Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ja, det kanske han var. Men gulbrun är ju en brun med gulanlag så det påverkas väl inte? Gulanlaget sitter ju liksom utanpå det bruna. Som skimmel.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har för mig att någon härom året hävdade här att den sett gul avkomma till Corrado. Kommer tyvärr inte ihåg vem användaren var, hoppas att h*n hittar hit.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Kan ju uppdatera lite hur det går med letandet..

Imorgon ska jag åka och kolla på ett sto, 2 år, efter Mackay - Gassendi - Souvenir. Gammal svensk stam, om än inte med gröna papper.

Och två gånger Gaspari, Görel! ;):D
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Härligt:D

Synd bara att det inte är gröna, men färgen på papprena avgör ju inte fall det är en bra häst eller inte!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nä, precis.. visst är det ett plus, men inte allt. Och så känslig kan jag inte vara som fött upp travarkorsningar.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

*kl*
En fux kan visst vara homozygot för brunt. Det bruna anlaget syns ej på en fux.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

*kl*
En fux kan visst vara homozygot för brunt. Det bruna anlaget syns ej på en fux.

Nej men så är det ju inte alls. 2 fuxar kan bara få fuxar, medan 2 bruna kan få fux, brunt och svart. En fux är alltid homozygot för fux, hade den varit heterozygot med fux så hade det varit en annan färg (tex brun)
U
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Den kan bära på det bruna anlaget - då är den inte homozygot för fux. Två fuxiga hästar som bär på det bruna anlaget får givetvis en fux eftersom det inte finns något svart anlag, men om en fux betäcks med en svart så kan avkomman bli brun om fuxen bär på det bruna anlaget. Den svarta hästen bär det definitivt inte.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag säger det igen - en fux kan vara homozygot för brunt, dvs, den har fått en brun gen från båda föräldrarna och den bruna genen syns inte på fux. Och den är givetvis alltid homozygot för fux eftersom den inte bär ngt svart anlag.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

En Fux kan inte vara homozygot för brun, en häst som är homozygot brun har både AA och EE. En fux har om bekant alltid ee.
Däremot kan fuxar vara homozygota för aguti-anlaget (A) som ger brun om det även finns det svarta anlaget E.
En sådan fux kan lämna både fux och brun men aldrig svart.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ja, och det är precis vad jag menar, en fux kan ha AA - det syns inte över den röda färgen. Tack för att du förklarar det bättre än vad jag lyckades göra. Jag ville inte krångla till det eftersom de flesta här inte verkar ha superkoll på färger. Alltså, en fux som är homozygot för AA kommer alltid föra det bruna anlaget vidare, oavsett om det är en svart avkomma (då syns det bruna) eller en fux avkomma (då syns inte det bruna, men det finns där).
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nej nej nej,
Rosenkavaljeren var Shagya-arab och kom från Babolna i ungern, palomino/isabell finns inte inom shagyaaraber.
Rosenkavaljeren var cirkushäst, och högt utbildad och brännmärkt med Babolnas märke, men papperna försvann nånstans på vägen mellan alla cirkusar han jobbade på. Dessa uppgifter finns verifierade av Brantling på Brantevik som hade en dotterson till avel (EX oriente LUX).
Nej nej nej :)
Du blandar ihop lite.
Angående Rosenkavaljeren har du helt rätt, han var Shagya-arab,
men hingsten Ex oriente Lux var född hos Göransson på Mjövik, han var efter ExelsjorXX-Maskerad-Rosenkavaljeren-Thor af Magsrup, och användes på Mjövik i avel några år och exporterades sen till Cirkus Bennewis i Danmark.
Hingsten som fanns hos Brantling i Brantevik hette Robin Viking och var efter Maskerad-Rosenkavaljeren-Thor af Magsrup och var helbror till Ex oriente Lux's mor!:banana::banana::banana:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Kan inte du skriva in denna informationen i tråden om icke godkända hingstar?:bow:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ja, och det är precis vad jag menar, en fux kan ha AA - det syns inte över den röda färgen. Tack för att du förklarar det bättre än vad jag lyckades göra. Jag ville inte krångla till det eftersom de flesta här inte verkar ha superkoll på färger. Alltså, en fux som är homozygot för AA kommer alltid föra det bruna anlaget vidare, oavsett om det är en svart avkomma (då syns det bruna) eller en fux avkomma (då syns inte det bruna, men det finns där).

Ja men nu fattade även jag vad du menade.. ;)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nej nej nej :)
Du blandar ihop lite.
Angående Rosenkavaljeren har du helt rätt, han var Shagya-arab,
men hingsten Ex oriente Lux var född hos Göransson på Mjövik, han var efter ExelsjorXX-Maskerad-Rosenkavaljeren-Thor af Magsrup, och användes på Mjövik i avel några år och exporterades sen till Cirkus Bennewis i Danmark.
Hingsten som fanns hos Brantling i Brantevik hette Robin Viking och var efter Maskerad-Rosenkavaljeren-Thor af Magsrup och var helbror till Ex oriente Lux's mor!:banana::banana::banana:

Men då kan väl ändå inte Rosenkavaljer varit gul väl eftersom den färgen inte finns hos Shagya-araber, eller gör den det?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nu äntligen verkar det som jag (med Pastejjas hjälp:bow:) äntligen hittat rätt.

Fastnade för damen efter Mackay-Gassendi-Souvenir, och bara affären går i lås får jag väl krypa till korset med allt negativt jag sagt om Mackay. :o

Det här var verkligen hästen, inte stammen, och det är väl så det ska vara antar jag.

Lita på bilder när hon är hemma!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det lär bli bildbomb direkt och dessutom hingstväljartråd om några år.. :D

Känns som många hjälpt till, men jag vågar inte börja tacka folk förrän hon är hemma! :crazy:
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp