Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Har en fråga som passar i den här tråden...
Någon som vet hur det är med Corrado WL?? Är han gul eller inte???
Vet att han är reggad som brun men har hört diverse rykten om att han skulle vara gulbrun.
Har dessutom en häst på foder som är reggad som gulbrun. Hon har enligt papprena bruna föräldrar (corrado wl -lambert) och hon ser brun ut men har lite gula tussar i öronen och blir extremt "solblekt" på sommaren.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag tror han är vanlig brun, eller ja, har inte hört att han lämnat gula avkommor efter icke gula ston.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har faktiskt funderat på det, om han skulle kunna vara mörkt gulbrun.

Cotez var ju mörkbrun, och på någon bild jag har sett så ser Corrado ganska gul ut i nyansen, om än mörk.

Men jag vet inte, så länge han inte gett några tydligt gula är det svårt att bevisa.

Har du bild på din foderhäst?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Källkritiken är iofs inte den bästa....

men här står det att Rosenkavaljer var palomino

http://www.allbreedpedigree.com/rosenkavaljer

Nej nej nej,
Rosenkavaljeren var Shagya-arab och kom från Babolna i ungern, palomino/isabell finns inte inom shagyaaraber.
Rosenkavaljeren var cirkushäst, och högt utbildad och brännmärkt med Babolnas märke, men papperna försvann nånstans på vägen mellan alla cirkusar han jobbade på. Dessa uppgifter finns verifierade av Brantling på Brantevik som hade en dotterson till avel (EX oriente LUX).
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

När jag såg Corrado WL såg han gul ut under det bruna.

Jag har hört att han ska ha lämnat gula avkommor men jag har inte sett någon själv så jag vet inte hur pass sant det är.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hans morfar var Dragon... Var hans mamma Yaki Lee gul montro?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Mamman står som fux och verkar inte ha lämnat nått gult iaf.

1986 H fx e Bonaparte 566
1987 H fx e Bonaparte 566
1988 S mbr e Ramiro 210389565
1989 Gall
1990 H br e Robin Z 723
1991 H br e Cortez 679
1992 H br e Cortez 679
1993 Kastat
1994 Kastat
1994- ej Bet
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

En god vän har haft ett sto efter Corrado som sedan betäcktes med Hertug och fick ett stoföl. Både mamman och stofölet ser ut ha gul nyans under det bruna men jag är inte kunnig nog inom färger för att avgöra om de verkligen har ett gulanlag. De är dock inte reggade som gula.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Fast det kan ju vara så att det bruna anlaget de bär på är så pass mörkt att det gula inte syns? Och med Cortez lär det ju inte ha blivit ljusare brun heller.

Så har jag misstänkt att det är med Kaliber och hans ättlingar många gånger. Eftersom de är så pass mörkt bruna och i vissa fall svarta så syns det inte.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jo, men alla gånger? Dragon är ju mörk själv, men han har ju endel ljusa avkommor. Liksom Bernstein. Nu har hon ju inte så jättemånga avkommor, men Corrado WL borde ha fått nån tydligt färgad om han var gul själv.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det skulle vara isabell då, men de kanske är homozygota för brunt? Eller kan det funka så i praktiken?

Jag måste säga att jag inte kan det anlaget, men nu ser jag att YakiLee fått fuxar också.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nej nej nej,
Rosenkavaljeren var Shagya-arab och kom från Babolna i ungern, palomino/isabell finns inte inom shagyaaraber.
Rosenkavaljeren var cirkushäst, och högt utbildad och brännmärkt med Babolnas märke, men papperna försvann nånstans på vägen mellan alla cirkusar han jobbade på. Dessa uppgifter finns verifierade av Brantling på Brantevik som hade en dotterson till avel (EX oriente LUX).

Kul att höra om fler ättlingar till Rosenkavaljer, är EX oriente LUX ren shagyaarab? Vet du mer om Rosenkavaljers ättlingar? Enligt den som hade Capri då hon blev betäckt med Rosenkavaljer pga att han rymde en natt från cirkusen så var han skimmel. Hon pratade också med den cirkusryttarinna som red Rosenkavaljer och han var speciellt utvald till cirkushäst då han var ovanligt läraktig enligt henne, och han kunde många cirkuskonster blandade med rörelser i den högre skolan.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Yaki Lee är ju fux själv, så Corrado WL kan inte vara homozygot för brunt, han måste bära på fuxanlaget. För att bli homozygot krävs anlaget från båda föräldrarna, YakiLee är ju inte brun och kan inte ge det anlaget vidare.

Teoretiskt kan han ju vara gul utan att få en enda gul avkomma, men ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Yaki Lee var kanske samma sorts fux som Dragon, d v s väldigt mörk?

Jag såg Corrado WL flera gånger, både inomhus och utomhus, både på sommaren och vintern, och jag tyckte att han såg gul ut under det bruna. Jag kan förstås ha tyckt fel.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ja, men hon har fortfarande inte lämnat nått tydligt gult. Och om inte Corrado heller gjort det så är hon nog inte gul själv heller.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hur är det med Cortez då, var han homozygot för brunt?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Om det inte står fel i stamboken. Det har ju hänt förr.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp