Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Går han upp lite eller står det helt still? De växer ju i olika takt och är han pigg och glad kanske du inte behöver oroa dig allt för mycket?

Annars kanske lite olja i vällingen funkar?
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Han går upp lite lite i taget.. Fram tills han var ca 6 månader så låg han lite över normallinjen men nu har det dalat neråt så nu är vi på två streck under normallinjen..

Han humör har förändrats till det värre ju äldre han blivit... Sur och arg nästan jämt, han skriker oftast fast så fort han får något och tugga på så slutar han...
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Förlåt om jag kapar din tråd..

Men jag har motsatt problem än det RIA har..
Jag har blivit tillsagt och ge min son mera fett, han väger 8870 gram och är 11 månader..
Men han äter ju redan som en häst, kan ju inte ge mera..
7-9 måltider om dagen plus 2 flaskor välling på natten + att det finns 1 flaska vatten i sängen.. Och nyss så vaknade han och åt upp en flaska välling och ville ha mera mat så jag tar upp honom och fixar i ordning en burkmat och han äter upp den med..

Hur ska jag klämma in mera mat??
Jag ger honom turkisk yoghurt till efterrätt som dom tipsade om, plus att varenda macka har ett lager med osaltat smör och något annat som mjukost osv som dom också tipsat om..
Har ni mera tips??

Det är inte fett man blir tjock av i första hand, det är kolhydrater - speciellt i kombination med fett. Släng in mer pasta (med smörklick förstås), vitt bröd, flingor? mm.

En sak man får tänka på ang barn och vikt är föräldrarna. Hur stora/långa är förädrarna? Alla barn blir inte stora/långa som vuxna! Väldigt många blir ganska korta eller i alla fall medel. Hur stora är mor- och farföräldrar? Jag blir lite trött på BVC och deras statiska tänkande ibland... Min ena bror och hans dåvarande fru fick också höra att deras dotter var för tunn runt året, vägde på tok för lite enligt vågen! Men de glömde ta i beaktning att mamman är ca 152 cm lång och tunnt byggd. :crazy: Att min bror är 183, axelbred och muskulös betyder ju inte att barnet automatiskt ärver hans storlek.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

hon är svår med maten för hon äter inte allt som bjuds på...

Det gör hon om hon blir HUNGRIG.

Det har hon ju liksom inte hunnit bli på dagarna när hon fått bekväm mat på nätterna.

Våra har fått det lämpliga av det vi ätit och vill de inte ha något så behöver de inte. Mosade grönsaker och potatis med smör borde de flesta 11-månaders kunna äta.

De överlever annars tills nästa mål ;)
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Det gör hon om hon blir HUNGRIG.

Det har hon ju liksom inte hunnit bli på dagarna när hon fått bekväm mat på nätterna.

Våra har fått det lämpliga av det vi ätit och vill de inte ha något så behöver de inte. Mosade grönsaker och potatis med smör borde de flesta 11-månaders kunna äta.

De överlever annars tills nästa mål ;)

borde kunna äta är väl en sak, men Isabelle skulle aldrig äta grönsaker eller potatis. det åker ut på en gång.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Den här natten har varit överjävlig!

hon började skrika vid 1 snåret och sen höll hon på tills klockan blev 06.40, då fick hon en flaska och sen somnade hon.
är väl bara att ta nya tag...
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Nej va tråkigt att hon totalvägrade i natt! Jag förstår er helt, tills sist orkar man bara inte höra mera gråt! Speciellt inte efter sådär många timmar!! Men som du skriver så är det bara att ta nya tag i natt igen!

Men om du vill jämföra lite (eftersom våra barn är i stort sett lika gamla och stora..) Såhär ser Rasmus dag ut:

Vaknar 06.00 Dricker vatten (han är alltid väldigt törstig när han vaknar, sällan hungrig)

7.30 Frukost: Oftast gröt med fruktpuré + en liten macka att tugga på, vatten

11.00 Lunch: En stor burk mat. + vatten + fruktbitar

*Sover middag*

15.00 Mellis: Yoghurt + en liten macka eller något smörgåsrån + vatten

17.30 Middag: Samma som vi äter (ungefär i mängd som en stor burk) + vatten + fruktbitar

19.00 Välling 300ml

19.30 Sovdax
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Vad tråkigt att natten blev så jobbig. Hoppas du får sova lite idag så du orkar med ikväll. Är det idag du fyller år dessutom?
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Där ser man hur olika det kan vara! Våra vaknade vid 9-tiden och åt med 3 h intervaller med sista målet kring 21-22-tiden (och åt ofta en vällingflaska i sömnen).
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Jag hade en gång en sjuklig flicka på dagis (mitt jobb) hon hade en missbildning som gjorde att hon kräktes ofta, hon var tanig och emlig hon fick dricka grädde istället för mjölk, äta smörgås med mer smör än gås osv.
För henne var det viktigt att få i sig så energirik mat som möjligt så att det lilla hon fick behålla var maximalt energigivande.
Mina egna har i 1-2-årsåldern ätit smör och potatis och smör i flera lager på mackorna och det har de gjort så länge de har behövt, alltså under den tid då de växer massor och börjar gå och röra sig mer.
Vid ungefär samma ålder har de slutat äta smör alldeles av sig själva.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Nej va tråkigt att hon totalvägrade i natt! Jag förstår er helt, tills sist orkar man bara inte höra mera gråt! Speciellt inte efter sådär många timmar!! Men som du skriver så är det bara att ta nya tag i natt igen!

Men om du vill jämföra lite (eftersom våra barn är i stort sett lika gamla och stora..) Såhär ser Rasmus dag ut:

Vaknar 06.00 Dricker vatten (han är alltid väldigt törstig när han vaknar, sällan hungrig)

7.30 Frukost: Oftast gröt med fruktpuré + en liten macka att tugga på, vatten

11.00 Lunch: En stor burk mat. + vatten + fruktbitar

*Sover middag*

15.00 Mellis: Yoghurt + en liten macka eller något smörgåsrån + vatten

17.30 Middag: Samma som vi äter (ungefär i mängd som en stor burk) + vatten + fruktbitar

19.00 Välling 300ml

19.30 Sovdax

ja det var synd. speciellt eftersom man behöver lite sömn så man orkar med dagen också, samt storebror.

Isabelles dagar ser ungefär ut så här:
06.30 ersättning 210 ml
09.30 frukost med yoghurt och smörgås
sovstund innan middagen
14.00 middag (oftast en fruktpuré eftersom hon vägrar maten)
17.00 en halv smörgås eller halv banan
sovdags
20.30 kvällsmat med antingen yoghurt och smörgås, eller om jag gjort omellet för det är godkänt till viss del, eller pannkakor. bananpannkakor duger ibland.
22.00 sovdags och en flaska ersättning 210 ml
01.00 ersättning 210 ml
04.30 ersättning 210 ml
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Vad tråkigt att natten blev så jobbig. Hoppas du får sova lite idag så du orkar med ikväll. Är det idag du fyller år dessutom?

ja, det är idag jag fyller år. men dagen förstördes innan av annat än sömnbrist så nu ser jag bara fram emot att dagen ska ta slut.
misstänker vi kommer lägga oss tidigt ikväll och hoppas på det bästa inför inatt.
blir det ingen förändring kommer jag vara så illa tvungen att ge henne mat på natten nu under 2 veckor då min man är borta, för annars kommer jag inte orka med dagarna, speciellt inte när jag är själv med allt. då får vi börja om på ny kula när han kommer hem igen.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Kan det fungera att som första steg bara ge ersättning en gång på natten?
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

borde kunna äta är väl en sak, men Isabelle skulle aldrig äta grönsaker eller potatis. det åker ut på en gång.

Erbjuds hon andra (sötare) saker och ersättning så försöker hon förstås med det.

Det är ju ditt val vad du lär ditt barn att äta.

Jag tycker det är mycket enklare att skola in dem på den mat man äter hela familjen.

Får de inget annat om de testar så äter de faktiskt det mesta till slut.

Det är ju inte precis så att hon är undernärd, du skulle kunna testa att bara ge vettig mat på vettiga tider istället för att låta henne bestämma allt.

OK att en bebis som helammas får bestämma, men sedan får man ta sitt vuxenansvar tycker jag.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Jag jag förstår helt att man behöver energin till att klara dagen! Vore jag du skulle jag nog vänta tills din man kommer hem igen och köra hårt då. Låter ju ganska onödigt att försöka nu och sen om ni inte hunnit lyckas helt och hållet så gå alla steg tillbaka igen. Bättre att köra 100% när ni båda är närvarande så ni kan hjälpas åt.. Eller?

Ja hon har ju verkligen vänt på dygnet vad det gäller maten.. Kan du inte försöka ge mer ersättning på dagen bara för att få i henne mat på rätt tider och då försöka minska nattmaten?! Och SEN försöka byta ut ersättningsmålen mot riktig mat? Har ni testat?

Sar: Ja barn är vekligen sjukt olika! Men bra är ju det! :)
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Vår son äter mycket på nätterna när han äter för lite på dagarna. Jag skulle heller inte vara hungrig på dagarna om jag åt så mycket på nätterna!!

Jag har inget vettigt tips på hur du ska vända på det för att hon ska äta på dagarna. Vi har trugat. Gett roliga leksaker under maten och gett sådant han tyckt om. I värsta fall gett välling på dagen för att han ska äta något. Då har nattmaten försvunnit. Sen pö om pö låtit honom börja äta utan massa roliga saker. Jag kan fortfarande ge en flaska välling på dagen om det skulle krisa. Hellre att han äter på dagen än på natten. (Han kan bli helt övertrött på dagen och då går ingen mat i världen ned)

När vi bröt med roliga saker under maten började han äta en gång på natten igen eftersom han åt mindre på dagarna, men sen försvann det också när han började tugga i sig mer på dagen. Hon kommer att äta på dagarna och vara mindre kräsen när hon blir hungrig! i väntade 4 h mellan målen för att få honom att äta. Efter 3 h bara spottade han ut allt.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Erbjuds hon andra (sötare) saker och ersättning så försöker hon förstås med det.

Det är ju ditt val vad du lär ditt barn att äta.

Jag tycker det är mycket enklare att skola in dem på den mat man äter hela familjen.

Får de inget annat om de testar så äter de faktiskt det mesta till slut.

Det är ju inte precis så att hon är undernärd, du skulle kunna testa att bara ge vettig mat på vettiga tider istället för att låta henne bestämma allt.

OK att en bebis som helammas får bestämma, men sedan får man ta sitt vuxenansvar tycker jag.

efter en riktigt dålig dag så blev den ännu värre av att läsa det där. Som att DU vet vad jag erbjuder och inte ? Som att DU vet vad vi andra i familjen äter?
Vi har erbjudit samma mat sedan hon var 4 månader gammal, när sa du att dom till slut börjar äta den maten som erbjuds? hur lång tid ska det behöva ta?...

sonen äter hellre grönsaker än något annat. han äter inte godis mer än då vi vuxna äter för självklart så får han om han är vaken. han är inte fet någonstans utan skulle istället behöva gå upp 1 kg eller 2 enligt oss föräldrar. han väger 14 kg och är snart 3 år.
Han har en del matproblem pga sitt funktionshinder som gör att han tänker annorlunda än oss vad det gäller maten men han åt fanimig allt man ställde fram när han började med smakisar och fram tills han var strax över året! jävlar vilken dålig mamma jag är för att mina barn inte är likadana och jag känner att för oss så är detta ett problem som jag gärna tar emot tips om för att kunna lösa. jag behöver inga spydigheter. anklaga mig inte för att stoppa i mitt barn choklad till frukost och chips till middag och sockerkaka till kvällsmat för det var precis så ditt inlägg lät.
hon får smaka på exakt samma saker som vi övriga äter, kom du hit själv och tvinga henne att äta om du tror det är så lätt!
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Jag tänkte på en sak. Om du ger henne förtunnad ersättning på natten kan det inte göra så stor skillnad på hennes vikt tycker jag. Det här med maten kan man ju göra på olika sätt och det beror jättemycket på hur barnet är i sig själv. Jag har iofs bara ett barn så jag kan ju inte jämföra med något men han åt inget annat än bröstmjölk tills han var ett. Drygt ett till och med. Jag tog det rätt så lugnt eftersom han var glad, pigg och frisk. Han fick alltid smaka på vad vi åt och fick alltid plockmat att testa. Men mer än två majskorn per middag blev det aldrig. Tills han var kanske 13-14 månader. DÅ fick han upp intresset, alldeles själv.

Jag kan ju inte säga emot två bm, men det verkar ju som om flera andra har barn i samma storlek som du och de har inte fått diabetesvarningar från sina bm.

En liten fundering bara, om du minskar på ersättningen från 210 till kanske 170 på nattmålen, blir hon tvärilsk då? Det är ju mycket vätska om inte annat på bara ett par timmar.

Hoppas natten går bra och att morgondagen blir bättre än idag.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Sover hon alltid efter kl 17? Jag undrar jag om du inte kan andra hennes dygnsrytm om du ser till att hon sover sista passet pa em och vaknar senast kl 16? Hur lange sover hon pa morgonen? Det ar ratt lang tid mellan frukost och lunch pa ditt schema, finns det en anledning till att lunchen ar sa sen?
Det ser ut som om hennes dygn ar lite forvridet, och det kanske ar en av anledningarna att hon ater sa mycket pa natten?
Har du provat att spada ut ersattningen med vatten? Det funkar pa en del barn.

Jag resonerade som sa, att de dagar som mina hade atit daligt (dvs lite) pa dagen sa kunde jag forvanta mig en "dalig" natt. Sa malet har alltid varit att proppa i dem sa mycket mat som mojligt pa dagtid for att fa battre natter. OCh det gick till slut! Men det tog ett tag, deras magsackar fick vanja sig vid att ata storre mangder.

Sen undrar jag varfor hon inte fick ersattningen forran 06.40 nar hon skrikit sa lange? Jag hade gett den kl 05, raknat det som dagens forsta mal, bonus om hon somnat om sen, och gett frukost kl 07.30 eller 08.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Sover hon alltid efter kl 17? Jag undrar jag om du inte kan andra hennes dygnsrytm om du ser till att hon sover sista passet pa em och vaknar senast kl 16? Hur lange sover hon pa morgonen? Det ar ratt lang tid mellan frukost och lunch pa ditt schema, finns det en anledning till att lunchen ar sa sen?
Det ser ut som om hennes dygn ar lite forvridet, och det kanske ar en av anledningarna att hon ater sa mycket pa natten?
Har du provat att spada ut ersattningen med vatten? Det funkar pa en del barn.

Jag resonerade som sa, att de dagar som mina hade atit daligt (dvs lite) pa dagen sa kunde jag forvanta mig en "dalig" natt. Sa malet har alltid varit att proppa i dem sa mycket mat som mojligt pa dagtid for att fa battre natter. OCh det gick till slut! Men det tog ett tag, deras magsackar fick vanja sig vid att ata storre mangder.

Sen undrar jag varfor hon inte fick ersattningen forran 06.40 nar hon skrikit sa lange? Jag hade gett den kl 05, raknat det som dagens forsta mal, bonus om hon somnat om sen, och gett frukost kl 07.30 eller 08.

nej, ibland sover hon inte efter 17.00 men oftast så blir det en halvtimma. hon brukar vakna runt 07.30-08.00, det är oftast runt den tiden. nån gång kan det bli tidigare/senare.

Ja, lunchen blir lite sen för vi brukar gå med hundarna på långpromenad varje dag (om vädret tillåter) mellan frukost och lunch. Ibland är vi ute 2 timmar och då sover hon oftast en stund i vagnen med. Å efter hundarna fått sin promenad/träning (brukar passa på att träna mentalt samtidigt med olika övningar) så brukar vi stanna till på lekplatsen så sonen får leka lite. Så det kan lätt bli att vi är borta hemifrån i 2-3 timmar. Är det sämre väder så är vi inte ute lika längre och då föredrar ändå hundarna att slappa i soffan :D
ja, ersättningen är för det mesta utspädd nu, kan vara något mål som är "normalt".
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 955
Senast: Brandgul
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
Småbarn Var på bvc idag och vägde min tös som blir 9 månader imorgon. Bvctanten tyckte hon väger för mycket. Hon klättrar upp på en ny...
2 3
Svar
48
· Visningar
13 395
Senast: Japanesen
·
Småbarn Ja, nu har ju jag alltid tyckt att Elina gott kan få göra det mesta tills hon inte vill längre - men nu har jag ändå börjat vägra...
2
Svar
23
· Visningar
4 411
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp