Är moderkaka och efterbörden samma sak? Hur ser man att den är frisk och att allt kommit ut?

Toudi

Trådstartare
Som rubriken lyder. Är det samma sak? Hur vet man att allt kommit ut och hur ska de se ut? Så man vet att allt är i sin ordning? På ardenner så vet jag att den inte har lika lång tid på sig att komma ut jämfört med andra raser för att det ska vara en god prognos. Om den inte kommer ut som den ska ser ni till att ha någon medicin hemma då som ni ger som kan driva ut den?
 
Moderkakan är en del av efterbörden tillsammans med hinnor och navelsträng.

Kommer den inte ut ska man i första hand se till att stoet rör sig, att ta ut henne en stund och longera och lämna fölet i boxen brukar vara ett bra sätt för att få ut den. Funkar inte det ska man ringa veterinär.
 
Moderkakan är en del av efterbörden tillsammans med hinnor och navelsträng.

Kommer den inte ut ska man i första hand se till att stoet rör sig, att ta ut henne en stund och longera och lämna fölet i boxen brukar vara ett bra sätt för att få ut den. Funkar inte det ska man ringa veterinär.

Tack för svar. Jag har läst att motion utan fölet kan göra susen. Men om det inte fungerar? Känns riskabelt att vara helt utlämnad till veterinären då vi olyckligt nog har väldigt "trötta"distriktare i närområdet. Oftast kommer man till en telefonsvarare och det känns inte jätte aktuellt att sitta och vänta på att dom behagar ringa tillbaks eller famförallt dyker upp om det är så att efterbördsväntandet börjar sjunga på sista versen. Har en bekant vars ardennersto dog för att veterinären ej kom ut i tid när det gällde en försenad efterbörd. Finns det ingen medicin eller preparat man spruta dom med om efterbörden uteblir efter rekommenderat antal timmar?
 
Tack för svar. Jag har läst att motion utan fölet kan göra susen. Men om det inte fungerar? Känns riskabelt att vara helt utlämnad till veterinären då vi olyckligt nog har väldigt "trötta"distriktare i närområdet. Oftast kommer man en telefonsvarare och det känns inte jätte aktuellt att sitta och vänta på att dom behagar dyka upp om det är så att efterbördsväntandet börjar sjunga på sista versen. Har en bekant vars ardennersto dog för att veterinären ej kom ut i tid när det gällde en försenad efterbörd. Finns det ingen medicin eller preparat man spruta dom med om efterbörden uteblir efter rekommenderat antal timmar?

Har jag aldrig hört talas om.

Själv har jag fått rådet att binda upp det som kommit ut av efterbörden för att tyngden ska hjälpa till att den kommer ut. Ena gången hjälpte det, andra gången hjälpte det att ta ut stoet på gårdsplanen och longera henne medan fölet ropade efter henne i boxen.
 
Vårt sto fick inte ut efterbörden sist hon fölade, trots att vi tog ut henne och longerade och hängde tyngder. Hon fölade vid 22 på kvällen. Efter samråd med veterinär lät vi det vara till morgonen. Jag ringde igen vid 7.30 när den fortfarande inte kommit ut, och veterinären var hos oss vid 8. Då sprutades hon med prostaglandin och veterinären drog, efter en timme var den ute.
 
Man ska absolut inte dra ut efterbörden! Möjligtvis försiktigt tvinna men det bör veterinär eller van person göra.
Motion är det absolut bästa och fölungen i boxen så stoet blir lite upprörd. Jag brukar göra knutar på hinnorna/efterbörden så stoet inte trampar på det men ändå behåller tyngden. Om efterbörden inte lossnar trots detta kan man spruta med prostaglandin.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 293
Senast: Sasse
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 033
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 686
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 810
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp