Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Färgen på hästen hamnar ju ganska långt ner på listan över val av hingst osv. Helt klart.

Jag förespråkar INTE Palominoaveln i Danmark och Sverige.

För t ex vissa amerikanare kommer färgen FÖRST på listan. Kompisen har ärvt ett sto som är isabell och hon har tidigare fått flera isabellavkommor som var beställda av amerikanare, och de betalar bra för dem. Ett år blev fölet brunt- amerikanerna ville då ej ha det fölet trots att det var samma stam, så hon fick stanna i Sverige och hon går nu svår dressyr. Tyvärr har isabellstoet nu mycket cystor och ett sista försök görs i år med en hingst som står på naturlig betäckning då det ska öka hennes chanser att bli dräktig enligt veterinär.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har ett gulbrunt Bernstein-sto, med gröna papper, som i år gav oss detta underbara stoföl!
Iberica%20004liten.jpg

Iberica%20007liten.jpg

Så ljuvlig!! Vem är pappa till underverket?

Såg ett stoföl sommaren -04 e. Quite Easy- Bernstein - Utrillo. Jättesnygg var hon. Undrar vad det blev av henne. Döpt till Fiona enl. ASVH's blupbas. Och ja, just det - gulbrun, av det lite blekare slaget. Mamman var själv ljus palomino.
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Vad är det för hästar som är palomino??
Det är ju på alla andra språk än svenskan ordet för isabell!! Jag tycker att det är jättekonstigt hur det har blivit en "ras" av det.
Varmblodiga ridhästar av alla raser som är av färgen isabell typ.
De har lite konstiga bedömningar och släpper igenom mkt som aldrig bör sätta sin hov i aveln...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

kl
Har ett Bernstein-sto (F.2) som är gulbrunt. Hon har hos tidigare ägaren lämnat 2 bruna ston och ett gult (rätt trist gul färg tyvärr, borkaktig). Mitt sto har Dragon i 3:e led så hon har anlaget dubbelt upp. Hon betäcks med Impuls 1139 i år så vi får väl se vad som, förhoppningsvis, tittar ut nästa år.
Här är ett bra exempel på hur man kan föra gulanlaget vidare med bra kvalité! :)

Hingsten godkändes med bra poäng, Stoet är förhoppningsvis av god kvalité.
OM fölet nu ärver gulanlaget så är det en bonus :D
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

japp eller ännu bättre i DK ..ska själv på premiering(dock här i sverige) med mitt stoföl för att regga henne i DK hon är helt svenskt halvblod!!men fölet är efter en EU godkänd ungersk palominohingst.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

*knapplån*

Jag har en liten amatörfråga. Jag har förstått (om jag nu har förstått rätt) att gulanlaget kan ligga "under" den igentliga färgen som hästen har. Tex är hästen brun men man misstänker att den har ett gulanlag. Hur ser man detta? Är det för att den tex är väldigt "gulaktig" i ljumskarna? Eller kan man se det på något annat sätt?

Mvh

Tora
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jätteintressant läsning om de tigrerade hästarna :). Hoppas verkligen att det fortfarande finns mönstrade kvar!:)
U
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

kl
Har ett Bernstein-sto (F.2) som är gulbrunt. Hon har hos tidigare ägaren lämnat 2 bruna ston och ett gult (rätt trist gul färg tyvärr, borkaktig). Mitt sto har Dragon i 3:e led så hon har anlaget dubbelt upp. Hon betäcks med Impuls 1139 i år så vi får väl se vad som, förhoppningsvis, tittar ut nästa år.
Njä, hon har nog INTE anlaget "dubbelt upp", hon har bara ärvt det från ena föräldern eftersom hon är gulbrun och inte pärlvit (eller kalla det perlino eller BEC eller vad du vill). Att det finns gula förfäder på båda hållen spelar ju ingen roll eftersom hon själv bara har anlaget i enkel uppsättning.

*knapplån*

Jag har en liten amatörfråga. Jag har förstått (om jag nu har förstått rätt) att gulanlaget kan ligga "under" den igentliga färgen som hästen har. Tex är hästen brun men man misstänker att den har ett gulanlag. Hur ser man detta? Är det för att den tex är väldigt "gulaktig" i ljumskarna? Eller kan man se det på något annat sätt?

Mvh

Tora
Gulanlaget ligger ALLTID ovanpå den vanliga grundfärgen och om det finns så syns det alltid. (kommer det dessutom i dubbel uppsättning då blir det dubbel effekt) Jag har inte min "läsa-innantil-bok" i närheten, men det är ett blekanlag som gör att pigmenten koncentreras på nåt visst sätt i hårstråna och det påverkar rött och brunt mer än det påverkar svart.
I de flesta fall ser man att hästen är tydligt gul. Ibland ser hästen inte gul ut utan då märker man gulanlaget först när den får avkommor som är gula.
De kan vara gulaktiga i ljumsken utan att ha gulanlag.
Det kan vara svårt att avgöra ifall det är gult inblandat när det handlar om gränsfall.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hingsten Pompe 401 var ett sånt gränsfall. Han stod som mörkbrun i stamboken men fick gula avkommor.

Jag känner en avkomma till Dragon som ser ut som en vanlig mörkbrun i vinterpälsen men som har en tydligt gul underfärg på sommaren.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

:o färg är inte min starka sida... ska läsa på lite bättre! :crazy:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det Sverige behöver är en hingst som Perlino E, som bara lämnar gult och som är av god kvalité, för att den gula färgen ska stanna kvar! :D

Har du sett några avkommor av Perlino? För han var väl nyss importerad om jag förstod hemsidan rätt?
Kinsky-hästen är ett ädelt varmblod som kanske passar med en del av våra halvblodsston, beroende på vad man är ute efter. Men jag undrar hur just individen Perlino är och vad han ger?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Okej tack för svaret.

Jag blev bara lite fundersam när det gällde min två-åring. Hon är brun (svart man och svans) men hennes bruna färg är leverfärgad (har aldrig sett en sådan nyans tidigare) men hon är väldigt gul vid ljumskarna och en bit neråt på benet.

Jag har för mig att det inte finns någon guling i hennes stam, men man blir ju alltid fundersam när man ser en färg man inte har träffat på förut. Hon är Akribori-Torbolt-Lansiär-Celcius-Utter.

Synd att jag inte har något nytaget kort på henne. Skall se om jag kommer ihåg att ta med mig kameran nästa gång jag skall till Lillan.

Mvh

Tora
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det finns ingen guling av de du räknat upp i stammen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nej jag har inte heller hittat någon, men det känns skönt att få det bekräftat av dig :D!

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Okej tack för svaret.

Jag blev bara lite fundersam när det gällde min två-åring. Hon är brun (svart man och svans) men hennes bruna färg är leverfärgad (har aldrig sett en sådan nyans tidigare) men hon är väldigt gul vid ljumskarna och en bit neråt på benet.

Jag har för mig att det inte finns någon guling i hennes stam, men man blir ju alltid fundersam när man ser en färg man inte har träffat på förut. Hon är Akribori-Torbolt-Lansiär-Celcius-Utter.

Synd att jag inte har något nytaget kort på henne. Skall se om jag kommer ihåg att ta med mig kameran nästa gång jag skall till Lillan.

Mvh

Tora

Hej Tora, det är agouti-anlaget som gör att hon är ljusare i ljumskarna. Agouti är den gen som gör att hästen blir brun, dvs. den avgränsar det svarta till man och svans. Om man har en häst som man tror är svart, kan man vara säker på att den är mörkbrun om den är ljusare på mulen och i ljumskarna, då en svart häst ej bär på agouti-genen. Hoppas du fattade det något sånär.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag vet faktis inte om han verkat i aveln något...
Så jag kan tyvärr inte svara på din fråga. :(
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Har du sett några avkommor av Perlino? För han var väl nyss importerad om jag förstod hemsidan rätt?
Kinsky-hästen är ett ädelt varmblod som kanske passar med en del av våra halvblodsston, beroende på vad man är ute efter. Men jag undrar hur just individen Perlino är och vad han ger?

Men kommer Perlino att vara stationerad i Sverige eller i Tyskland? Blev inte klok på det när jag läste sidan.
U
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

TROR att han kommer finns i Sverige, men tillgänglig på semi i Tyskland... Eller så är det bara i Sverige. :D
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

kl
Har precis sålt ett sto med gulanlag. Hon är själv skimmel men bär på gulanlaget som hon fört vidare till båda sina avkommor. Hon har fått två avkommor, en gulbrun e.Cortez samt en isabell e. Maloubet.
Hon är e. Cardento-Dragon så gulanlaget kommer från Dragon.

Här i Enköpings-Mälardals trakten tycker jag att man ser en del gulingar men så har ju Dragon verkat i avel här också.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nej, vet inte heller. Jag är inte alls insatt, utan mest nyfiken. Jag såg en väldigt vacker kinskyhäst i Danmark för flera år sen, tror det var denna http://www.stald-heimdal.dk/Kopi%20af%20HeimdalDK/Hamlet/hamlet-beskrivelse.htm och tyckte mest att det var intressant att det nu fanns en kinsky här i Sverige.
Jag är också svag för gulingar, men om man skall ge sig på att betäcka med Perlino skulle jag noga kolla upp hur han ser ut i verkligeheten och vad han ger för något. Men jag har öppet sinne...;)
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp