Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

*kl*

Antar att det bara är att leta vidare då.

Förra veckan var jag och kollade på ett av de få isabellston jag sett ute på annons. Isabellsto till avel och ridning stod det i annonsen. Gammal svensk stam, stor, och lagom ålder. Lät ju kanon tyckte jag och efter telefonkontakt åkte jag x antal mil bara för att mötas av en nästintill blockhalt häst. :eek:

Dessutom väldigt tunn och ovårdad. Ägaren dök aldrig upp, utan istället fick jag prata med några andra tomtar på gården. De visste ingenting, men försäkrade att hon inte varit halt innan. Jo, visst, säkert. Så mycket såg jag, att det där inte var en vrickning, utan satt i bäcken/höft/bakknä. Samma som min gamla pålle.

Fick inte tag i dem sen, utan har mailat, utan svar.

Suck.. allt hade varit perfekt om hon bara inte varit halt. Så himla go häst, men jag orkar inte en vända till. Inte för det priset.

Det blir till att leta vidare. Så ni med bra, gula ston; fortsätt producera!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

jag var medryttare på ett halvblodssto som var isabell förra sommaren, riktigt guldgul med tjock snövit man o svans :love:
och riktigt fin att rida, duktig i både dressyr o hoppning.

men det var ingen särskilt superbra stam på henne vill jag minnas. förhoppningsvis vill ägaren ändå ta föl på denna pärla till häst någon gång, för hon var verkligen trevlig.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Om man tänker på att han utöver fullblodsinslaget är tori av gammal modell tycker jag att han är väldigt ädel och smidig. Sant

Har tyvärr inga egenhändigt tagna foton på honom för jag hade glömt batterier till kameran:o

Fyy, på dig att glömma batterier, så kan man ju inte göta ju. :devil: ;)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har sedan länge bestämt att min nästa häst ska bli ett halvblod, sto och allra helst med gulanlag.

Men det verkar lättare sagt än gjort att hitta ett lite yngre, gult sto till avel och motionsridning. Det finns helt enkelt inga till salu.

Så började jag fundera, är det på väg att försvinna från halvblodsrasen? Vi har ju bara Ravell kvar, men han får ju knappt några ston alls. Bernstein är död, och efter Dragon och Pegasus finns det snart inte många ston kvar. :eek:

Men ni som är lite mer i branschen, är det så att det är på väg att försvinna? Syns färre gulingar nu än förr?
Finns det några gula unghingstar som verkar lovande inför bruksprov och så vidare?

(Och vill tillägga: färgen är naturligtvis inte viktigast hos en häst, men en bonus!)

Tack Gode Gud för det. Inga gula hästar går ju att sälja. Det villar en förbannelse över dom.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Har ridit en och sett ett par hästar med gulanlag ur Bella-stammen. Sedan har jag sett en del gulanlag hos Bernsteinavkommor.
Intressant att höra fler om andra hingstar och ston som också är bärare.

Det vore ju väldigt tråkigt om färgen är på väg att försvinna! Precis som andra redan sagt här ovan, så tror jag mycket beror på att folk fortfarande tror att bara för att en häst har en ovanlig färg har man prioriterat bort andra kvalitéer. Man avlar ju (förhoppningsvis) för att få fram bra hästar med ovanlig färg som en bonus och inte bara hästar med ovanlig färg :-)

Jag skulle aldrig avla bara för färgens skull. Det är sånt som leder till att hästar med ovanlig färg får ett oförtjänat dåligt rykte... Hellre avla på kvalité så att om man har turen att få en häst med exempelvis gulanlaget så kan man motbevisa de som anser att en bra häst inte kan ha en annan färg än brun :idea: ;)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

*kl* Kan meddela för att göra er glada att på seminstationen som jag jobbade på innan har de i år ett gulbrunt hoppsto e. Irco Marco-Pompe på besök som ska semineras med en bra hopphingst.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag träffade sto-ättlingar till Silverking på 80-talet och jag vet att de använts i aveln, men ifall deras idag levande ättlingar har kvar tigeranlaget vet jag inte.

Stoet Reseda e Largo - Humanist - Razur - Eriwan - Hohenzollern fick åtminstone två döttrar e Silverking III och dottern Nadja stamboksfördes. Jag har känt barnbarn till henne, men jag tror inte den hästen hade något tigeranlag och jag kan inte se något av det på bilderna jag har av henne.

Nadjas helsyster Ponderosa stamboksfördes inte och fick åtminstone en dotter efter en icke godkänd hingt, som i sin tur användes i avel. Jag har träffat flera hästar med Ponderosa i stammen som haft tydliga tigeranlag och rolig teckning.

Min häst kommer från den linjen :) Tyvärr är hon brun :cry: Men hennes mamma var gulbrun e. dragon... synd bara att färgen inte nedärvdes...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Den hästen är halvsyster till hästen jag har sett. Polygon, som var mamma till de här två, var väl gulbrun och bar inte tigeranlaget vad jag minns, så min gissning är att det är borta, ur den grenen av stammen i vilket fall. Hästen du syftar på är registrerad som brun på sin tävlingslicens.

Eberion måste ha haft tigeranlaget, för hennes son Boleroz är tigrerad. Hon fick dock bara hingstungar, vad jag kan se, så där har anlaget inte förts vidare.

Min pålle!! Hon är tyvärr brun :(
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag undrar också vad du menar? Förbannelse?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tack Gode Gud för det. Inga gula hästar går ju att sälja. Det villar en förbannelse över dom.

Dom gulingar jag haft under årens lopp har alla varit lättsålda.
Till och med din farbror Joakim von Anka tycker nog att hellre 50 papp för en guling än 35 för en bruning.
Förklara dig Tack!!!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Puttar upp med en fråga (eller snarare några) för de gamla avelsrävarna;

Bellastammen, var finns den huvudsakligen idag? Några stuterier som har Bellaston i avel?
Några framgångsrika ättlingar (förutom Arro-Bell) och vilken inriktning har stostammen huvudsakligen?

Någon som vet några andra stuterier som har gula ston i avel?

Det ser mörkt ut på gulingfronten, har kollat på ännu en nu, men de verkar gå åt som smör i solsken.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Den stammen finns fortfarande kvar, men familjen är tyvärr inte speciellt stor (och har aldrig varit heller).
Det finns vad jag vet inget stort stuteri som bara avlar på Bella-ston, däremot finns det ett antal små uppfödare som försöker få fram gulingar.
Här i Åkersberga tror jag det finns två uppfödare fortfarande, en vet jag säkert som försöker få fram gula föl.
Så har du ju Agneta Sjögren-Fredriksson förstås.

Vet inte om det finns någon speciell inrikting, men om det finns så är det nog åt dressyrhållet till i så fall.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ah, där var ju du, ja! :D

Tack för ditt svar!

Såg faktiskt ett Bella-föl ute nu, men den verkar bli fux, fast väldigt ljus så det är svårt att avgöra. Fin var den i vilket fall..
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hur gammal var den? Det syns inte förrän åtminstone efter fyra veckor om det blir palomino eller inte.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag tror den var äldre.. Men jag pratade med säljaren och hon sa att det börjar komma vita strån i manen, så man vet ju aldrig. Den var ljust karamellfärgad, men manen var väldigt röd.

Om någon känner att ni kan se sånt så får ni gärna säga till så kan jag pm:a länk.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ah, där var ju du, ja! :D

Tack för ditt svar!

Såg faktiskt ett Bella-föl ute nu, men den verkar bli fux, fast väldigt ljus så det är svårt att avgöra. Fin var den i vilket fall..


Japp, här är jag!:)
Jag dyker alltid upp när Bella-hästar nämns, vet du väl.;)
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp