Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ja, i stort sett samma krav som vilken annan som helst, plus gul då. :D Och sto.
Men helst svenskstammad och med gröna papper, även om jag kan tänka mig att avvika från det om jag hittar en jag faller för.

Tycker du skall vara ärlig och säga att det finns en budget på det hela också. För visst finns det riktigt bra gula hästar som har just exakt det du frågar efter eller hur.... ;)

Inget fel med det, absolut inte.
Men det är skillnad på:
  • Det finns inga sådana hästar alls
  • Det finns inga sådana hästar för de pengar jag kan tänka mig att lägga ut.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jo, såklart.. Men jag har egentligen inte sett fler gula hästar i de övre prisklasserna än i de lägre.

Men även om jag i praktiken skulle kunna gå rätt högt finns ingen anledning att slösa en tävlingshäst eller stor talang på mig som bara vill hobbyrida & avla.

Inte rättvist mot vare sig uppfödare eller häst.
 
Kaliber + gulanlag = sant?

Knapplån...

Har hört ryktas någon gång för länge sedan att Kaliber skulle kunna tänkas haft "lite gult" i sig.

Finns det någon sanning i det, och hur långt bort ligger det anlaget isf?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Kaliber hade Pompe till morfar, därav ryktet.

Jag har personligen aldrig stött på en guling som fått färgen från Kaliber och tror inte att han nedävrde anlaget.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Kalibers mamma Calnalla II står som svartbrun i stamboken men har avkommor som står som gula efter hingstar som inte är det så uppenbarligen står hon med fel färg och hade anlaget själv.
 
Sv: Kaliber + gulanlag = sant?

Knapplån...

Har hört ryktas någon gång för länge sedan att Kaliber skulle kunna tänkas haft "lite gult" i sig.

Finns det någon sanning i det, och hur långt bort ligger det anlaget isf?

Samma med Erbstein (e.Kaliber) som gett ett antal svarta som man skulle kunna misstänka var gulsvarta (haft en).

Visst finns det ett DNA-test man kan göra för att kolla gult? I USA har jag för mig iaf. Skulle ju vara intressant att göra. Även om nu både Kaliber och Erbstein borde gett NÅGON tydligt gul med alla avkommor de har.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hm...

Min häst har har Kaliber som morfar och farfarsfar, och just Erbstein är hennes farfar... :idea:(Hon är e. Epson)

Hur stor är chansen att hon har fått en liten gnutta av detta gulanlag, och vad skulle krävas av en tilltänkt hingst för att det ev. skulle ploppa ut en gul fölunge?

Nu spånar jag bara, alltså, har inga planer att ta föl just nu, och vad jag har för möjligheter i framtiden vet man aldrig. Är inte heller villig att offra hur mycket som helst för att få fram en häst av viss färg...;) Men det är kul att spåna, som sagt!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Är hon gul på något sätt har hon anlaget, det kan inte ligga latent.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Då är det förmodligen ganska borta, eftersom hon (vad jag kan se iaf) är en ganska normal mörkbrun häst.:D
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Är hon gul på något sätt har hon anlaget, det kan inte ligga latent.
Vill nog säga emot dig lite på den punkten ;)
Mitt gamla prickiga sto (Guvenör-Maskerad-Heinfried-Regulator( mormor gulbrun)) som var vit med en del svarta prickar gav ju flera gulingar(enfärgade) e halvblodshingstar utan gulanlag.Nånstans måste ju anlaget komma ifrån?:banana::banana::banana:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Skimmel kan ju dölja gulanlaget. De föds gula, men skimlar av så man inte ser det. Ex. var Bernsteins mormor skimmel född gul.

Svart kan också dölja det till viss del, men på en brun häst (som Pinkys) syns det alltid.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Vill nog säga emot dig lite på den punkten ;)
Mitt gamla prickiga sto (Guvenör-Maskerad-Heinfried-Regulator( mormor gulbrun)) som var vit med en del svarta prickar gav ju flera gulingar(enfärgade) e halvblodshingstar utan gulanlag.Nånstans måste ju anlaget komma ifrån?:banana::banana::banana:

Det fungerar inte så att anlaget bara dyker upp från ingenstans. Anlaget kommer alltid från en av föräldrarna. Om tex två bruna hästar får en gulbrun avkomma, innebär det helt enkelt att en av de bruna är felklassad. Så även ditt sto. Hennes prickar var i själva verket gulsvarta (eller mörkt gulbruna). Inte svarta. Gulanlaget har svagare inverkan på svart, och att avgöra om prickarna på en vit häst är gulsvarta eller mörkt gulbruna/gulsvartbruna kan inte vara det lättaste...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

HeJ!

Men kan en "flugskimmel" ha bruna prickar och ändå ha gulanlag? (mamman gulbrun, pappan skimmel som jag tror är född brun).

/ Lavinia, som bara blir mer och mer förvirrad äver skimmelanlaget..
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Skimmlar kan ju vara gula i botten och blekas av, det är inte ovanligt och jag tror inte att flugskimmelprickarna har något direkt med grundfärgen att göra...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

kl

Måste bara skriva att kompisens isabellsto med en gedigen svensk stam nu är dräktig med Haydn http://dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20070513
Hon har tidigare fått 8 föl varav 6 gula, dock flera av dem med hingst med gulanlag, men nu hoppas jag att hon håller sig dräktig, hon har problem med cystor och har ej blivit dräktig de sista åren pga av det, men med naturlig betäckning blev hon iaf dräktig, hoppas också såklart att det blir ett gult föl nästa år:)

Hos den tidigare ägaren var avkommor beställningar från USA, men de ville inte ha avkomman som blev brun. I helgen är hon en av hästarna som är med för Sverige i JEM i dressyr och jag fick just reda på att hon är klar för den individuella finalens kür, så det var väl tur för Sverige att hon blev brun:).
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Våran Gulan blev inte dräktig den här gången heller :(
Ska tillbka till station på Måndag igen då det troligtvis finns ett tillräckligt stort (förhoppningsvis gult ;) ) ägg på gång!

Hennes förra ryttare väntar i dagarna ett föl e. Quite Easy u. hennes Skimmel f. gulbrunsto e. Uskudar des Malais - Eminent - Pompe
Hennes mormor är även mormor till Bernsteins mamma Bristol Cream!
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp