Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Puhh, då var första natten avklarad och det ligger 1-0 till oss. hon fick ingen ersättning inatt. å jag sitter här trött som fasiken och gäspar.

skrik och gnäll runt 1 inatt i ca 1 timma. vi satt och tittade på tv och bara väntade. jag testade att ge vatten men det dög inte, och efter en stund fick mannen min ta upp henne och ha henne i famnen och vagga lite men så somnade hon om sen.

sen la vi oss och hon skrek lite senare på natten igen men det gick över.
vid 07.45 vaknade hon och var hungrig så vid 08.15 så satt hon vid bordet och åt yoghurt och en halv brödskiva.

När tycker ni nu jag ska ge henne nästa mål?

tänkte jag kunde koka ett ägg, eftersom hon äter det samt steka nån fiskpinne, men är det för sent vid 12? kanske skulle ha redan vid 11?

jag kommer ju märka när hon blir hungrig men så tror jag hon kommer vilja sova runt lunchtid med och då är det väl bättre hon får vid 11 så hon inte hinner somna innan och bli jättehungrig när hon vaknar.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Kan du inte prova att ge henne ett litet mellanmal, typ russin, banan eller liknande, vid 10-tiden sa att hon klarar sig till lunchen och forhoppningsvis ater mer da?

Vad bra att ni fixade natten!
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Kan du inte prova att ge henne ett litet mellanmal, typ russin, banan eller liknande, vid 10-tiden sa att hon klarar sig till lunchen och forhoppningsvis ater mer da?

Vad bra att ni fixade natten!

har tyvärr ingen frukt hemma mer än vindruvor till sonen...och det äter inte hon.
är handlardag idag så ska iväg sen och köpa bananer till henne. men jag kan ju ge henne lite havregrynsgröt om det nu skulle duga idag.

hmm, hon äter ju visserligen majs så det skulle hon ju kunna få.

hon är svår med maten för hon äter inte allt som bjuds på...
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Det känns som för lång tid mellan 8 och 12 tycker jag, om ni ska handla så handla något litet mellanmål som sunshine föreslog ..

Grattis till 1-0 :D
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Det känns som för lång tid mellan 8 och 12 tycker jag, om ni ska handla så handla något litet mellanmål som sunshine föreslog ..

Grattis till 1-0 :D

tacktack, får hoppas det fortfarande står 0 hos henne när vi är klara med detta :D

Nu sitter hon och äter lite majs i alla fall, fick bli ett mellanmål.

har så svårt att komma på mellis till henne för hon äter ju inget...vad ger ni andra?

Isabelle äter kokt ägg, bröd när det duger, banan, fruktpuré, yoghurt och eventuellt havregrynsgröt. ingen burkmat och får endast vatten till dricka. ibland nån slurk nyponsoppa då storebror får.

kan man ge osockrade flingor på en tallrik som plockmat eller blir det för torrt?

storebror åt ju allt man satte fram så detta är lite ovant minst sagt...
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Det är nog bara vänta ut henne.

När hon inte längre äter på natten kommer det säkert ordna sig med maten på dagen.
Hon behöver nog vända på dygnet lite när det gäller matbiten.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Provat någon annan gröt ?

Just havregrynsgröt kanske inte faller henne i smaken.

Vi gav Ella majsgröt och hon var måttligt intresserad, så köpte jag en ny grötsort ( risgröt med frukt ) och nu sitter hon och gapar som en liten fågelunge :D
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Men har du läst tråden?

Hon har ju faktiskt börjat utesluta nattmålen nu efter råd i tråden ..
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Provat någon annan gröt ?

Just havregrynsgröt kanske inte faller henne i smaken.

Vi gav Ella majsgröt och hon var måttligt intresserad, så köpte jag en ny grötsort ( risgröt med frukt ) och nu sitter hon och gapar som en liten fågelunge :D

har testat både gröt med majs,äppel och banansmak. det dög inte. har fortfarande ett oöppnat paket i skafferiet med äppelsmak så kanske skulle testa igen. havregrynsgröten smakar hon lite från mig på morgonen från min tallrik och det tar hon några skedar i alla fall men sen blir hon nog lite trött på smaken.
men ska testa att ge henne ikväll :)
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Vi ger Sempers fullkornsgröt med fruktsmak (8-månaders än så länge), men man måste blanda i några skedar fruktpuré eller mosad banan annars duger det inte åt herrn. Vissa dagar kräver han också att grötskeden doppas i fruktpuréburken:o. Vi blandar gröt på 1 dl vatten och oftast går allt in.

I övrigt ser matschemat ut såhär:

06.30-07.30 vaknar, dricker lite vatten om han vill ha
08 gröt med fruktpuré
(10 litet mellanmål, typ 1/4 banan om det verkar behövas)
11 lunch (1/2 burk barnmat + frukt + smörgås). Sover middag ca 2 timmar.
14 mellis, oftast turkisk yuoghurt + fruktpuré + smörgås. Är vi inte hemma blir det bara frukt. Brukar köpa HIPP:s fruktpuré med fullkorn, 1 sån burk brukar gå in.
16.30-17 middag med oss, som lunchen.
19 kvällsgröt, som på morgonen.
19.30 välling på 150 ml vatten. efter det pyjamas, nattblöja och i säng.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Glömde; vi provade byta till vanlig havregryns/4-kornsgröt som jag mixade men det tyckte han var blä.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Det ar bara att fortsatta testa sant som hon har ratat! En dag vander det...
Barn ar ju sadar, ena dagen duger det och andra inte.

Som snacks/mellanmal ger jag mina sma minismorgasar med Philadelphiaost (de enda sorts mackor de ater), skinkbitar, oststavar, brodpinnar, skalad gurka i stavar, banan, avokado, russin, vindruvor, persikobitar, appelklyftor, torra flingor (japp! funkar det med!), smoothie, yoghurt, sakert mer som jag inte minns just nu - vi varierar ratt rejalt for det beror pa dagsformen liksom :D
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

jag önskar jag kunde lägga till potatis men hon äter inte det.

hon vill inte ha vatten på natten tyvärr. hon skriker tills det kommer mat.

Min förstfödde åt inte potatis av den anledningen att han fick koliksymtom. Skrek i timtal. Vi kokade gröna ärtor som vi sedan mosade till en lite grynig massa med mixerstaven. Han var som tokig i detta. -inget magknip heller:)


Gira
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Skippa pulvergröten och koka en mannagrynsgröt, grahamsgrynsgröt eller polentagröt eller någon annan god gröt! Servera med äppelmos eller sylt.
Har ni smakat pulvergröten? Blää, säger jag!
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

När tycker ni nu jag ska ge henne nästa mål?

Senast var tredje timme är en bra måttstock för små barn, uppdelat på sex måltider.

Tex:
Frukost 0700
Litet mellanmål, tex lite frukt 1000
Lunch 1200
Mellanmål 1430
Middag 1700
Kvällsmål 1900

Ägg är väldigt mättande, så det är inte konstigt alls att hon blir mätt på ett ägg och en fiskpinne. :)

Hon skriker tills hon får mat på natten eftersom hon har lärt sig, av er föräldrar, att det funkar. :idea: Ni gör helt rätt som inte erbjuder något alls längre, det finns ingen anledning. Bara håll ut, det brukar gå över på några få nätter, om man är konsekvent. :laugh:
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Håller helt med Lupin om "3 h-regeln" när det gäller mat.
Sedan är jag av den åsikten att barn faktiskt kan bli hungriga på natten och att "sova hela natten" inte är en sådan lång natt som vi vuxna har. Enligt min bvc har ett barn sovit hela natten när den sovit 5 h i streck.

Jag hade kört på att erbjuda välling om hon är hungrig på natten, våra barn var nog just över året innan de var helt utan mat på natten ( vi var så fräcka att vi la en vällingflaska i deras säng som de sedan åt i sömnen:o) och då sov de mer än en "vuxennatt".

När det gäller gröt så kan jag rekommendera att om man gör egen havregrynsgröt så kan man järnberika det genom att smula ner paltbröd (stor järnhalt).
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

*kl*

tack för alla tips :)

idag blev det 2 större hopp mellan vissa mål, glömde av att ta med något till promenaden/träningen när vi var ute med hundarna i 2 timmar. å sen glömde jag självklart det igen när vi skulle till affären. men lite mellanmål har det blivit ändå.

ikväll åt hon som en häst! en tallrik yoghurt, en halv banan och så köpte jag russin som hon åt :) och även såna där cocco pops. kanske lite mycket socker i, men någon näve då och då gör ju inget. annars blir det vanliga osockade flingor som hon också äter.
så nu kanske det även blir lite variation på mellisarna :)

vi tänkte som så att det är helt okej om hon vill ha en flaska ersättning på kvällen till sängdags. nu har hon somnat, å min man med tror jag för han kommer inte ner trots att hon sover sen en bra stund :D , å vill hon ha en flaska fram till 23.00 så känns det okej för våran del men sen är det sova som gäller. får se hur denna natten blir, hur som helst så blir det mannen som får ta henne på morgonen. på sin födelsedag tycker jag att man kan få lite sovmorgon :p

testade äppelgröten och den spottade hon ut så det är nog inget idé att ge igen.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Vid ett år är ersättning för "blaskig", prova att köpa majsvälling den är lite sötare och mer lik ersättningen den kanske går hem lättare.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Vid ett år är ersättning för "blaskig", prova att köpa majsvälling den är lite sötare och mer lik ersättningen den kanske går hem lättare.

har testat havrevälling och även gjort majsvälling på grötpulvret men det dög inget av det.

------------

än så länge sover hon gott, i vanliga fall hade hon velat ha en flaska nu vid 23.00-00.00 så får se hur det går inatt.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Förlåt om jag kapar din tråd..

Men jag har motsatt problem än det RIA har..
Jag har blivit tillsagt och ge min son mera fett, han väger 8870 gram och är 11 månader..
Men han äter ju redan som en häst, kan ju inte ge mera..
7-9 måltider om dagen plus 2 flaskor välling på natten + att det finns 1 flaska vatten i sängen.. Och nyss så vaknade han och åt upp en flaska välling och ville ha mera mat så jag tar upp honom och fixar i ordning en burkmat och han äter upp den med..

Hur ska jag klämma in mera mat??
Jag ger honom turkisk yoghurt till efterrätt som dom tipsade om, plus att varenda macka har ett lager med osaltat smör och något annat som mjukost osv som dom också tipsat om..
Har ni mera tips??
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 955
Senast: Brandgul
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
Småbarn Var på bvc idag och vägde min tös som blir 9 månader imorgon. Bvctanten tyckte hon väger för mycket. Hon klättrar upp på en ny...
2 3
Svar
48
· Visningar
13 395
Senast: Japanesen
·
Småbarn Ja, nu har ju jag alltid tyckt att Elina gott kan få göra det mesta tills hon inte vill längre - men nu har jag ändå börjat vägra...
2
Svar
23
· Visningar
4 411
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp