Äta hos kompisar -ingen självklarhet

J

jumanji

Om min 15-åriga dotter eller 10-åriga son har kompisar hemma och det är lunchdags så äter självklart kompisarna här också. Enligt min dotter så funkar det inte så,när hon är hos sin kompis och ska sova över så får dottern antingen åka hem och äta kvällsmat eller komma efter de har ätit sin kvällsmat, så här har tydligen flera det hemma hos sig. Jag fattar inte varför??? Är kompisen redan här är det väl bara att bjuda ungen på mat eller!!?? Hur gör Ni och vet ni andra som gör annorlunda??
jumanji
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Nu har vi bara ett barn på 3,5 månader, men för mig så blir svaret att det beror på. Om de sover över så skulle jag självklart bjuda på mat. I andra lägen så handlar det faktiskt om hur ofta det blir. Om barnen är ungefär lika ofta hos kompisarna och får mat där så jämnar det ju ut sig så att säga. Men om man ständigt ska ha en, två eller flera extra barn till maten vars föräldrar aldrig "bjuder igen" så skulle jag inte gilla det.

När jag växte upp var det olika. Rätt så ofta skickade mamma hem andra barn till sig när det var matdags hos oss. Eller (när vi var större) så väntade kompisen på mitt rum. Ibland blev kompisen medbjuden till bordet.

Varför? Tja, för att man som sagt kanske inte vill utfodra halva kvarterets ungar.... (min mor var dagmamma i många år och fick troligen nog då eftersom kvarterets mammor skickade över sina barn hem till oss jämt och ständigt. Ungefär som att hon var dagmamma åt alla barn som råkade finnas hemma då....)
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Det där är lite svårt. Jag lagar sällan mer mat än jag behöver så att om ungarna släpar hem kompisar precis innan vi ska äta så får de vackert vänta eller gå hem och äta. Men annars får alla gärna äta hur mycket de vill, bara jag vet om det. Och ska någon sova över så är det ju en självklarhet att de får mat. Min äldsta har en kompis som sover över en hel helg då och då. Det är klart han ska få mat, annars skulle det bli tokigt :p
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Det går väl an om det är en kompis då och då, men det blir lurigare när det är tre kompisar nästan dagligen vars föräldrar mycket sällan "utfodrar tillbaka" ;)
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Hemma hos mina föräldrar fick kompisarna alltid äta med om de var där när det var mat och så har det varit hos de flesta av mina kompisar. Hade däremot en kompis som man fick vänta på rummet tills de ätit klart, tyckte det kändes lite konstigt. Det var inte så att där sprang en massa ungar hemma hos dem och i mitt fall var jag ofta hungrig när jag var hos dem eftersom kjag följde med direkt efter skolan och inte skulle åka hem på några timmar än då vi bodde på landet och hade en bit att åka till varandra. Ska man sova över tycker jag det är självklart att de ska få mat.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

När jag växte upp var det olika. Rätt så ofta skickade mamma hem andra barn till sig när det var matdags hos oss. Eller (när vi var större) så väntade kompisen på mitt rum. Ibland blev kompisen medbjuden till bordet.

Så var det hos oss med, vi hade olika mattider helt enkelt, jag hade oftast varit hemma vid 12-1 tiden och käkat och de käkade senare, samma när vi var hos mig... Ja under förutsättning att det inte var övernattning så klart...
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Hemma hos oss får alla som är här vid matdags delta vid måltiden. SJÄLVKLART! I de flesta familjerna fungerar det så här ute eftersom vi bor på landet, kutymen är sådan. Vi utfodrade alla besökare även när vi bodde i stan.

Undantaget finns i en familj, vilket jag blev varse en gång när jag kom för sent till en hämntning. Vi kände inte den familjen då, och allt blev helt fel. Jag skulle komma omkring fem, men blev sen som sagt, och familjen brukade tydligen äta då. De började varken äta och bjöd min dotter eller bad henne vänta i något annat rum, utan de väntade! Det blev SÅ konstigt! När jag kom stod hela familjen och hoppade av hunger, småbarn och allt. Inte hade de försett småbarnen med mat heller. Jag hade inte kunnat ringa av olika skäl och meddela min sena ankomst, vilket jag naturligtvis annars alltid gör.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Visst är det märkligt att det kan vara så olika i olika familjer?

Vi bor ju på landet och det är få kompisar som bor inom promenadavstånd. De flesta måste man skjutsa till och hämta och därför blir det ofta så att ungarna sover över hos varandra när det är helg.
De flesta bjuder barnen på mat och det brukar jämna ut sig i längden med hur många gånger de äter och sover hos varandra, men det finns några familjer som uppenbarligen inte har något emot att deras barn äter borta, men som mycket sällan bjuder tillbaka om deras barn har en kompis hemma hos sig vid middagstid.

Jag lagar inte heller jättemycket extra mat till vardags, men om ungarna har med sig nån kompis så brukar det lätt gå att ordna en till portion. Så länge de inte är tonårskillar så äter de ju inte så enormt mycket heller...
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Så var det hos oss med, vi hade olika mattider helt enkelt, jag hade oftast varit hemma vid 12-1 tiden och käkat och de käkade senare, samma när vi var hos mig... Ja under förutsättning att det inte var övernattning så klart...
Men det är klart de jag framför allt umgicks med bodde 2 hus bort och det var umgänge hela dagar och inte långt hem som sagt vad...
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Vi har principen att alla som är här när det vankas mat skall få äta.
Såhär på landet så är det för långt att åka hem och äta.
Vi tycker dessutom att det är trevligt.

Och skulle det mot förmodan vara någon familj som inte "bjuder tillbaka", så tar vi det.
För då så tror vi att just de barnen behöver få äta hos oss extra mycket.
Om familjerna inte har det så lätt med ekonomin.
Ett litet riktat socialbidrag från oss så att säga.

Det kan slinka med avlaggda kläder till sådana ställen också.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

När jag var liten så brukade mamma tycka det var lagom att gå hem när det var middagsdags.. skulle mina kompisar sova över så åt de givetvis hos oss.

Samma sak var väl när jag var borta, ibland fick man sitta på kompisens rum o vänta ibland kanske man fick äta men oftast skickade mammorna hem oss kompisar då det var dags.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

ni skickar begagnade kläder med barnen hem för att era barn inte får äta hos dom, o givetvis tror ni att de behöver socialbidrag??

jisses skulle jag få den behandlingen skulle jag SKÄMMAS ihjäl som barn.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

jisses skulle jag få den behandlingen skulle jag SKÄMMAS ihjäl som barn.

Det gör de inte.
Om du verkligen behöver hjälp så skäms du inte.
Och det går att göra det på ett fint och värdigt sätt.

Ofta så lånar vi ut stallkläder så att barnen inte behöver smutsa ner sina skolkläder.
Och så kan vi säga att "Äsch, du kan åka hem i de kläderna vi behöver ändå inte få tillbaka dem".
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Så fint gjort av er. Önskar fler vore som ni, tror det behövs.

Att låta någon gå in på rummet så länge.... Stackars barn.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Det handlar nog om att läsa av situationen, inte skicka hem kläder till första bästa unge som ser hungrigt ut ;)
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Har ungarna kompisar på besök, så är det självklart att de äter med oss övriga. Fungerar även så hos deras vänner och bekanta.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

I dessa fall så har vi ju känt till situationen.
Det gör man ju med barnens kamrater eftersom man följer dem under en ganska så lång tid.
Man märker i skolan och på föräldramöten hur det är ställt.
Och så kan man se till att vara litet generös.

Jag har bjudit barn på ridning som inte hade haft en möjlighet till det annars.
För att jag tycker att man gör så.
Och många gånger har jag fått mycket annat tillbaka.
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Om mina föräldrar alltid hade bjudit på käk så hade det blivit en dyr historia.

Jag hade många kamrater och vi var i princip alltid hemma hos mig.
När vi skulle äta blev därför mina kamrater hemskickade.

När någon sov över var det "all inclusive" dvs skulle familjen på bio eller utflykt fick översovaren hänga med på köpet.
 
Senast ändrad:
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

Jasså det har inte jag hört talas om. Nu är min dotter så pass ung men självklart att jag skulle bjuda på mat när barnen kommer med en kompis. Kompisen kan ju inte svälta precis.
Men om det skulle vara varje dag och flera kompisar varje dag så kanske det skulle bli väldigt dyrt i längden och kanske skulle funka så bra.

Mvh
 
Sv: Äta hos kompisar -ingen självklarhet

För mig är det självklart att kompisarna blir bjudna på mat om de är här när det är dags för mat.
Sedan om vi köper t ex pizza eller nåt så bjuder jag bara om det är någon väldigt nära kompis, naturligtvis är det ingen mindre nära närvarande i så fall för ingen blir utan.
Däremot märker jag att en del föräldrar utan problem låter bli att bjuda kompisarna.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 218
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 456
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 073
Senast: startpompe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp