Äga en shetlandsponny

Limelight

Trådstartare
Vet inte alls om jag sätter denna tråd rätt.

Jag går i tankarna att skaffa mig en shetlandsponny. Vill ha den att köra lite med som hobby och som sällskap till mina varmblod.

Men vad kostar det ungefär att äga en shettis med allt ?.
Hur mycket äter de per dag? Hade inte tänkt ge den ( om jag nu köper en shettis ) något kraftfoder för vet att de klarar sig bra på fint hö.

Hovslagare, kostar det lika mycket som en stor häst?

Utrustning har jag tittat runt lite på, men vill ni får ni gärna dela med er om kostnader på det med, typ sele, vagn, osv.

Ja allt ni har att dela med er om shettisar får ni gärna göra :)

Sv: Äga en shetlandsponny

Köpte min första shettis för bara 4 veckor sedan, så kan bara svara vad det kostat än så länge :p
Min är en fet liten mini-shettis som för stunden får 1,7 kg hö (kostar mig ca 75 kr/månad) sedan får han bara 1 dl betfor & 1dl lusern för att få något i krubban. Fick vagn och sele till honom dock en skitsele så ska köpa ny (de ligger mellan 1500-2500:- de billigare) en vagn kan du hitta för runt 3-5000:-. Hovslager kostar nog ofta samma. Jag fick dock min verkad för halva priset :D kan nog ha att göra med lita att jag haft min apu hos honom ^^.

Nämen vad kul, Grattsi :D

Äter de inte mera hö än så ?. fast för sig när man tänker på storleken på en minishettis så är det inte mycket mage där inte.
Köper du typ sele på Hööks/börjes då ?.

Hittar man en ponny utan eksem och fång så är det ett roligt inköp.

Vi köpte en äldre (var 18 år när vi köpte honom, nu 21 år). Pinfull med löss och loppor, hade eksem, rätt rejäl protienbrist (ryggraden stack upp som en alptopp ur ryggen när vi hämtade honom). Efter 6-7 månaders renoveringsarbete så är han idag en jättefin liten ponny.

Hans eksem är helt borta, dock var han första sommaren mycket solkänslig, vilket försvann när vi hade haft honom ett år och behandlat och ändrat foderstat, fått upp honom i hull. TLC kan ibland råda bot på mycket ;)

Väldigt billig drift, kan gå på gräs även om vi inte har honom där för han blir för fet. Just detta med kosthållningen är nog det som jag upplevt som mest enerverande, eftersom vi haft en som behöver så mycket som möjligt, samtidigt med ponnyn. Med lite pusslande går det.

Just nu går han på 4 kg hö (ungefär 120 kg/månad alltså) och inte så mycket mer. Lite betfor och en skvätt mineraler, raspning av tassarna när hovis är där (100-300 kr). Vaccination årligen. Tyvärr var han för gammal för att få försäkring, men peppar, peppar har han hållt sig otroligt frisk förutom de problem han kom med. Som alltså försvunnit nu.

jag har en liten hårig minishettis sedan 2 år tillbaka, han är nu 5 år.
tror att jag ger honom lite för mycket hö under vintern men han växer fortfarande och det har varit rejält kallt och blåsigt . sommartid eller tiden då vädret är behagligare så får han 1 kg hö.sommarbetet inget hö alls oftast pga av det finns gott om bete, men om betet skulle vara sämre får de morgon och natt.

Han får 2 kg morgon och lunch, 1kg vid intag och 1kg natten
sedan får han ingen kraft utan jag lägger i 1dl betfor i vattenhinken för han ska dricka bättre,
1matsked mineraler och 1morot i krubban vid intag för att de inte bara ska stå på enbart hö-kan ju vara gott med en liten morot varje dag....

försäkringen är inte dyr ca 1000:-/år
hovslagaren verkas endast för det finns tydligen inte så små skor, eller något i hoven som får plats med söm....

men nu tittar du efter shettland så där är ju viss skillnad, lättare att hitta storlek på allt från grimmor till selar och täcken....det är svårare att hitta rätt storlek åt minishettis dock....de flesta täcken tex börjar på 95.....:crazy:

Är det vanligt på ponnyer att de får eksem ?. Trodde det var mycket islänningar som fick det. Men skönt att höra att det kan försvinna.
Fång vet jag är vanligt på de små, och jag vill försöka få tag i en utan fång annars kan det bli problem i hagarna.

Skönt för eran lilla ponny att han blev frisk och mår bra :)
Tål shettisar betfor lika bra som de större hästarna ? Eftersom det innehåller sockerbetor trodde jag det var lätt för fång om de fick betfor.

Är det vanligt att shettisar går barfota?, läser på de flesta annonserna att de går barfota.

Försäkringen var inte alls dyr, skönt att höra :)

Förstår att det kan vara problem att hitta skor eller ens fästa sömmen i de där små söta hovarna ;).

Jaha så det är svårt att få tag i utrustning om det blir en minishettis, det var inte roligt att höra.
Jag har inte bestämt om det ska bli "vanlig" shettis eller mini nämligen, men är det strul att hitta utrustning så man får hålla på att specielbeställa är det mindre roligt.

Hur tungt orkar "vanlig" shettis resp. mini shettis dra ?

Åh, då har du mycket kul att se fram emot. :love:
Jag har 3 st som jag har fött upp själv. Det är supergoa små hästar, men allt för ofta ser man shettisar som blivit bortskämda för att dom är söta och då kan dom vara ganska busiga... Det är ganska bestämda små busar. :laugh:

Jag ger mina 2,5-3 kg hö per dag och så får dom även lite kraftfoder, Hippo. Jag har dom ute så mycket som möjligt. Så dom har fått rejäl päls.

Den mesta utrustningen som jag har är köpt på Hööks. Dom har ganska mycket att välja på till små ponnyer. Nu även benreflexer!
Jag har en riktig sadel som min dotter använder när hon rider. (Inte bara en sådan där "skinnbit" till sadel som var vanligast förut.)
Jag har en loksele till mina vilken jag tycker funkar bäst. Dom drar bättre med den än med en bröstsele.
Nu är det längesedan som jag köpte mina saker så jag minns inte vad allt kostade. Det som var svårast då att få tag på var slukyn, men jag hittade en begagnad för ca 500,-.

Försäkringen är inte så dyr tycker jag.

Lycka till!

Min lilla går barfota det klarar han utan problem, somPula sa så kan det vara problem med utrustningsbiten till de mindre. Skor finns ej som passar då han har för små fötter. Täcken har jag bara hittat ett fleece. (hööks & börjes har ner till 85, min har 75 :p) Han har nu en hööksbrösta, men ska köpa men riktig med draglinor och lös brösta. selar.se och driveout har till vettiga priser :) Min försäkring är lite dyrare dock 1600 men har då lite exra tillägg med. Min shettis ger jag kwik beet (betfor utan melass) Är mycket dyrare men då dom äter så lite så varar det lääänge :D
2 vuxna ska dom lätt klara med rätt utrustning mini som standard :)

TLC = Tender Loving Care (kärleksfull omsorg)

Jag har för tillfället 6 shettisar av standard storlek, varav 3dräktiga ston. Mina går på lösdrift o har fri tillgång på grovfoder av mkt hög kvalitet. De får även kraftfoder en gång om dagen.
Felet många som har shetland gör, är att fodra den för lite, många tror att de bara behöver en tuss hö, inget kraftfoder osv för annars får de fång. Tyvärr är det allt för vanligt att just shettisar lider av näringsbrist just pga detta. Många är de shettisar som ser "tjocka" ut pga mkt päls, men känner man på dem så är det inte ovanligt att man känner revben o ryggrad o så har de jättebuk, pga proteinbrist. En shetlandsponny har samma näringsbehov som en stor häst, men man har lite mindre marginaler att bolla med.
Minst 1kg ts per 100kg kroppsvikt gäller även en liten pålle, dvs MINST 1,2kg hö/100kg. Fodrar man med silage så nånstanns mellan 1,5-2kg/100kg vikt (lite beroende på ts halten).

Fodermäsigt är det billigare att äga en shettis jämnfört med en stor häst, hovis kostar samma som en stor häst, försäkring lite beroende på vad man har för nån o i vilka belopp, mina går på allt emellan 950-1268kr/år/häst.
Utrustning till shetland är i regel inte billigare än till stor häst.

Arabia- Stuteri Lillefot

Du kan inte anta att den klarar sig på fint hö, om den är tabellhäst och värdena stämmer så visst. Men inte bara för att det är shettis.
Den kan behöva extra protein om det fattas tex.

Urkella: 1,7 kg hö? Klarar den tuggbehovet på det?

KL
Ni som inte har era shettisar på fri tillgång; hur länge tar det för en liten att äta 1 kg hö? om man ger ca 4kg och 4 ggr/dag. Tänker mig att det ska ta slut så snabbt, men iof så hinner inte en shettis äta så snabbt som en matglad stor häst. Går i tankarna att nån gång köpa en men funderar hur det blir rent matmässigt med en liten och en stor häst.

Shetlandsgossarna hemma går på beräknad foderstat som verkar fungera bra; 4 kg hösilage (hög ts) och 3 kg halm per ponny. Halmtillgången är väl kanske mer fri än så. Inget kraftfoder eftersom hösilagets värden är tillräckliga, däremot mineraler förstås.

Skos när de jobbas ioch verkas annars var 7e vecka, kostar som för stor häst. Tar ju inte direkt mindre tid att sko något i markhöjd... Vaccineras som de stora.

Jag tycker att man ska passa sig för att skaffa en shettis för att den är billig i drift. Det är inte riktigt rättvist. Ett år med kasst grovfoder behöver de, precis som andra hästar, komplettera. Förra året åt mina lusern, den kostar lika mycket oavsett vem som ska ha den men shettisarna äter förstås mindre. Blir shettisen sjuk kostar det.

Nackdelen med smårackarna är att man måste skilja dem från de stora på sommaren. Det gillar de inte alls...Munkorg är förstås ett alternativ, men då stallar jag in nattetid istället för att de små ska få gäspa ordentligt.. Och stalla in på sommaren känns som onödigt arbete om man inte måste.

1,7 kg hö per dag är - om matsedeln inte kompletteras med halm - på tok för lite för att hästen ska må bra!

KL
Ni som inte har era shettisar på fri tillgång; hur länge tar det för en liten att äta 1 kg hö? om man ger ca 4kg och 4 ggr/dag. Tänker mig att det ska ta slut så snabbt, men iof så hinner inte en shettis äta så snabbt som en matglad stor häst. Går i tankarna att nån gång köpa en men funderar hur det blir rent matmässigt med en liten och en stor häst.

Shettisarna äter ungefär lika snabbt som de stora. Om du tänker lägga ut mat i hagen brukar det fungera ganska bra ändå eftersom de stora i de flesta fall kör på principen "störst går först och äter mest". Har man en liten kanonkula som hotar storhästarna till livet om den inte får all mat är det förstås besvärligare.

Enligt mått väger han 117 kg och isåfall klarar han det. Han verkar även nöjd med det. Går inte hungrig utan tar sig en noppa då och då. Nu gör han ju inget heller då vi har isgator, men tänkt att öka lite sen när han är igång och smalare :p Veterinären sa att han måste gå ner i vikt under besiktningen ^^

Lindon: Min shettis äter upp 0,5 kg på samma tid som hagkompisen äter upp 2 kg.

Hej shettisar är såå mysiga vi har en 20 åring hemma som vi ägt i ett år han äter ca 4 kg hösilage/dag lite betfor och kraft när dom andra utfodras. Skoning är samma pris som på ardennern( fast skorna är billigare då) förs ca 1000/år. Är bara så frälst i den lilla krabaten, vi fick bröstsele, sadel, träns, täcke med när vi köpte honom fas jag har köpt både sadel, träns täcken och grimmor, har lyckas köpt för små sånna trodde först han hade st shetland men de var på tok försmå han har stl ponny på grimmor och 115 på täcken. Barna rider och vi kör jätte rolig och mångsidig häst!!!:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 986
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda...
2
Svar
37
· Visningar
2 140
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 469
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka