Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ahh. Jag hänger med. Vad jag funderar på är varför hon är så leverfärgad. Hade hon varit fux så hade det kallas för mörk svettfux (försöker beskriva färgen). Men det kanske bara är en variation av brun. Fast jag har aldrig sett en sådan brun färg förut.

Mvh

Tora
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Såklart man ska se och kolla så att hingsten duger osv. :)
Att Kinksy innehåller mkt gula hästar kanske beror på att de aldrig skrek "Hjälp! Albino!!". :D

Sen var det ju väldigt få av rasen kvar, fick jag iaf för mig...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Men om några generationer kan hon det, förutsett att det blir ston som betäcks på nytt med halvblodshingstar - och gulgenen består förstås.. Hennes dotterdotters dotter kommer ju kunna stambokföras i så fall! :idea:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ahh. Jag hänger med. Vad jag funderar på är varför hon är så leverfärgad. Hade hon varit fux så hade det kallas för mörk svettfux (försöker beskriva färgen). Men det kanske bara är en variation av brun. Fast jag har aldrig sett en sådan brun färg förut.

Mvh

Tora
OM hon ska kunna vara gul så MÅSTE minst en av föräldrarna vara gul, annars är det en genetisk omöjlighet - oavsett hur många gulingar det skulle kunna finnas några generationer bort.

Hur färgernas nyanser nedärvs vet man inte, om man inte har löst den gåtan alldeles nyligen...
Det är med största sannolikhet bara en nyans av brunt osm din pålle har.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

hmmm.kinsky var EN av våra hingstar(min hingst dessutom) men om du tittar lite närmare å ser du att det är ett halvblod preis som våra svenska halvblod...
vi hadde (dog nu i lördags) en hingst med elektron-dragon som var godkänd i DK..han blev 29 år och har betäckt 2 stycken ston nu i ÅR, och lämnade 10 föl BARA NU IÅR.
HUR MÅNGA halvblods hingstar går i aveln/är fertila i nästan 30 ÅR?????
Även ELISE FREDRIKSSON har en hingst som visats för palominoaveln,, KUL ATT FLERA FÅR UPP ÖGONEN FÖR FÄRGER, han är visad där pga att han inte kom till visning för ASVH, då han fått en skada, vet dock ej om hon har visat han iår för ASVH, utan kanske NÖJER sej med en palominohingst!!!
det är INTE ASVH som godkänner palominoföreningen utan JORBRUKSVERKET.
VI har fått en hingst till sverige som är EU GODKÄND bla ,det finns ett modersförbund i England som vi samarbetar med och som är registerförande förening, där flera av dom kommer från holland och har gått bruksprov och blivit godkända även för palominoaveln senare:bump:
FRAM FÖR FÄRGAVEL¨

PS undrar hur många oseriösa knabbtrupper uppfödare det finns i världen då det imp och exp en hel del BRA hästar där med...DS
Ella
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Lånar knapp

Har två gula ston. Sto 1, Elizar-Dragon
Sto 2, Maistic-Elizar.

Ingen av dom i avel i år.

Sto 1 har fått 6 föl, 4 isabeller 1 fux och 1 gul/brun.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Fast Palominoföreningarna sysslar med en färgavel som är av grad som är oacceptabel i mina ögon.

Att bevara färgen hos sv. halvblod är en annan sak än att medvetet bara avla för färgen...
Jag tror det är väldigt få här som förespråkar ren färgavel.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Fast Palominoföreningarna sysslar med en färgavel som är av grad som är oacceptabel i mina ögon.

Att bevara färgen hos sv. halvblod är en annan sak än att medvetet bara avla för färgen...
Jag tror det är väldigt få här som förespråkar ren färgavel.
Att ha färg som enda avelsmål håller jag med om är väldigt märkligt, ffa idag när prestationsavel är så på tapeten... Det är ju kanske inte så himla kul att föda upp hästar som BARA är vackra att titta på...

Jag tycker också det är helt okej att avla färg OCH kvalitet!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jo men honom slängde jag ögon på när jag skulle importera det där estlänska stoet jag aldrig importerade... TYcker han ser väldans tjusig och kapabel ut.
Ang. att vi inte har fler gula hästar kan bero på att dte förr inte var super-poppigt med gula hästar, och att det sitter kvar hos en del äldre uppfödare. Och för en del av oss andra kan det kännas lite drygt att betala mer för frusen semin, när man kan få en lika fin (men inte gul) hingst på färsk. Jag är helt övertygad om att Ravell haft fler ston om han stått på AI/TAI, och det hade snabbt gjort att vi hade fler gulingar..
U
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Om man tänker på att han utöver fullblodsinslaget är tori av gammal modell tycker jag att han är väldigt ädel och smidig.

Har tyvärr inga egenhändigt tagna foton på honom för jag hade glömt batterier till kameran:o
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Lite Ot, träffa du hingsten Fanfaar när du var i Estland? :D
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Stod han på Tori-stuteriet?

Det var flera år sen jag var där, kommer inte ihåg exakt vilka hingstar jag såg men jag har inget minne av någon Fanfaar. Däremot har jag en estnisk hingstkatalog:)
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp