Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nope, har för mig att han såldes dyrt som föl till USA redan...
Tror dock han är godkänd i något Coloured Sporthorse-register eller så..
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Känner du till Potomacs stam på mödernet? På allbreedpedigrees står det att modern heter Levante, morfadern Kadi och mormodern Trojan (men fler led står inte). Stämmer det?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Vi har en gul Bernstein-dotter (som f.ö. var till salu i vintas :angel: , dock till tävling) som är betäckt i år.
Hoppas ju på att fölet också blir gult :p , annars får vi vänta tills hon går i avel "för gott", nu är det tänkt att hon ska tävla lite till efter fölet. (Tävlar i fälttävlan och hoppning, betäckt med sådan hingst också)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ska ni starta cremellofabrik när hon är i avel för gott? :D :devil: :angel:

Nä, men ni får vara delaktiga i att bevara de gula :)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det tråkiga är ju att ASVH inte accepterar den stamboken.

Kommer det fram en isabell eller skäckhingst som når upp till samma kvalité som övriga hingstar vid bruksprov så godkänner ASVH säkert gärna den. Nu går ju många ston till undermåliga hingstar med dessa färger istället.

Varför ska ASVH vara någon slags slasktratt och godkänna alla möjliga varmblodslika raser?
Är man inte nöjd med de avelsmål o s v finns ju andra raser att avla på istället.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

En sak som de godkände palominoföreningen.
En annan sak för en ras som funnits i Europa den 1200-talet.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

En häst måste ha andra kvaliteter än bara färgen.

Jag har ingen koll på palominoföreningen i Sverige, men jag kollade härom året på vilka som godkändes av den danska, och de allra flesta hingstarna hade alldeles för låga poäng för att jag ska tycka att de platsar i avel över huvud taget.

Jag är själv väldigt svag för isabeller, men skulle aldrig sätta färg före kvalitet.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Smög sig in ett S där.. :angel:

Det jag menade var att OM de godkände Palominoföreningen så skulle det vara en slaskförening...

Rasen Kinsky är mer än bara färg!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Färgen på hästen hamnar ju ganska långt ner på listan över val av hingst osv. Helt klart.

Jag förespråkar INTE Palominoaveln i Danmark och Sverige.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag såg sen att du förtydligat kring det inlägg jag svarat på:)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nä, precis, färgen är absolut inte viktigast, men visst är det väl en bonus i vissa fall.

Jag vill allra helst ha en svenskstammad guling också, och det känns rätt svårt att hitta.

Någon som sett någon isabell/gulbrun som gått bra på tre-års eller rådgivande bedömningar?

En gul hingst skulle nog hjälpa till att bevara färgen inom rasen en hel del. Fast mig hjälper det ju inte, jag har inget sto att betäcka..
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

När jag var och betäckte mitt sto på Eklunda i Örebro 2002, så stog det ett gulbrunt sto ( som jag tror var e:Cortez) måste funnits gult på mödernet. Hon hade då vid sin sida ett isabellfärgat föl som jag tror var E: Martini el Magini (är inte halvblodskunnig är mera intr. av ponnyavel). Tror hon skulle bertäckas med honom 2002 också.
Men det fölet har jag undrat var de tog vägen. Någon som känner igen beskrivningen?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

I Örebro län finns troligtvis ganska många gula ston. Både Pegasus och Dragon har sått på station där.
Utrillo-Dragon-stoet Linnea har flera gula avkommor som tävlat/tävlar högt bl a Rölleka, Orchis och Lötjnantshjärta.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det jag menade var att OM de godkände Palominoföreningen så skulle det vara en slaskförening...
Vad är det för hästar som är palomino??
Det är ju på alla andra språk än svenskan ordet för isabell!! Jag tycker att det är jättekonstigt hur det har blivit en "ras" av det.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag köpte mitt sto e:Bernstain som även ägde Lona och hennes dotter Loreley. Lona har 4 stycken avkommer registrerade: Ursula, Loreley, Laila, Lotta.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

kl
Har ett Bernstein-sto (F.2) som är gulbrunt. Hon har hos tidigare ägaren lämnat 2 bruna ston och ett gult (rätt trist gul färg tyvärr, borkaktig). Mitt sto har Dragon i 3:e led så hon har anlaget dubbelt upp. Hon betäcks med Impuls 1139 i år så vi får väl se vad som, förhoppningsvis, tittar ut nästa år.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp