Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag vill också ha en isabell... Fast jag vill ju ha en travare också... Hm.. Senast idag kom jag på att det skulle va kul med en tinker också...

Nu minns jag inte början, men var det hopp eller gång du var ute efter? :D
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Vi kör allt möjligt.. :D

Allround, på lagom hobbynivå. Fast mamman har lämnat mest dressyr, en som gått lättare klasser och en klass 1.

Mackay vet jag inte, men han är väl också rätt allround?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tror att han gick mest dressyr och att så kördes han.. Kan kolla...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Thera,vad kul att du ska bli ägare till chabli,hennes mamma var tidigare min tävlingshäst,du är väl medveten om att hon "bara"
är reg.i SH så hon har inte ens grå papper?? Lycka till med henne!!!:bump:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

bara ett PS.vet inte vart du fått dina uppgifter om Ophelia men dom stämmer inte.PM:a mig om du vill ha hela historien om Ophelia
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jo, jag vet att hon är reggad i SH, men som sagt bryr jag mig inte så mycket om papprerna.

Uppgifterna om mammans avkommor kommer inte från ägaren utan från ASVH:s hemsida, det är de som har fel i så fall. Och där är hon reggad som Opfelia (5), alltså en annan stavning än vad du har.

Och hon står också utan tävlingsstarter. :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Men då kan väl ändå inte Rosenkavaljer varit gul väl eftersom den färgen inte finns hos Shagya-araber, eller gör den det?

Rosenkavaljeren var INTE gul/palomino, utan han var skimmel/vit. Han kan inte ha ngt gulanlag eftersom det INTE förekommer inom Shagyarasen. Enligt Brantlings anteckningsböcker som vi fick efter hans bortgång står det helt klart att Rosenkavaljeren var en skimmelhingst från Babolna i ungern, som tillhörde en cirkus, som hade vinterkvarter hos Babtista Schreiber i Staffanstorp (en välkänd cirkusprinsessa på den tiden). Rosenkavaljeren kom lös någon natt och betäckte nåt sto som fanns i stallet, och efter det så blev han *hingstig* och kunde ej användas i frihetsdressyr bland andra hingstar, han skänktes då till frk Schreiber som använde honom på flera ston, däribland det sto som blev Bernsteins stammor, som var ett brännmärkt trakhenersto som var fd cirkushäst och högt utbildad i frihetsdressyr och högre skolan, och kunde alla rörelser i högre skolan. Senare lånades han även ut till Kapten Göransson på Mjövik som bedrev färgavel med skäckar, prickigt och gult.
Om det står att han var palomino/gul på den där internetsajten så kom ihåg att vem som helst kan lägga till och ändra där, min arabhingst hade plötsligt flera avkommor efter ston jag aldrig hört talas om och som han aldrig betäckt, och plötsligt hade mitt sto en travarmormor trots att hon är renrasig arab.:banana::banana::banana:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tänkte bara svara på rubriken med ett: Nej, inte här på gården i a f.

Bifogar en bild på två gosiga syskon.
Goshstar-1.jpg
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Rosenkavaljeren kom lös någon natt och betäckte nåt sto som fanns i stallet, och efter det så blev han *hingstig* och kunde ej användas i frihetsdressyr bland andra hingstar, han skänktes då till frk Schreiber som använde honom på flera ston, däribland det sto som blev Bernsteins stammor, som var ett brännmärkt trakhenersto som var fd cirkushäst och högt utbildad i frihetsdressyr och högre skolan, och kunde alla rörelser i högre skolan.

Enligt Bernsteins uppfödare så betäcktes inte stammodern på flit utan det var resultat från att Rosenkavaljeren rymde en natt. :confused:
Tack för info om färgen, jag forskar vidare i vem som har fört det vidare till Bellis som jag skrev om tidigare, hon har samma stammor som Bernstein, men släkten delar sig innan Pompe kommer in på hans sida.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hon har inte med Regulator i sig då? Det är ju inte bara Pompe som är gulbrun, han fick det från Regulator.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nu äntligen verkar det som jag (med Pastejjas hjälp:bow:) äntligen hittat rätt.

Fastnade för damen efter Mackay-Gassendi-Souvenir, och bara affären går i lås får jag väl krypa till korset med allt negativt jag sagt om Mackay. :o

Lita på bilder när hon är hemma!

Va kul att du valde en Mackay avkomma. Har själv en hemma. De brukar faktiskt överlag vara helt underbara. Han hade ju ett underbart psyke och hade ju hittat på det mesta. Hopp, dress, fältt, körning. Träffade Mackay ganska många ggr. Grattis till dig!!! :):)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hon har inte med Regulator i sig då? Det är ju inte bara Pompe som är gulbrun, han fick det från Regulator.

Inte vad jag vet, Bellis är e. Ganesco och stona jag vet i stammen är Benedictine (e.Gaspari)-Ballerina(e.Immer)-Caprice(e. Rosenkavaljer)-Capri

Bernstein är e. Napoleon och har stona Bristol Cream (e. Kew Gardens xx)-Bragansa (e. Brabant)-Bianca (e. Pompe)-Ballerina (e. Immer)-Caprice (e. Rosenkavaljer)-Capri

Uppfödaren säger alltid att det gula kommer från Pompe hos både Bernstein och Bellis, men det kan ju inte komma från Ganesco ( e. Unesco-Pompe) då han är svart. Då återstår nu stoet Capris gener som jag inte vet något om.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Så, en liten uppdatering.

Imorgon bär det av till Sjöbo för att hämta hem fröken.

Affären är redan klar, men min co-driver, tillika syster, behagar inte komma hem från Falsterbo förrän imorgon, snacka om att det varit segt att vänta. :crazy:

Nu får ni hålla tummarna att allt går bra så blir det bilder när hon kommit hem.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nä, det måste ju vara ur den okända delen det kommer. Svårt när det är skimlar med, dom hindrar liksom sökandet :)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag vet ej om Corrado WL lämnat några gulingar men helt omöjligt behöver det ju inte vara med tanke på att han har Dragon som morfar och hans mamma har ju en helsyster som blev just isabell men det är klart det har ju också betydelse vad stona som betäcks för med sig från sida. Själv skulle jag gärna vilja få något annat än olika varianter av brunt,gärna en fux eller en guling kanske. Jag har betäckt med hingstat av skiftande färg men alla gånger utom två har det kommit ut något brunt. 1st svart e.Alcatraz och 1st mörkt gulbrun e.Dardel. Då ska man också veta att hon har många fuxar i släkten, hennes mamma, mormor, morfar och mormorsfar men det spelar tyderligen ingen roll alls däremot har hon själv och hennes avkommor alla fått en svart rand som en ål på ryggen.
Stoet ifråga är själv e. Chapman-Abbe-Caracas-Corso hur kunde hon få en mörkt gulbrun fölunge, inte vet jag kanske kommer det från Dardel? En av de bruna har någon sorts metall lyster i sin päls den är e.Uttini. Det där med färger är en hel vetenskap man blir inte klok på det.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Att mammans helsyster blev isabell är inte konstigt med Dragon som pappa. Men är mamman till Corrado WL inte gul så kan inte Corrado vara det heller. Hur gul hans moster än är.
Om din har lämnat en riktig gul så är hon gul själv eftersom ingen av dom hingstarna har gulanlaget. Är hon inte gul själv så är inte avkommorna gula heller även om dom ser gula ut.
Att radda upp hingstarna ger ju inte ås mycket, det gula kan ju faktiskt komma från mammorna. Så en isabell kan ha rakt igenom "ogula" hingstar i stammen, men gulanlaget följer mammans linje.

Har tittat runt lite med inte hittat nått gult efter Corrado. Vilket förstås inte betyder att det inte finns.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det kan inte komma från Dardel. Han var inte gul, har sett honom själv, och det finns inget gult i stammen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Naturligtvis drar hästskrället på sig lymfangit också, dagen innan hämtning. (Som om vi inte hade nog av det på min gamla häst..)

Så nu sitter jag och väntar på besked om vi kan hämta eller inte idag, veterinären skulle kolla på henne först. Kan vi hämta idag ändå blir det så sent, resan tar ju fyra timmar tur och retur.

Suck... Håll tummarna för att det inte är något dåligt omen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

nej men lugn nu.. Hästskrälle säger man väl först när nyförälskelsesn har lagt sig ;).
Håller tummarna att allt går bra och att ni kommer att trivas ihop
U
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp