Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

:o Hehe herrejisses hur kunde jag missa det? Suck.. har inte ens något vettigt att skylla på.:crazy:

Men om det är så att viktkurvan skenar, är det då inte läge att prata med en barnläkare så att det inte är något annat som orsakar ökningen? Jag litar inte tillräckligt på BVC.

Det är tänkt så. nästa månad är det 1 års koll och då är det läkarbesök så ska ta upp det då :)

jag har redan hunnit få upp i huvudet att hon ska ha någon sjukdom som gör henne fet. gick ju nån dokumentär om det från england för ett tag sen. vad dom än gjorde så blev bara ungen större och större. fanns inget att göra.
det var väldigt ovanligt dock.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

*till båda*

Jopp! Ut i ljuset, det ska också vara bra för att ställa dygnet rätt.

Det brukar gå rätt snabbt att vända till saker och ting när man är målmedveten och har en plan! Det är som att barn känner av det..?

Men som jag skrev innan, det har märkts direkt på vår son när han inte ätit på dagarna, då blir han hungrig på natten. Det var lite kämpigt när han var "kräsen" men ändå hungrig. Men... Ni (Ria) har precis bara börjat, men det kommer att bli bra!

idag tycker jag hon har ätit bra och borde sova gott inatt.

frukost
mellis
middag
mellis
större mellis (blir lite pasta och tomatsoppa nu, står på spisen)
å sen blir det kvällsmat och eventuellt en flaska välling till sängdags.

kan inte tro att hon får ner mer sen...
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

jag ger till och med två lagade mål per dag.

Välling
Frukost (smörgås +fil)
Mat
Gröt
Frukt
Mat
Välling

Just nu äter han som en häst... I vissa perioder väldigt sparsamt. Det går upp och ned. Jag tror inte alls det är något fel på er dotter. Vissa är tyngre. Men det är ändå bra att uppmärksammas på det så det inte blir problem i framtiden! Men kanske det löser sig med nya matvanor :)
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Absolut men det är ju vad Ria försöker med också, dvs att ändra mat och vanor!
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

*kl*

Jag hoppas inte hon vaknar av att hon är hungrig inatt för kvällsmat-det åt hon :D

nästan en lika stor portion havregrynsgröt som hennes storebror äter!

Hon somnade som en stock och har inte rört sig ur fläcken.

Jag ska strax hoppa i säng och tror nästan jag hoppar att erbjuda henne flaskan. förhoppningsvis vill hon inte ha nästa mål förrens vid 5 tiden :)

vill tacka för alla tips jag fått/får!

ta gärna emot fler tips på mellisar eller lättare middagar som man fixar i ett nafs :)
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Inatt gick som förra natten. Gnällde till vid 1 tiden och jag gav först vatten men det hjälpte inte så hon fick en flaska, men bara 150 ml och utspädd.
Sen var hon nästan nöjd, hade nog velat ha lite till men hon somnade om och sen sov hon hela natten. Frukost vid 9.
Hon har fått en rejäl förkylning så de 2 senaste dagarna har hon vaknat vid 9, haft lätt feber så har väl behövt sova lite mer. Men nu är hon bättre så imorgon väcker jag henne själv lite tidigare. fördelen med att hon sovit lite extra är att sonen fått frukost och är klar tills hon vaknar så slipper jag mata båda samtidigt. annars är det ju frukost vid 8-8.30.

Nu ska vi ut med hundarna på promenad och mellis tar jag med, är så fint väder idag så vi lär vara ute en stund :)
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

*kl*

Nu är matvanorna ändrade lite :)

innan såg det ut så här som jag skrev tidigare:
06.30 ersättning 210 ml
09.30 frukost med yoghurt och smörgås
sovstund innan middagen
14.00 middag (oftast en fruktpuré eftersom hon vägrar maten)
17.00 en halv smörgås eller halv banan
sovdags
20.30 kvällsmat med antingen yoghurt och smörgås, eller om jag gjort omelett för det är godkänt till viss del, eller pannkakor. bananpannkakor duger ibland.
22.00 sovdags och en flaska ersättning 210 ml
01.00 ersättning 210 ml
04.30 ersättning 210 ml

Nu ser det ut så här:
09.00 frukost
11.00 mellis
13.30 middag
16.00 mellis
18.30 större mellis (soppa, omelett m.m.)
20.30 kvällsmat
23.30-00.30 en flaska välling 220 ml

Nu äter hon alltså ingen ersättning längre och jag fick i henne havrevälling så nu äter hon det :)
Det kan väl knappast påverka hennes viktkurva så den inte planar ut :confused:

mellisarna består av lite frukt, majs, smörgås, lite osockrade flingor, kokt ägg m.m.
Nu sover hon mellan 14.00-16.00.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

*kl*

Jahopp, dags för lite råd igen känner jag...

Lillan äter inte längre på nätterna som jag skrev sist, men hon vill inte heller äta så mycket mat.

Idag var vi på bvc för 1 årskoll och vid 11 månader vägde hon 13405 gram och nu har hon gått ner i vikt och väger 13030 gram...

Jag får inte i henne mer mat än hon äter, hon vill inte och jag kan inte tvinga henne...

bvctanten tyckte det lät bra att hon inte äter på natten längre, men både hon och barnläkaren var överrens om att ner i vikt ska hon inte.

Nu står jag här som ett :confused: och funderar på hur jag ska göra...Det går ju inte tvinga i henne mat om hon inte vill ha...
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Hon har slutat ätat på natten, jättebra att ni kommit dit!

Och barn står stilla ibland i vikt, vill hon inte äta mer så tvinga inte i henne, rätt som det är kommer det tillbaka.

Kan det vara så att en del av hennes nattätande har varit okynnesätande? Att det mest varit gott och mysigt med välling på natten. Och nu när hon fått en bättre måltidsrytm så äter hon den mängden hon behöver?

Tycker nog att både barnläkaren och BVC-tanten borde se tiden an och inte bli hysteriska om ett barn, som de tidigare sagt väger för mycket, tappar mindre än 3% i vikt när det får nya måltidavanor.

Funderar lite, hon är nu 1 år, är det så att hon blir mer och mer rörlig också? Då är det inte konstigt om hon tunnar ut lite pga att hon gör av med mer energi.

Om hon mår bra och är full av energi så får hon i sig det hon behöver!
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 955
Senast: Brandgul
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
Småbarn Var på bvc idag och vägde min tös som blir 9 månader imorgon. Bvctanten tyckte hon väger för mycket. Hon klättrar upp på en ny...
2 3
Svar
48
· Visningar
13 395
Senast: Japanesen
·
Småbarn Ja, nu har ju jag alltid tyckt att Elina gott kan få göra det mesta tills hon inte vill längre - men nu har jag ändå börjat vägra...
2
Svar
23
· Visningar
4 411
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp