är min 9 månaders fet?

RIA

Trådstartare
Var på bvc idag och vägde min tös som blir 9 månader imorgon.

Bvctanten tyckte hon väger för mycket. Hon klättrar upp på en ny viktkurva nu. Hon sa att det är dags att oroa sig för vikten.

Å sen när vi pratat lite om maten, för min tös äter ju inte någon riktig mat än. Fruktpuré, yoghurt och så smakar hon lite från vår mat men inget verkar falla henne i smaken, så sa hon att det är nattmaten som gör att hon går upp så mycket. Kan det verkligen vara så? Jag tycker själv att vi ska sluta med nattmaten så har ni tips på hur man kan göra så mottages det tacksamt.

Hon vägde 11655 gram. Är det verkligen jättemycket?
Visserligen så vägde hennes bror inte det förrens vid strax innan 17 månader.

Hur mycket vägde era vid 9 månader?
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Oroa dig inte.
Hon är bara 9 månader och alldeles för liten för att kunna kopplas med begreppet övervikt. Det försvinner när hon börjar gå.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Var tvungen att kolla;) Mina vägde ca 9, 9, 10 och 10 kg vid 9 månaders ålder.

Tycker det känns lite överdrivet att prata om att väga för mycket vid 9 månaders ålder. Det gamla hederliga "det springer de av sig när de börjar gå" kanske inte är aktuellt längre?

Man kan väl i vilket fall som helst inte "banta" ett så litet barn, och så länge hon inte äter en massa onyttigheter finns det ju inget att dra in på?

Tror inte du behöver vara orolig!
 
Sv: är min 9 månaders fet?

min minsta pojk är 3 år och 1 mån och väger strax under 13 kg och ändå så är han inte mager.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

ammar du eller ger du ersättning? om du ger ersättning är det ju enkelt att se om hon äter enligt rekommendationerna på paketet.

jag tycker också det känns för tidigt att börja prata om att dra in på maten. hur ofta/mycket äter hon på natten? Kan du inte försöka få en annan åsikt om det? Det finns ju många konstiga människor och även barnmorskor.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

hon äter ersättning. hon äter lite mer än rekomendationerna. men så äter hon ju inte så mycket mat heller vilket dom egentligen ska göra i hennes ålder...

hon äter minst 1 gång per natt, ibland 2.först vid 01.00-02.00 och sen runt 05.00 ibland och sen igen vid 08.00. sista gången på kvällen brukar bli runt 21.00.

nu var det inte min vanliga bvctant idag men jag har haft denna innan för dom är 2 som jobbar på mitt bvc här. hade denna med sonen när han var liten. min vanliga bvctant sa inget på 8 månaderskollen, då vägde hon ändå 10435 gram.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Herregud, vad är det för fel på en del BVC tanter egetligen ? Våran Bvc tant som är hur bra som helst säger att man aldrig kan kalla en baby fet eller ligga i riskzonen eftersom det inte finns någon sådan när dom är så små. Det spelar ingen roll om dom ligger hööögt över en sabla kurva eftersom när dom börjar gå så förvinner detta snabbt. Våran vägde 10,3 kg vid den åldern och blev kallad bara för en stor flicka. Aldrig att jag skulle acceptera nån bvc tant att hävda utifrån nåt diagram att mitt barn ligger i nån riskzon för fettma.

nån stans får väl folk ge sig med vikthysterin. Jag kan förstå oron neråt, alltså om dom går upp hemskt dåligt i vikt eller tappar mycket vikt, men knappast uppåt innan de ens börjat gå knappt. Min sambos brorsdotter blev kallad för fet på bvc i den ålder...Nu är hon snart 2 år och absolut inte fet. Alla bilringar och hull försvann så fort hon började gå/springa ordentligt.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Alltså, det är ju bra att de håller koll och att de följer sina kurvor, men att börja tjata om övervikt på en bäbis där det inte ens borde vara möjligt att ge dem skräpmat, då blir jag lite irriterad.
Så länge barnet mår bra tycker jag att du ska ignorera tantens kommentar. För hon kan väl ändå inte mena att ditt barn inte ska få äta sig mätt, eller?
Om hon inte "springer av sig" rondören utan fortsätter gå upp i vikt på de kontroller som kommer, DÅ kanske man kan börja fundera på vad orsaken är. Men just nu, ta det lugnt.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Alla mina tre har sett ut som michellin-gubbar vid den åldern.
Ingen av dom är överviktiga idag, grabbarna snarare tvärtom.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Jösses, vilket skitsnack från BVC....

Nu minns jag inte vad D vägde som 9månaders, men han vägde 10 kilo som 6månadersbebis! Och L väger i dagsläget nästan 9 kilo och han är 7 månader nästa vecka.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Jag satte dottern på vågen här hemma härom dan och hon vägde 8,8 med kläder på, är 9mån och en vecka. Men det varierar ju så mycket mellan olika barn.

Tänkte dock på det att om ni försöker minska ner på nattmålen , tex erbjuder vatten att dricka istället, så kanske hon blir hungrigare på dan (då man ju faktiskt ska äta) och då villigare att äta vanlig mat.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Äh då hade jag inte oroat mig, det kommer alldeles säkert att jämna ut sig. Det kan nog bli helt fel om man börjar hålla igen på maten i den åldern tror jag. Tramsiga bmtant!
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Tänk vad skönt att ha det extra hullet när det börjar komma eländiga sjukdomar som gör att barnet inte orkar äta! Det är inte kul att se småbarn bli som vandrande skelett för att de inte har något att ta av...
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Var tvungen att kolla i papprena och har ingen vägning som 9 månader med Tuva vägde 11600 gram som 10 månader. En rejäl tjej men inga konstigheterm äter sunt och rör sig massor.

Det är ingen vikt att oroa sig över tycker jag. Framför allt inte när hon är så liten, inte går (antar jag) och inte äter så mycket annan mat än ersättning.

Följ ditt eget huvud!!
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Så här ser min tös ut, tog lite nya bilder ikväll :) tycker inte hon ser fet ut i alla fall, lite knubbislår men inte mer än så, å kanske en liten mage med då :D

28491190.jpg


28491193.jpg


28491200.jpg
 
Sv: är min 9 månaders fet?

I mina ögon är det där helt vanligt bebishull! Söt var hon också, speciellt med håret som står rätt upp på huvudet! :D
 
Sv: är min 9 månaders fet?

I mina ögon är det där helt vanligt bebishull! Söt var hon också, speciellt med håret som står rätt upp på huvudet! :D

tack :)
haha, ja hon har självstående tuppkam :D behöver aldrig fixa hennes frisyr för det sköter den själv. Roligt sen att hon har en lock bakom varje öra med. Får se om hon får lite lockigt hår sen. Jag har självfall och hennes pappa får lite lockigt när det är längre så chansen finns ju :)
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Tycker hon ser väldigt normal och vämående ut, man ska inte lyssna på allt BVC säger.

Rasmus vägde 8,3 när han var 9 månader, det låter som om din tjej skulle vara en riktig sumo mot honom men det tycker jag inte.
phpmxf9vf.jpg


Har man inte börjat räkna BMI på småbarn oxå? :eek:
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Visst är hon runt men hon ser verkligen inte fet ut! Lagom bebisknubbig! Det där kommer försvinna i ett smack när hon börjar gå.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Har en 6-månaders tös som helt ratar ersättningen (helt okej enligt BVC). Hon äter 1 mål "riktig" mat (har precis börjat introducera...
Svar
9
· Visningar
5 536
Senast: Vilya
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
Småbarn Jag har ju haft en tråd innan om min dotters vikt. Hon är rätt så stor för sin ålder och skenar rakt upp på sin viktkurva. Idag tog den...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 519
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp