Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Jag trodde ju att jag skulle ha en vansinnesnatt igen men tro mig när jag säger att jag var förvånad när jag vaknade helt utvilad vid strax innan 10 idag på morgonen. Hon gnällde till vid 1 som vanligt men ville bara ha 10 ml vatten och sen sov hon hela natten utan mat och väckte mig vid strax innan 10.
sonen var trött han med efter igår och vaknade då han med.

Nu sov hon inte efter 17.00 igår men det händer ibland med men ändå vill hon ha mat så vet inte om det är något samband.

Hur som helst så var det väldigt snällt av henne att jag fick sova inatt :p
hoppas denna natten blir likadan men jag får nog ställa en klocka så jag går upp vid den vanliga tiden och kan väcka henne så inte sovmorgonen blir för lång. annars brukar ju hon vara min väckarklocka :D
 
Senast ändrad:
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Harligt! Forsok hanga pa detta nu, och skapa ett nytt, battre monster. Ibland maste man ta chansen nar den presenteras for en :D
Finns det ingen chans att ni kan ha picknicklunch ute, under tiden ni ar ute med hundarna, sa att ni kan klamma in ett extra mellanmal under dagen? Jag har ocksa hund och gor sa ibland, fast for det mesta ser jag till att vara hemma senast 12. Och om jag var du skulle jag definitivt se till att hon inte sov sa sent pa eftermiddagen, du kommer att marka skillnad pa natten jag lovar!
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Härligt att läsa. Allt blir så mycket lättare om man är utvilad.

Kan du inte ta med en banan ut, plus att du ger en flaska ersättning innan hon somnar för lunchen? Om hon äter det vid 11.30 kommer hon ändå vara hungrig till middagen. Har du testat ge plockmat? Min har aldrig ätit mos och aldrig potatis heller (jag var dölycklig när han åt en pommes vid 18-månaders ålder :D)

Hoppas sömnlyckan håller i sig!
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Harligt! Forsok hanga pa detta nu, och skapa ett nytt, battre monster. Ibland maste man ta chansen nar den presenteras for en :D
Finns det ingen chans att ni kan ha picknicklunch ute, under tiden ni ar ute med hundarna, sa att ni kan klamma in ett extra mellanmal under dagen? Jag har ocksa hund och gor sa ibland, fast for det mesta ser jag till att vara hemma senast 12. Och om jag var du skulle jag definitivt se till att hon inte sov sa sent pa eftermiddagen, du kommer att marka skillnad pa natten jag lovar!

Idag fick hon inte sova på eftermiddagen. sista sovstunden var mellan 17.00-17.40. hon brukar sova lite senare än det så den tiden kändes okej. men gärna som du skrev att hon kanske får sova ytterligare lite tidigare.
nu sover hon för natten, la sig vid 21.00 och då fick hon en flaska välling i sängen.

annars har dagen sett ut så här
10.00 frukost med lite plock med flingor, halv banan och yoghurt
13.45 middag (lite stressigt då mannen skulle till jobbet så ett mellanmål hann jag inte fixa innan middagen, körde honom till tåget)
16.45 mellis
18.00 litet mellis med ett kokt ägg
19.30 kvällsmat med yoghurt och lite flingor att plocka själv med
21.00 en flaska välling

nu känns det okej om hon vaknar för mat inatt, runt 05.00 tidigast.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Härligt att läsa. Allt blir så mycket lättare om man är utvilad.

Kan du inte ta med en banan ut, plus att du ger en flaska ersättning innan hon somnar för lunchen? Om hon äter det vid 11.30 kommer hon ändå vara hungrig till middagen. Har du testat ge plockmat? Min har aldrig ätit mos och aldrig potatis heller (jag var dölycklig när han åt en pommes vid 18-månaders ålder :D)

Hoppas sömnlyckan håller i sig!

jo, en banan kan jag ju ta med så kan barnen dela och en flaska med 120 ml ersättning kan hon ju få innan lunchen.

ja,, hon är inte sådär jätte förtjust i det men majs, vindruvor, flingor och russin äter hon i alla fall.
potatis har vi försökt med sen hon började med smakisar med det duger inte i någon form. har testat kokt, stekt, mos och även pommes fick hon smaka en gång då vi åt det här hemma men det dög inte det heller.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Va skönt att det går åt rätt håll igen! :D

Vad tycker hon om kokta grönsaker då? Morötter, blomkål och sånt? Rasmus äter extra bra när han får en egen gaffel och äta med. Han kämpar hårt med att få fast maten på gaffeln och jag skyfflar in med en sked undertiden. Har ni provat det?
Palsternacka och sötpotatis? Lite annan smak än potatis..
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Hehe fast jag kan hålla med, potatis är lite sådär äckligt i konsistensen.

Du kan ju skära upp allt i pyttepyttebitar, allt från kyckling till tomat. Äter hon ris? pasta? Sam älskade pasta redan i den åldern, jätteenkelt att koka bara ett par stycken. Han äter fortfarande noll burkmat så pasta blir det rätt ofta för hans del (men inte för min, urk!)
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

, kom du hit själv och tvinga henne att äta om du tror det är så lätt!

Det är faktiskt rätt lätt att sluta ge henne mat på nätterna, då kommer hon antingen äta mer på dagarna eller sluta explodera på viktkurvan.

Du gör henne en björntjänst med nattmat och att byta till söta goda saker.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Fast man kanske inte vill ha ett skrikande barn. 10 manader ar fortfarande ett litet barn. Aven om det fysiologiskt inte behover mat pa natten kan det vara nog sa traumatiskt att det inte far mat nar det vill.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Om man ska göra allt som en tiomånaders vill, när ska man sluta med det menar du? Min 8-åring skulle gärna skrika hela natten om han visste att han fick godis och slapp det han petade undan på dagen.

Föräldraansvaret består enligt min uppfattning i att LÄRA barnet saker, efter sin mognadsgrad.

Att man inte äter mat för betydligt mindre bebisar på natten utan äter rätt mat på dagen kan man lära dem vid ca 7 månader.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

*kl*

det fick bli ett mål ersättning inatt så vi alla får sova, är ensam med barnen i 2 veckor och och vill inte lida av sömnbrist för då orkar jag inget på dagarna.

men det blev bara 180 ml (istället för 210 ml) och utspädd.
Inatt ska jag testa att ge 150 ml om det är så att hon vill ha.

För övrigt så är hon inte 10 månader, utan blev 11 månader den 10 sep.

sedan så vet jag att bebisar kan sluta med nattmaten tidigt, sonen slutade när han var 3 månader men det är inte riktigt samma personlighet att handskas med.

Nu ska vi ut och gå med hundarna och jag ska ta med ett mellanmål, middagen är redan klar så det är bara in i micron när vi kommer hem :) (lagar mycket storkok så det finns i frysen)
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Föräldraansvaret består enligt min uppfattning i att LÄRA barnet saker, efter sin mognadsgrad.

Att man inte äter mat för betydligt mindre bebisar på natten utan äter rätt mat på dagen kan man lära dem vid ca 7 månader.

Ja precis, men alla kanske inte ar mogna for det vid 11 manaders alder? Speciellt om hon inte ar sa intresserad av annan mat.

Det kanske har funkat med dina barn vid 7 manaders alder, men det har inte funkat pa mitt. Och vi lyckades sluta nattamma vid 18 manaders alder, utan skrik. Innan dess kandes det inte aktuellt.

Jag tror knappast att en flaska ersattning pa natten, speciellt utspadd, kommer att spranga nagra viktkurvor for RIAs dotter. Jag tror det ar viktigare att de far sin somn och att alla ar glada och nojda, aven dottern.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

När sjukvården slår larm, viktkurvan skenar och man riskerar att utsätta sitt barn för kommande sjukdomar, då tycker jag tiden är mogen att ta föräldraansvar och inte överlämna det till BARNET.

Barn som helammas är en helt annan sak.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Hur ser din dotters viktkurva ut? Ökar hon hela tiden eller följer hon sin kurva?

När min son var 11 månader vägde han 15kg. Vid fyra månaders ålder tyckte min BVC-tant att jag skulle banta honom..:eek: Jag ignorerade det och har sedan dess tappat förtroende för hela BVC. Jag och min son har haft mkt kontakt med en barnläkare (inget viktrelaterat problem) och han sa att det är fullständigt ointressant vad ett barn väger så länge det följer sin kurva. Om barnet drar ifrån sin kurva - då kan man börja fundera på orsaker. Hugo är idag drygt 2 och väger 19 kilo. Han är inte tjock, bara väldigt grov. Stora fötter, kraftig benstomme.

Personligen skulle jag aldrig ha litat på någon annan än en barnläkare när det gäller något så viktigt som barnens mat. Jag tycker att du mkt väl kan skita i vad dina BVC-tanter säger och kontakta en barnläkare istället. Jag tycker att det är tidigt att sluta med alla nattmål på ett sånt litet barn - hon är ju inte ens ett år. Min dotter slutade med nattmålet nångång när hon var 15 månader, min son när han var 3 månader.. Det är så olika, och det bästa är ju om de själva växer bort från nattmålet. Måste ju vara väldigt traumatiskt för en sån liten att inte få mat när den brukar, likadant som man som förälder mår dåligt! Nu menar jag inte att du gör fel - jag menar bara att det kanske går över av sig självt om du väntar lite till? Och det kanske en bättre utbildad person än en BVC-tant kan avgöra.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Hur ser din dotters viktkurva ut? Ökar hon hela tiden eller följer hon sin kurva?

Ria skrev i början av tråden att den skenar rätt upp, den följer inte sin kurva.

Jag tror det är svårt att "banta" ett så litet barn. Men det kan helt klart vara värt att vända hennes matrutiner till dagen istället! Då blir det förhoppningsvis färre och större mål!
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Ria skrev i början av tråden att den skenar rätt upp, den följer inte sin kurva.

Jag tror det är svårt att "banta" ett så litet barn. Men det kan helt klart vara värt att vända hennes matrutiner till dagen istället! Då blir det förhoppningsvis färre och större mål!

jag håller på för fullt. fick i henne en hel portion med spagetti och köttfärssås innan, det gick att locka med "maskarna" :D

nu sover hon sen kl. 14.15-14.30. upp senast 16.00 som jag fick råd om å så blir det mellis innan vi går ut med hundarna igen :)
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

*till båda*

Jopp! Ut i ljuset, det ska också vara bra för att ställa dygnet rätt.

Det brukar gå rätt snabbt att vända till saker och ting när man är målmedveten och har en plan! Det är som att barn känner av det..?

Men som jag skrev innan, det har märkts direkt på vår son när han inte ätit på dagarna, då blir han hungrig på natten. Det var lite kämpigt när han var "kräsen" men ändå hungrig. Men... Ni (Ria) har precis bara börjat, men det kommer att bli bra!
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

:o Hehe herrejisses hur kunde jag missa det? Suck.. har inte ens något vettigt att skylla på.:crazy:

Men om det är så att viktkurvan skenar, är det då inte läge att prata med en barnläkare så att det inte är något annat som orsakar ökningen? Jag litar inte tillräckligt på BVC.
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 955
Senast: Brandgul
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
Småbarn Var på bvc idag och vägde min tös som blir 9 månader imorgon. Bvctanten tyckte hon väger för mycket. Hon klättrar upp på en ny...
2 3
Svar
48
· Visningar
13 395
Senast: Japanesen
·
Småbarn Ja, nu har ju jag alltid tyckt att Elina gott kan få göra det mesta tills hon inte vill längre - men nu har jag ändå börjat vägra...
2
Svar
23
· Visningar
4 411
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Igelkott
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp