Äga en shetlandsponny

Sv: Äga en shetlandsponny

Det krävs ändå en viss mängd foder. Av samma anledning är det inte särskilt effektivt att dela upp dagsransonen grovfoder på för många, små portioner.

Mitt förvisso innebar att jag höll med om att det är bättre förlänga ättiden genom att ordna lite "födosök", men det löser inte hela problematiken. Vilket däremot större giva eller komplement med halm gör.

Nej, absolut kan man inte kompensera för lågt TS, det jag menade med att det inte fungerar ge ett strå per tugga och tycka att se, lååång tuggtid. För det är ju tudelat, totalmängd och totaltid. Så vi är nog helt överens ang den delen =)

För vissa är det ju dock tyvärr omöjligt ge mer grovfoder utan att de blir för tjocka. Halm kan funka, om man inte har ett sånt matvrak som vräker i sig halm med :crazy: Där nånstans börjar man slita sitt hår, och man ska inte glömma att det tyvärr finns sådana individer. Även om de tacksamt nog är i minoritet.

Jag tycker att man ska passa sig för att skaffa en shettis för att den är billig i drift.
Jag skaffar då inte en shettis för att den är billig utan för att jag vill ha en att köra och att jag alltid velat haft shettis.

Nackdelen med smårackarna är att man måste skilja dem från de stora på sommaren. Det gillar de inte alls...
Måste och måste, finns ju shettisar som klarar betet..

TS: Jag har tre shettisar och dom äter ungefär 4 kg hö var + halm och lite krafftfoder(krubbskrammel i princip) + lite mineraler.

Du bör utgå ifrån att en verkning kostar precis lika mycket som det kostar att verka en stor häst. Stallplatser brukar oftast inte vara billigare heller om det inte finns speciella shettisboxar.

Har eget stall så stallplatser behöver jag inte oroa mig för :)

Visst kan shettisar klara att beta men man ska ändå passa sig för att ha dom på mycket kraftigt gräs (vilket större hästar kan behöva), lätt att de blir små tunnor vilket inte är bra.

Jag har två maxade shettisar (en har dock lite welsh i sig). Jag har inte vägt deras mat, men de brukar få en kaka (har småbalshö) var på ca 1,5-2 kg två gånger om dagen, sen till natten brukar jag lägga ut ca 3-5 kakor i hagen (beroende på om jag har sovmorgon eller inte, höhö) så de står sig. De går på lösdrift och har alltså nästan fri tillgång. Jag ser alltid till att de inte är utan mat i hagen i vilket fall. De funkade inte på fri då båda åt bara för att äta.

Enligt vad jag läser här får mina väldigt mycket mat! De är dock inte feta för det, utan riktigt fina i hullet för att ha haft vintervila ;) Så räkna med att alla shettisar inte kan gå på endast 4kg/dag.

Min hovslagare är schysst och tar endast 400 för att verka båda, vilket är otroligt billigt. Så har du en hovis som gillar shettisar kan du ha tur, haha!

Mina har än så länge klarat av all sorts bete utan problem. Ser man bara till att hålla igång dem även på sommarbetet brukar de inte svälla upp alltför mycket. Mina gick t.o.m ner i vikt!

Halm har dom i hagen för att få något att tugga på under dagen. Men vet inte hur mycket av det han äter under en dag så har inte räknat med det. Så svälter honom tycker jag inte jag gör.
Tjock eller bukig tycker jag e svårt att se, då jag inte vet hur han ser ut under pälsen. Men han ser iaf fin ut över ryggen och har en "äppelrumpa".

Opartisk: Som sagt så har dom halm med så han får lugnt sitt tuggbehov. Betforn får han för annars äter han inte lusernet. Motionera honom mer hade jag verkligen velat göra men vi har glasgator här och kan nätt och jämnt leda dom in och ut från hagen :(

Enligt vad jag läser här får mina väldigt mycket mat! De är dock inte feta för det, utan riktigt fina i hullet för att ha haft vintervila ;) Så räkna med att alla shettisar inte kan gå på endast 4kg/dag.

Kan tycka att 4kg hö låter ganska lite speciellt på vintern när det är riktigt kalla dagar, men antar att man får prova sig fram lite försiktigt också. Fattat med alla dessa svar jag läst nu att det varierar väldigt olika från shettis till shettis hur mycket de behöver.

Min hovslagare är schysst och tar endast 400 för att verka båda, vilket är otroligt billigt. Så har du en hovis som gillar shettisar kan du ha tur, haha!

Oj ! Du har då tur ;). Min hovslagare gillar inte shettisar har hon redan talat om, men har känt henne hur länge som helst så vet att hon kan vara riktigt schysst om hästen i sig är supersnäll, så jag får helt enkelt hitta en supersnäll shettis den dagen :D ;)

Mina har än så länge klarat av all sorts bete utan problem. Ser man bara till att hålla igång dem även på sommarbetet brukar de inte svälla upp alltför mycket. Mina gick t.o.m ner i vikt!

Precis, jag tycker det låter konstigt att inte de skulle kunna gå på bete, bara man som sagt motionerar dem och håller ett stort öga på dem.
Jag hade en shettis hemma en sommar som inte fick gå på stort bete för den blev tjock då. Jag stängslade lite här och där en rund liten hage i stora hagen åt den då hela sommaren och det funkade fint. Den var då alltid med sina kompisar även om det var staket emellan och det blev inte helt fritt på gräs.

Min hovis tog 100 kr för verka min lilla (han tar normalt 200 för en verkning),
Så få se nästa gång om det är för att han gillar shettisar eller inte :p
Min förra hovslagare dock hade inte verkat honom alls då han gillar inte små eller för stora hästar.

Min hovis tog 100 kr för verka min lilla (han tar normalt 200 för en verkning),
Så få se nästa gång om det är för att han gillar shettisar eller inte :p
Min förra hovslagare dock hade inte verkat honom alls då han gillar inte små eller för stora hästar.

Mm, det var billigt kan man säga :D
Det där med att vissa hovslagare inte tar små eller stora kan jag visst förstå, tungt med stora hästar och besvärligt med små, men de är hovslagare och då kan man tycka att de ska ta alla, för det finns mååånga stora och måånga små hästar..

.

Måste och måste, finns ju shettisar som klarar betet..

Det har du förstås rätt i. Det beror ju också på vad man har för bete osv. Min en shettis klarar betet men blir som en boll i formen. Han blir inte sjuk i dagsläget, men med tanke på risker med fetma, IR osv är det en onödig risk. När jag skaffade honom körde vi dagligen, men pga skada är det inte längre möjligt. Kör du aktivt 4-5 dagar i veckan ökar ju chanserna för att intagna kalorier går hyfsat jämnt upp med "körda". Min andra shettis klarade inte betet utan fick symptom på fång. Tack och lov försvann dessa efter en veckas installning och han har inte fått några förändringar, men lik förbannat är det ju bete no no i fortsättningen.

De shettisar som mår bra av "storhästbete" är ganska lätträknade. Sen är det ändå så att många går där med fetma och ser glad ut ändå, men är det ok? Mja.

Förlåt om jag antydde att du köpte shettis pga priset, det var inte meningen.

Det har du förstås rätt i. Det beror ju också på vad man har för bete osv. Min en shettis klarar betet men blir som en boll i formen. Han blir inte sjuk i dagsläget, men med tanke på risker med fetma, IR osv är det en onödig risk. När jag skaffade honom körde vi dagligen, men pga skada är det inte längre möjligt. Kör du aktivt 4-5 dagar i veckan ökar ju chanserna för att intagna kalorier går hyfsat jämnt upp med "körda". Min andra shettis klarade inte betet utan fick symptom på fång. Tack och lov försvann dessa efter en veckas installning och han har inte fått några förändringar, men lik förbannat är det ju bete no no i fortsättningen.

De shettisar som mår bra av "storhästbete" är ganska lätträknade. Sen är det ändå så att många går där med fetma och ser glad ut ändå, men är det ok? Mja.

Förlåt om jag antydde att du köpte shettis pga priset, det var inte meningen.

Helt sant det du skriver, att fetma mår hästar absolut inte bra av. Jag har tänkt som sagt köra den lilla om jag hittar någon bra och vissa dagar kommer den få följa med på släp när jag kör varmbloden hemma, visserligen bara de dagar jag tar det lugnt med travarna för annars får jag nog ha shettisen i knäet ;). Så som jag planerat så ska jag motionera den mycket.

Det jag är "skraj" över när jag väl kommit så långt att jag ska åka och titta på shettisarna är att ägarna ljuger om att de aldrig haft fång osv, finns nog en hel del sådant folk här ute som skulle ljuga för att få dem sålda.
Fånghäst hos mig skulle inte gå eftersom jag har bra bete oftast, visst köper jag en shettis nu och den råkar få fång om 5år, då får jag lösa det då, men vill inte köpa fånghäst.

De ska gå att se på hovarna om en häst fått fång, sk "fångrand"/försänkningar men vet inte om det gäller alla, har aldrig haft en häst med fång, men har hört att det ska gå att se det. Om en hästägare ljuger om att den aldrig haft fång fast den har det så har den personen STORA PROBLEM!!!! Det kan ju sluta med avlivning i värsta fall om man inte berättar en sånn viktig sak och nya ägaren släpper en "frisk" häst på bete eller "bara" ger "fel" el för mycket /kraftig mat! Så det hoppas jag verkligen INTE NÅGON undanhåller. Då är man djurplågare!!!!!:mad:

Håller med ,har 3 shettisar och en shettis korsning.Och korsningen äter och äter tills sista strået.Hon blev fläsk fet förra vintern.Det gör jag inte om.MEN jag har nu inskaffat hönät på 4cm maskor och alla utom gammel man är i ok hull.

Visst finns det men de är få. Antingen får de fång ganska omgående.Men då beror det oftast på alldeles för lite invänjnings period eller så är det för kraftigt bete och de blir ohälsosamt feta och utvecklar följd sjukdomar.

Jag har 2 i hagen som köptes med orden: Aldrig haft fång.
Båda har haft fång.
Samt gammelman, hade någon form av "hudåkomma" som de åtgärdat med spill olja.
Sommaren kom och han var sönderkliad och full av köttsår= Grav eksem.. Hade innan dess aldrig sett en eksem häst men har numera fått erfara på alla vägar vilket arbete det är med eksem häst samt fånghästar. Att ha ett hästliv utan dessa åkommor kan jag inte tänka mig(vilken dröm det måste vara menar jag)..:confused:

*kl*

Lite OT på denna tråden, men tar upp det här ändå efter ha fått till svars att jag svälter min ponny.
Kan säga att jag är grön på detta med shettisar/ små ponnyer. Anledningen till att jag gett min endast 1,7 kg är för att lärarna där jag pluggade hösten till nu, (läste till hästskötare) sa att då han är tjock så 1,5 kg hö ska han ha inte mer, de har 2 shettisar (ridskola) en mini och en standard och dessa får 2 kg hösilage/dagen och då min är mindre och fet ska han då inte få mer än 1,5. Men som sagt så lär man sig så länge man lever. Kommer iaf öka så han får 2,5 sedan tuggar han ju halm med :p Vill som sagt min ponnys bästa :) Men man lär sig så länge man lever, bara man vill lära sig :D

Nu vet jag inte hur stor din är eller vad den väger/ska väga osv.

Men som liten lathund, den gäller HÖ (jag blev inte klok på om du hade hö eller hösilage? Med hösilage är det helt andra siffror och beror på silagets TS)

100 kg vikt = minst 1,2 kg hö/dygn
150 kg vikt = minst 1,8 kg hö/dygn
200 kg = minst 2,4 kg hö/dygn
250 kg = minst 3 kg hö/dygn

Det är är alltså absoluta absoluta MINIMIgivan av TS för att hästens mage och tarm överhuvudtaget ska ha en chans att fungera. (Vissa hästar kräver mer TS för att magen inte ska paja, men). Under minimiTS ska INGEN häst ha.

Sen, man kan ge TS via halm, det är lika bra just TS från hö (men ren halm innehåller i princip inget protein). Så man kan t ex till en 200 kgs ge 1 kg halm och 1.4 kg hö och på så sätt täcka TS.

Men de 1,5 kg hö (om det är hö) du gett är absolut minimum till max 126 kg ponny. (Sen har ju halmen hjälpt upp det).

Så vad väger din/ska den väga i normalhull? =)

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 986
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda...
2
Svar
37
· Visningar
2 140
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 469
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka