är min 9 månaders fet?

Sv: är min 9 månaders fet?

Tjock ?Du ska nog hitta en annan bvsare. Min kille på 8månader väger nu 1010 !Och enligt min sköterska är han jättefin o väger helt okey!

Var på bvc idag och vägde min tös som blir 9 månader imorgon.

Bvctanten tyckte hon väger för mycket. Hon klättrar upp på en ny viktkurva nu. Hon sa att det är dags att oroa sig för vikten.

Å sen när vi pratat lite om maten, för min tös äter ju inte någon riktig mat än. Fruktpuré, yoghurt och så smakar hon lite från vår mat men inget verkar falla henne i smaken, så sa hon att det är nattmaten som gör att hon går upp så mycket. Kan det verkligen vara så? Jag tycker själv att vi ska sluta med nattmaten så har ni tips på hur man kan göra så mottages det tacksamt.

Hon vägde 11655 gram. Är det verkligen jättemycket?
Visserligen så vägde hennes bror inte det förrens vid strax innan 17 månader.

Hur mycket vägde era vid 9 månader?
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Hur lång är hon?
Jag tror inte det är någon fara heller för övervikt? Är hon lång?
Rör hon på sig eller är hon mest en snusmurvla?

Jag tror inte du har något att oroa dig för. De där tanterna på BVC :mad: är aldrig nöjd och ibland kommer de med helt galna rekommendationer eller tycker att man ska öka en massa på maten med flera nya saker samtidigt. Galet värre :eek:
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Måste ändå säga att det är väldigt många i tråden som svarat:

"hon är inte tjock men det försvinner ju ändå när hon börjar gå"

Väldigt konstigt svar enligt mig... att säga att barnet är normalt men att det ändå komemr att bli ännu mernormalt när det börjar gå ?

De flesta barn jag vet har inte ändrat sin vikt radikalt för att det börjat gå.

Tyckte babyn var jättefin o verkligen inte överviktig.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

FINNS INGEN ANLEDNING ATT OROA SIG!!!

Min "plutt" rullade över 10kg-sträcket vid 7mån... :D
BvC var oxå på mig som s*tan... Mycket för att jag är ung osv... :grin:
Men han har stannat upp nu. Kryper som tusan och har gått i en vecka.. :love:
Ville är nu 14mån..
Han ligger på 14kg, så det stannar.. Sa bara STOPP när han var 10mån och har sen dess gått upp lungt och fint..
Tänka på vikten nu finns ingen anledning alls, om du inte matar ungen med en massa kakor, godis, läsk, saft osv förvisso...
Men så länge h*n är frisk och mår bra, så ger det sig..

Ta du det lugnt bara!!
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Hur lång är hon?
Jag tror inte det är någon fara heller för övervikt? Är hon lång?
Rör hon på sig eller är hon mest en snusmurvla?

Jag tror inte du har något att oroa dig för. De där tanterna på BVC :mad: är aldrig nöjd och ibland kommer de med helt galna rekommendationer eller tycker att man ska öka en massa på maten med flera nya saker samtidigt. Galet värre :eek:

På bilderna var hon 73,3 cm lång.
Hon springer som en tok i gåstolen, och nu för bara 3 dagar sen så lärde hon sig att åla, så det övar hon på mycket nu :)
Men hon är väldigt bra på att bara sitta stilla också längre stunder om hon håller på med något intressant.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Jag tror nog att de flesta menar att bebisen är bebismullig precis som det ska vara och att bebishullet brukar dom flesta gå av sig sedan.

De flesta barn jag träffat på har "gått" av sig sitt rultiga bebishull ..
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Jag kommer inte heller ihåg exakt källa, men på dagtid visar SVT24 ibland från olika konferenser och då var det en om barn och övervikt och där var det en läkare som visade en massa olika diagram och han sa något liknande. Dessutom visade han på att det inte fanns något samband alls mellan bebisvikt och vuxenfetma, däremot när de blev större 4-6 år kunde man se samband. Hans föredrag var jätteintressant men självklart kommer jag inte ihåg tillräckligt, men det gjorde sig påminnt när jag läste ditt inlägg.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

*kl*

Idag var vi på 10 månaderkoll för Isabelle och det var min ordinarie bvctant.

Det första hon sa när hon såg Isabelle var att det här är en välmående tjej-inget alls om vikten.
Bara att hon fortsätter upp på ännu en kurva och att vi ska tänka på hur vi vill göra med nattmaten för hon ska inte behöva 2-3 nattmål i denna åldern utan det räcker med ett mål och sen får hon äta mer på dagen.

Hon väger i alla fall 12755 gram nu, så hon har gått upp lite mer än ett kg sen sist. Å så är hon 76,2 cm lång så hon växer ju på längden också.
 
Sv: är min 9 månaders fet?

Äsch tycker hon ser välmående ut, sen så tror jag också att det beror på hur mycket bebisar vägde när dom föddes..
Min grabb vägde 3270 gram och väger nu som 10 månader 8870 gram medans min kompis födde en tjej som vägde 4510 gram och väger som 10 månader 10300 gram så egentligen så har våra barn gått upp så lika mycket.. Det är min teori iallafall, kan vara helt fel iofs..
Fast min BVC tant tycker att jag ska börja ge min son extra fett i maten, ge turkisk youghurt osv för att han är lite för smal, men det struntar jag fullkomligt i för han följer sin kurva och mår bra..

Såg att din tjej äter på nätterna men det gör inte min grabb utan han har en vattenflaska ( ev en liten flaska ersättning ifall han inte har velat äta sin kvällsgröt) i sin säng som han dricker ur om han blir törstig på natten..
Pröva med det..
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Har en 6-månaders tös som helt ratar ersättningen (helt okej enligt BVC). Hon äter 1 mål "riktig" mat (har precis börjat introducera...
Svar
9
· Visningar
5 536
Senast: Vilya
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
Småbarn Jag har ju haft en tråd innan om min dotters vikt. Hon är rätt så stor för sin ålder och skenar rakt upp på sin viktkurva. Idag tog den...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 519
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp