Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Vi kör lantisstilen..
Inbjudna kamrater äter givetvis här. Med inbjudna menar jag att det är bestämt att barnen ska leka den och den dagen och följer med hem från skolan elelr har ringt eller liknande.


Grannbarn som ev bara ringer på..de brukar leka en stund och sedan har de tid när de ska gå hem och äta.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Barn som är här när vi äter äter givetvis med oss. Sen kan ju mattider variera i olika familjer (för den delen i vår familj varierar middagstiden mellan 16 - 20 ), så jag brukar alltid förhöra mig om dottern fått mat när hon varit borta hos kompisar. I 9 fall av 10 har hon fått det. Jag bryr mig inte så mycket om att det ska vara lika fördelat så jag ger alla barn som befinner sig i huset mat/fika etc. när vi andra äter.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

kl
jag minns att jag gick in på kompisars rum och väntade då denne skulle äta. Jag tyckte inte det var något konstigt alls. Bara sur om det tog lång tid.......
Ibland bjöds man att äta och likadant gjorde vi.
Min dotter leker med en kompis och de äter tidig middag 17.00-17.30 och min jänta äter där väldigt ofta. Jag har sagt ifrån till mamman att min dotter ska hem och äta och hon kan gott gå in på polarens rum och vänta. men det tycker hon vore förskräckligt. Jag säger att då kan ungarna komma hem efter skolan och äta mellis hos oss. jag tycker det är bättre att var och en äter hemma hos sig.
gulan
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

I alla mina och min brors unga år har alltid mina och hans kompisar fått äta hos oss. Och vi hos våra kompisar. Min lillebror som nu är 8 år äter alltid hos sina kompisar och hans kompisar äter alltid hos oss.

Tycker det är en självklarhet!
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

När jag var yngre så frågade mamma och/eller pappa om min eller mina systrars kompisar var hungriga, svarade dom nej så fick dom välja om dom ville sitta och vänta vid rummet eller vid matbordet.
Det fanns däremot en som inte fick äta hos oss - det var en av mina kompisar vars familj inte bjöd mig på mat så då tyckte pappa att det inte var våran rätt att "utfodra" deras dotter med mat.

Men jag tycker att man kan alltid fråga om dom är hungriga eller inte.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

När jag växte upp bjöds kompisar alltid på mat. Jag kan dock dra mig till minnes att jag vid något tillfälle suttit på kompisens rum och väntat medan kompisen åt. Det kändes lite knepigt har jag för mig.

Mina kusiner bodde (med sina föräldrar också) hela sommarloven på landet hos min mormor och morfar som bodde mitt emot oss. Vi blev alltid hemskickade av morbrors fru när det var mat. Snålt. Särskilt med tanke på att hon handlade allt på mormors konto i lanthandeln :smirk:.

Nä, jag har tagit med mig lantis- eller arbetarstilen från mina föräldrars och farföräldrar:). Man bjuder på det man har, och jag kommer ihåg känslan av att alltid vara välkommen, vem det än var jag släpade med hem till farmor och farfar.

Sonens kompisar äter självklart om de är här. Nu är de ju inte så stora i maten, 7-9 år;).

Jag har en liten fundering dock: Jag har vänner med lite större barn. Tonårskillar. Som med ett par kompisar klämmer 1-2 limpor och bälgar i sig all mjölk till mellanmål eller fika. Jag kan förstå att det inte är så kul att hitta kylen tom ett par timmar efter att man fyllt den. Särskilt som tonåringar brukar ha 1-2 tillhåll blir det 1-2 matbudgetar som alltid sprängs om man inte sätter lite gränser. (Fast det har kanske med hyfs hos besökaren att göra?)
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Jag tror att det har lite med avstånd att göra, är det grannbarn brukar de flesta slinka hem till sig och äta, bor man längre ifrån är det naturligt att man äter där man befinner sig.
Sover man över så är det väl självklart med mat om barnet inte redan ätit:confused:

Det kan också bero på middagstider, äter man väldigt tidigt i en familj så är barnet redan "utfodrat" och kanske väljer att sitta med vid bordet och äta litegrann eller stanna på rummet. Men man kan knappast begära att en familj som redan ätit ska laga ny mat till nykomlingen som inte har ätit. Det är dock rätt vanligt med kvällsfika i familjer som äter tidigt.

Nu har jag så små barn men jag tycker det är självklart att barn (och föräldrar) som hälsar på erbjuds mat (om det är de tiderna) eller fika.
När jag bodde hemma bjöds alltid alla på mat om de ville men ajg vet att mina föräldrar helst inte ville att jag skulle äta hos en annan familj eftersom de hade det så tufft ekonomiskt.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Egna dottern är ju bara 4½ månad än så länge så hennes "kompisar" brukar mammorna ha med mat till! ;)

Men i vårat hushåll, och under våran uppväxt har det alltid vart en självklarhet att gäster är välkommna vid matbordet. :) Våran familj har heller aldrig haft jättegott ställt, men man får ge och ta helt enkelt. Hos min mamma har det alltid varit en samlingspunkt för ungar och tonåringar, även nu när alla barnen är vuxna och har egna barn kommer våra gammla vänner och hälsar på mamma för att sitta och prata en stund, ta en kaffe och bjuda på en bit kaka.

Finns hjärterum finns stjärterum, har någon velat sova över på kort varsel har det alltid gått att ordna, även om huset vart fullt.

Har märkt att om man bjuder till själv så kommer alltid något tillbaka, om så något så enkelt som ett vänligt ord. :)

Och vi bor i stan, så de allra flesta har haft nära hem men fått stanna ändå! :)
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Självklart så äter kompisen med oss. Om det är middag, fika eller vad det än är. Självklart.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Att låta någon gå in på rummet så länge.... Stackars barn.

Men,det kan ju faktiskt vara så att alla inte har den ekonomin att kunna bjuda kvarterets barn på mat! Alla har inte en fet plånbok!

Om jag har gjort maten,och så kommer dottern hem med 4-5 kompisar,då kanske jag inte har så det räcker,då får ingen av kompisarna mat! Kan då istället fråga om kompisarna vill ha en fika!
Men har jag så det räcker,då får alla mat!
Och,dom hon umgås med,funkar likadant hos dom!
Så,det är ingen självklarhet att det ska bjudas på mat här eller om hon är hos kompisarna!
Men skulle dom sova här,ja då "ingår" allt!
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Under min uppväxt var det alltid en självklarhet att kompisarna åt med oss, det blev naturligt så eftersom vi var där från skolan slutade tills det var dags att sova.... :rofl: Mamma pratar fortfarande hur kul hon tyckte det var när kompisarna naturligt kom ut i köker och frågade om det var något de kunde hjälpa till med...

Däremot kommer jag ihåg en mamma som var lite speciell och vid ett tillfälle tyckte att om vi kompisar skulle vara med och fika kunde vi gå hem och hämta bullar så bjöd hon på saften... :confused:
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

ha ha vilken rolig mamma.. sån ska jag INTE bli!

Ibland tog syrran med sig 3 kompisar hem, fullkommligt länsade de kylen på skinka ost mjölk samt det bröd vi hade hemma så gjorde de varma mackor. Vi är ju uppvuxna på landet och det var inte tal om att åka o handla en gån gtill då vi hade en mil till affären.

Det upprepades så många gånger att mamma inte tyckte att de borde äta hos oss, för när Malin var hos någon av dom kompisarna så var det absolut förbjudet att vare sig använda ugn (de var 13-14 år) eller använda upp en hel formfranska/paket ost elelr skinka.

En del kanske inte har möjlighet att bjuda alla på mat eller tycker att det är bökigt om skafferiet plötsligt är tomt :(

Jag måste säga att jag har viss förståelse faktiskt.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Om min 15-åriga dotter eller 10-åriga son har kompisar hemma och det är lunchdags så äter självklart kompisarna här också. Enligt min dotter så funkar det inte så,när hon är hos sin kompis och ska sova över så får dottern antingen åka hem och äta kvällsmat eller komma efter de har ätit sin kvällsmat, så här har tydligen flera det hemma hos sig. Jag fattar inte varför??? Är kompisen redan här är det väl bara att bjuda ungen på mat eller!!?? Hur gör Ni och vet ni andra som gör annorlunda??
jumanji

För mig är det självklart att har mina barn kompisar hemma så får dem mat,jag dukar alltid fram och frågar dem,vill dem inte ha så brukar jag truga i dem en frukt i alla fall,:angel:
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Tack för alla svar, intressant att se hur andra gör. Vi bor också på landet som jag ser att många som "bjuder" in barnens kompisar att äta gör. Om min son som bor på landet åker till en kompis i "stan" för att leka, så har jag alltid pratat med mamman till kompisen sonen ska till och gjort upp om när man ska lämna o hämta sonen och då blir man ju lite snopen när sonen har varit borta mellan 9,30 - 14,00 och han kommer hem och är hungrig för att de inte fått nåt att äta, kanske ska skicka med matsäck:idea:. Det är ju inte så smidigt att gå hem och äta för sonens del, å andra sidan har han inte lekt där mer...

jumanji
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Usch, jag blir faktiskt lite illa till mods när jag läser sånt här, om barn som inte får äta hos varann: För till syvende och sist så måste det väl ändå handla om pengar, eller vad är det annars? I min familj så har mina kompisar till 99% varit medbjudna till bordet, eller till evenmangen som vi i familjen skulle göra, om jag hade kompisar hemma just då. Men själv har jag vid flera tillfällen skickats hem, eller till kompisens rum när jag varit hos kompisar och de skulle äta. Jag blev alltid så himla illa tills mods vid de tillfällena, för jag tyckte så synd om min kompis, som var tvungen att säga till mig att jag inte fick mat, eller också tyckte jag synd om mamman, som visste att kompisen fick mat hos oss, men hon hade inte råd att bjuda mig... (för jag vill inte tro att det det handlade om illvilja eller motvilja på nåt sätt)
Sen förstår jag visst problematiken som vuxen; man kan inte bjuda hela kvaterets ungar på käk, jämt. Men jag kommer ha svårt, när mina barns kompisar kommer att vara här (nu är barnen 1½ och 3½ så problemet finns inte än) att inte bjuda dem på mat om de råkar vara här när vi ska äta.... För mig handlar det också på nåt vis om god sed, eller att visa någon välkommen till en, att låta dem vara med vid bordet, oavsett om det är barn eller vuxen. Jag skulle ju t.ex inte skicka min mans kompis/vän/arbetskamrat till vårt kontor, eller till soffan, om de råkade vara här när vi skulle äta. För mig är det självklart att man umgås över maten. Sen är det inte heller så noga med vad som serveras, det behöver inte vara söndagsstek t.ex, utan makaroner och korv går lika bra, eller te och smörgås, om klockan är så sen :-)

(oj vad långt det blev :-) )
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

*knapp*

För mig är det självklart att bjuda på mat om någon är hemma hos oss. Varesig det är ett barn eller vuxen. Så är jag uppväxt och så kommer Saga få växa upp!

Jag är en social person och tycker om sällskap, och allra helst när jag äter..
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

kl

Hemma hos oss har vi alltid sett till att laga extra mat, det är alltid mycket folk som kommer och går och råkar ingen trilla in just under middagen så blir det rester över som kan användas nästa dag när någon kommer förbi vid lämplig mattid:) I frysen finns det alltid köttbullar och biffar mm som är lätt att värma på om det skulle vara fler som äter än vad maten räcker till. Det är inte för inte vi har ett köksbord för tio personer:D

Det är inte helt ovanligt att man hittar någon av mina eller mina syskons kompisar ståendes vid spisen när man kommer hem till mina föräldrar, många av våra kompisar hälsar fortfarande på dom även fast vi flyttat hemifrån och alla brukar laga mat tillsammans.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

*kl*
Jag lagar ofta mat precis så att det räcker till oss. Mina barns bästa kompisar bor 20 m ifrån oss i grannhuset. Är de här så brukar de få vänta på rummet om vi ska äta mat. Däremot fika, mellis, glass och annat bjuder jag på. För mig är det en praktisk fråga efterom jag som jag skrev ofta lagar precis så det räcker.
Har vi inbjudna gäster så vet jag ju om det innan jag börjar laga mat och då ser jag till att det räcker till dem med.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Jag är inte så pigg på att bjuda på mat eller annat till barnens kompisar. Orsaken är dels att äldste sonen oftast umgås i stora gäng (det är inte ovanligt att han tar hem 8 kompisar, och de är tonåringar) och att alla de barnen bor granne med oss och likaväl kan äta hemma.
Men såklart, om det är kompis/ar som ska sova över, eller som bor långt bort och ska åka hem först till kvällen, då får de självklart mat och annat precis som våra egna barn.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

För min del har det gått i vågor, när vi bodde i stan och kompisarna bodde i samma hus eller i grannhuset så gick de oftast hem och åt, men sen vi flyttade ifrån stan har det varit självklart att bjuda på mat.

Ibland har det ju blivit lite dumt när jag bara har gjort mat så att det räcker till de man har räknat med, men det är inte så ofta det händer, ofta så kommer ju sambons barn utan varsel och då måste de ju givetvis ha mat!

Men det har hänt att jag inte velat bjuda på mat, min dotters ex satte i system att inte äta hemma utan kom hit hungrig efter vi hade ätit, då lagade jag inte mat till honom utan de fick fixa något själva. (Ibland var jag ändå "dum" och lagade mat så det fanns att värma, jag kan ju inte låta ungen gå hungrig, min sambo tyckte att jag inte skulle, men jag kunde inte låta bli att tänka, tänk om det var jag...)

Ibland blir man ändå förvånad, min dotter skulle sova över hos en kompis och följde med henne hem från skolan en fredag, när jag hämtade henne på lördag eftermiddag hade hon inte fått någon mat alls:eek: ingen kvällsmat, ingen frukost, ingenting:confused: hon hade blivit inskickad till kompisens rum när de skulle äta, hur tänker man då?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 218
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 456
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 073
Senast: startpompe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp