Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Samma mamma som Bernstein.

Den här finns ju också i USA, exporterad härifrån.

http://pages.prodigy.net/mngnosis/binfo.html
Banquo är nog aldrig visad..
Dels för att när han föddes ansågs vara albino av jordbruksverket, vilket man inte fick avla på typ, nån som kan det där bättre? :p

Hade aldrig "Hjälp! Albino!!" funnits hade nog den gula färgen vart väldigt utbredd, med tanke på att en cremello alltid lämnar sitt gula anlag.. :D
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hade aldrig "Hjälp! Albino!!" funnits hade nog den gula färgen vart väldigt utbredd, med tanke på att en cremello alltid lämnar sitt gula anlag.. :D
DÄR slog du nog huvudet på spiken!:idea:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag tycker det är så tråkigt att man ska behöva förklara eller försvara sig för att man är intresserad av färg. Det är ju bara en egenskap som alla andra, som att "hoppa-högt", "länga-steget" eller "springa fort". Varför ska någon annan värdera vilken egenskap jag prioriterar på min häst? (Grundförutsättningen är naturligtvis att hästen är mentalt och fysisk sund). Varför är det sämre att prioritera "färgen" framför "långa-steget" om det är det jag vill göra? Likaledes som "långa-steget" prioriteras av den som värdesätter det?

Sedan är nästan alla hästar färgavlade.
Även "bruna halvblod". För i samma stund som en stambok utesluter hästar med en viss färg har man ju färgavlat; inte genom att välja en viss färg utan genom att välja bort den, oavsett om den hästen hade andra önskvärda egenskaper eller inte.
Bara för att ställa begreppen på huvudet...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sedan är nästan alla hästar färgavlade.
Även "bruna halvblod". För i samma stund som en stambok utesluter hästar med en viss färg har man ju färgavlat; inte genom att välja en viss färg utan genom att välja bort den, oavsett om den hästen hade andra önskvärda egenskaper eller inte.
Bara för att ställa begreppen på huvudet...

Och det är många fler som färgavlar fast de inte tänker på det. Nutidens modefärg är ju svart och mörkbrun, och många skulle inte kunna tänka sig att betäcka med en fux eller skimmel, för det är fuuuult :crazy: . Men så fort man vill ha en guling eller skäck i stället för en svart/mörkbrun så sysslar man tydligen inte längre med kvalitetsavel :smirk: .
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag tänkte på en dotterdotter e Rastell - Dragon. Har bara sett henne i stamboken och har ingen aning om ifall hon har anlaget.

Den hästen är halvsyster till hästen jag har sett. Polygon, som var mamma till de här två, var väl gulbrun och bar inte tigeranlaget vad jag minns, så min gissning är att det är borta, ur den grenen av stammen i vilket fall. Hästen du syftar på är registrerad som brun på sin tävlingslicens.

Eberion måste ha haft tigeranlaget, för hennes son Boleroz är tigrerad. Hon fick dock bara hingstungar, vad jag kan se, så där har anlaget inte förts vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag tror vi måste göra en "connemara" inom halvblodens avel...

Skimmel född gul :angel: :D
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Den hästen är halvsyster till hästen jag har sett. Polygon, som var mamma till de här två, var väl gulbrun och bar inte tigeranlaget vad jag minns, så min gissning är att det är borta, ur den grenen av stammen i vilket fall. Hästen du syftar på är registrerad som brun på sin tävlingslicens.

Eberion måste ha haft tigeranlaget, för hennes son Boleroz är tigrerad. Hon fick dock bara hingstungar, vad jag kan se, så där har anlaget inte förts vidare.

Fast frågan är hur noga man är med färgbeskrivning i stamboken?
Nadja 5619 står som flugskimmel i bandet från -63.

Polygon har jag också sett, tror t o m att jag ridit henne, men jag kommer faktiskt inte ihåg hur hon såg ut:o
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Men om man lägger ihop indicierna?

Polygon var, vad jag och en tidigare skribent i tråden minns, gulbrun.

Hennes ena dotter är fux.
Den andra är registrerad som brun.

Ärligt talat, vad är oddsen för att den här grenen bär tigeranlaget?

Visst, det kan bli fel ibland, men brun och tigrerad tror jag inte man tar fel på, särskilt som Poppan bar på en variant av tigeranlaget som syns mycket tydligt (ingen liten smyg-schabrak-tiger eller så). Skimmel är en annan sak, där kan en ovan betraktare kanske se fel. Men inte ens den mest ovane betraktare tar fel på en snöflinge/leopardtiger och en enfärgad häst.

Eberion-avkomman som jag har sett är exempelvis registrerad som skimmel, men den är tigrerad.

Men Poppan hade två stoavkommor till som använts i avel, Cherie och Poppy Cock, det är möjligt att någon av dem bär anlaget. Poppy Cock vill jag minnas att jag såg som fölunge, och att hon var tigrerad. Hon är också registrerad som skimmel.
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

*kl*

Jag går i väntans tider och hoppas på en "guling"
Jag har ett mkt ljust fux sto (fbl/hbl) med cremefärgad man och svans som är dräktig med RP Jarno. Tänkte "starta" en isabellfärgad linje och försöka få in lite fräckt blod så småningom. Älskar Gulingar!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Fast frågan är hur noga man är med färgbeskrivning i stamboken?
Nadja 5619 står som flugskimmel i bandet från -63.

Polygon har jag också sett, tror t o m att jag ridit henne, men jag kommer faktiskt inte ihåg hur hon såg ut:o

Case closed - hittade en del bilder på nätet. Såhär ser Polygons brunregistrerade dotter ut:
raminaso.JPG


Kan vi vara överens om att hon inte är tigrerad?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det kan vi definitivt vara:D

Det är synd om anlaget försvunnit. Jag stod för länge sen i samma stall som en dotterdotter till Nadja. Hon var skimmel, hade skimmelmorfar, och nu när jag tittat på bilder ser jag att hon saknar anlaget.

Jag vet att en gren via Nadjas dotter Rimini har haft kvar anlaget i flera generationer, men ifall någon har det kvar idag vet jag inte.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tja, det finns ju två poppan-döttrar till i avel.:)

Vet du om andra stofamiljer där anlaget finns?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Poppan är en av ättlingarna till Silverking III som jag träffat:)

Hon var e Immer - ej kval hingst (Potomac) och med ovannämnda Ponderosa till mormor.

Poppan har åtminstone en dotterdotter som är stamboksförd!

För att fylla på med lite mer info - hennes morfar Potomac var arab.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag vet att ett sto vid namn Undine u Camiasia e Gamäng, från Hobyfamiljen, har använts i avel.

Hon fick åtminstone två avkommor, Brown Silk e Brown Velvet xx (ej gdk e Gunga Din u Winifred e Desiderio) och Elajse e Ultimus 427.

Linjen från Brown Silk finns forfarande kvar och ligger i botten på en icke godkänd hingst e Norson som i sin tur fick en ridponnyson som heter Mayhap som jag vet diskuterats här för något år sen. Norson-hingsten har en helsyster som har en Robin Z-avkomma född 1999.

Elajse hade ättlingar födda på 90-talet.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Potomac var väl efter Kariba ox om jag inte är felunderrättad?
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp