Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sorry, lite allergiskt förvirrad!

Självklart gröna.

Det är den e Skäcken som lär ha grå :)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har ridit ett sto som hette Poppan ett par ganger, stod pa Overby, utanfor Sthlm pa 80-90-talet, hon fick flera fol, bla Polygon som var gul och Eberion som var tigrerad. Vad jag vet sa fick bada "folen" ocksa avkommor. Nu har jag inte 100-koll pa stonas papper, om de var grona. Lagger in en bonusbild pa Poppan. :d
Poppan2.jpg
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Poppan är en av ättlingarna till Silverking III som jag träffat:)

Hon var e Immer - ej kval hingst (Potomac) och med ovannämnda Ponderosa till mormor.

Poppan har åtminstone en dotterdotter som är stamboksförd!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

*kl*

Är det nån som vet hur det funkar med Swana eller vad det nu heter, blir de hingstar som är godkända där godkända här?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Swanas hingstar godkänns av ASVH eftersom ASVH är moderorganisationen.

En gång typ vartannat år åker representanter för ASVH till USA för att bedöma hingstar.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Stoet Reseda e Largo - Humanist - Razur - Eriwan - Hohenzollern fick åtminstone två döttrar e Silverking III och dottern Nadja stamboksfördes.

Fantastiskt vad du kan! Alltid intressant att läsa dina avelshistoriska inlägg tycker jag! :bow: Men en fråga - hur kunde en avkomma till en knabstrupenhingst stambokföras, eller var det andra regler på den tiden?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag tror t o m att Belisair - Lord Major är slutet på stammen;)

På 50-talet togs det in några ston i stamboken efter icke godkända hingstar.
Det finns en stamboksförd dotter till icke godkände hingsten Minos.
Jag vet också en arabhingst vars namn jag inte minns just nu som fick in en dotter i stamboken.

Jag har fått förklarat för mig att man på 50-talet kunde få in döttrar till icke godkända hingstar i stamboken om man kände premieringsförrätaren, men jag vet inte om det är skitsnack eller om det stämmer.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har fått förklarat för mig att man på 50-talet kunde få in döttrar till icke godkända hingstar i stamboken om man kände premieringsförrätaren, men jag vet inte om det är skitsnack eller om det stämmer.

:D Men det är väl preskriberat nu hur som helst..
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Både Minos och Silverking har ättlingar som lever idag. Hur det är med arabhingsten vars namn jag inte kommer på vet jag inte, men jag har för mig att hans dotter togs ur avel utan att ha fått någon dotter:confused:

Mne precis som du säger är det rätt preskiberat idag!
Men det retar mig att jag inte har lyckats få reda på stammen till Minos;)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har ett gulbrunt Bernstein-sto, med gröna papper, som i år gav oss detta underbara stoföl!
Iberica%20004liten.jpg

Iberica%20007liten.jpg
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Poppan är en av ättlingarna till Silverking III som jag träffat:)

Hon var e Immer - ej kval hingst (Potomac) och med ovannämnda Ponderosa till mormor.

Poppan har åtminstone en dotterdotter som är stamboksförd!

Jag känner till en dotterdotter till henne, e:Shogun, som är i avel. Vet inte om det är henne du tänker på, men hon bär inte tigeranlaget.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag tror t o m att Belisair - Lord Major är slutet på stammen;)

På 50-talet togs det in några ston i stamboken efter icke godkända hingstar.
Det finns en stamboksförd dotter till icke godkände hingsten Minos.
Jag vet också en arabhingst vars namn jag inte minns just nu som fick in en dotter i stamboken.

Jag har fått förklarat för mig att man på 50-talet kunde få in döttrar till icke godkända hingstar i stamboken om man kände premieringsförrätaren, men jag vet inte om det är skitsnack eller om det stämmer.
Var man fd kavallerist, storgodsägare, kommunfullmäktiges ordförande, samt bjöd på galanta middagar så gick det lätt som en plätt :) :) :)
(eller hade goda kontakter med kungahuset)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Var man fd kavallerist, storgodsägare, kommunfullmäktiges ordförande, samt bjöd på galanta middagar så gick det lätt som en plätt :) :) :)
(eller hade goda kontakter med kungahuset)

:rofl:

vet ju att ägarna till stoet efter arabhingsten hade nära kontakter med kungahuset:D
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag känner till en dotterdotter till henne, e:Shogun, som är i avel. Vet inte om det är henne du tänker på, men hon bär inte tigeranlaget.

Jag tänkte på en dotterdotter e Rastell - Dragon. Har bara sett henne i stamboken och har ingen aning om ifall hon har anlaget.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

På tal om gulanlaget, jag hade ju under många år ett tigrerat sto e Guvenör-Maskerad, hennes mormor Lona var ju gul och A-premierad(?) trots alla avkommor efter ej godkända hingstar. Hade Lona någon *äkta* halvblodsavkomma? :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Maskerad var väl en avkomma till Silverking III?

Lona var stamboksförd och hade mig veterligen åtminstone en avkomma e Ursus 431.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Maskerad var väl en avkomma till Silverking III?

Lona var stamboksförd och hade mig veterligen åtminstone en avkomma e Ursus 431.
Maskerad var efter Madigan som i sin tur var efter Silverking. Maskerads morfar var Orlando (skäcken)
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp