Om det skulle vara så att de ändå ökar i vikt eller håller övervikten så får man blanda in halm eller gräsfröhalm.Det är tuggbehovet som måste tillgodoses. Många hästar står alldeles för länge utan grovfoder.Det ser man enkelt på träd som ex finns i hagen..Hästar kan också få magåkommor pga ständig magsyreproduktion men inget grovfoder.Men du har ju nu ökat givan och tycker du han ökar i omfång (mät 1gg månaden) så får du öka halmgivan.

Inte riktat till dig direkt, men när vi ändå är inne på den linjen om tjock eller bukig..

Jag tycker det är jättesvårt att se och för den delen känna hullet på shettisarna vintertid, dom har ju så sjukt mycket päls!

Ville bara säga att jag hoppas att du får tag på en riktigt go och frisk liten vän och vill du vara säker på att du köper en frisk häst så ta med dig någon som har erfarenhet av tex fång när du åker och tittar och se till att pållen vetrinärs besiktas innan köp. Om du behöver grimmor eller regntäcke kan du höra av dig då jag lyckas köpa för smått!!!;) Nej då, som sagt lycka till. Jag kommer då aldrig vara utan små korvar vilka godingar dom e!!!:love:

Men så svårt är det inte:grin: Bara att sätta fingrarna på buken och trycka lätt i cirklande rörelser.:angel:

Men mina har i alla fall riktigt tjock päls vilket gör att det inte är lika lätt som på sommaren, det var ju det jag ville få fram... :grin:
Förra året såg våran åring ut som en jättetunna pga av pälsen, men när man väl klämde och kände på honom kände man hur smal han var under liksom.

Ville bara säga att jag hoppas att du får tag på en riktigt go och frisk liten vän och vill du vara säker på att du köper en frisk häst så ta med dig någon som har erfarenhet av tex fång när du åker och tittar och se till att pållen vetrinärs besiktas innan köp. Om du behöver grimmor eller regntäcke kan du höra av dig då jag lyckas köpa för smått!!!;) Nej då, som sagt lycka till. Jag kommer då aldrig vara utan små korvar vilka godingar dom e!!!:love:

Tack :). Jag hoppas också jag kommer få tag i någon riktigt liten goding, vill helst ha sto. Jag älskar ston med deras humörsvängar, jag vet jag är konstig :D.

Tack för tipset att ta med någon med erfarenhet av fånghäst, har ju faktiskt en gammal bekant som hade en fånghäst förut, det går ju att ringa och höra med henne :). Har tittat på massor av bilder och läst om fång nu och förstått att man ser jättetydligt på hovarna, men har de bara haft det en gång kan det ju vara svårt..
Gud jag längtar tills jag ska köpa en liten ulltuss :love:

Min hovis tog 100 kr för verka min lilla (han tar normalt 200 för en verkning),
Så få se nästa gång om det är för att han gillar shettisar eller inte :p
Min förra hovslagare dock hade inte verkat honom alls då han gillar inte små eller för stora hästar.
Inte personligt till dig, utan mer generellt:
Jag förstår inte varför så många tycker att verkningen ska vara billigare bara för att det är en shetlandsponny, det är ju lika många hovar som ska verkas och arbetet utförs likadant som om det vore en stor häst. Snarare att man skulle jämföra shetisar och den obekväma arbetsställning det medför med de tyngre hästar (kallblod) som man får betala extra för...

Fick köpa inackorderingen som är en shettis helt oplanerat. Skulle dra ner på hästeriet och få in pengar genom hyra ut stallplats.... Nåja, shettisen är inte så mycket billigare i drift än en stor häst.
Har en nordsvensk som jag kan jämföra priserna med.
Försäkringen kostar lika mycket.
Verkning av hovar, lika ofta och kostar detsamma. Det som skiljer är att vi själva odlar och skördar vårt hö. Shettisen äter 4 kilo hö per dag. Inget kraftfoder behövs.
Utrustningen följde med, men aj vad illa den satt på henne. Så det blev för oss att köpa helt nytt. Man kan ha bröstsele till körningen om man bara ska åka någon gång ibland med en sulky. Letar efter en sulky, vet ej vad de kan kosta för en shettis.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 986
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda...
2
Svar
37
· Visningar
2 140
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 469
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka