Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Japp, men han såldes väl tidigt + att han aldrig hade kunnat bli godkänd här på den tiden...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Godkänner de cremello idag?

Förresten, vilken stam på stoet ovan!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ja, förut ansåg de att det var albino = defekt.
Det är förbjudet att avla på djur med defekter eller något...

Bellis eller?
e. Ganesco u. Benedictine
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Godkänner de cremello idag?

Förresten, vilken stam på stoet ovan!

Hittar inget här http://www.asvh.se/regelmenten/hingstreglemente.pdf
som säger att cremello ej är en godkänd färg i svensk varmblodig ridhästavel i dag, men jag kan ha läst dåligt?

Bellis stam är e. Ganesco u. Benedictine eu.Gaspari uu.Bianca uue.Immer uuu.Ballerina uuue.Rosenkavaljer uuuu.Caprice

Stoet Caprice blev betäckt av arabhingsten Rosenkavaljer som hade rymt från en cirkus i Flyingetrakten. Jag har hittills hittat 190 ättlingar från den betäckningen. Bellis gulanlag kommer från Pompe genom fadern Ganesco (Unesco-Pompe). Bellis har en helsyster som också är isabell, Blaze f.1988. Blaze har endast fått ett föl, en valack numera f.2002 e. Warteiner, isabell han också. Jag vet att Blaze fortfarande är i livet, men ägarna är tyvärr ej intresserade av avel.

Stoet Bianca betäcktes även med Pompe och fick stoet Bragansa som i sin tur är mor till Bristol Cream som lämnat Bernstein. Så Banquo ( e. Bernstein u.Bellis) har gulanlaget från Pompe från både far och mor.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Alla färger är godkända för sv. halvblod, bara de uppfyller härstamningskraven så har de chans att bli godkända.
Men han föddes innan albinomyten dog.

Jag är dock osäker på om gulanlaget kommer genom Ganesco..
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Var kommer det annars det gula ifrån i Bellis stam? den enda guling jag hittar i hennes stam är farfarsfar som är Pompe.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag skulle tro att de kommer genom stoet Capri, trakhener, skimmel, sen vet man inte vad hon föddes med för färg...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag kan inte svara på varifrån det gulanlaget kommer, men från Ganesco kan det inte komma, eftersom han inte var gul.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag misstänkte att de måste vara gula för att föra det vidare, men uppfödaren har alltid sagt att det gula kommer från Pompe, ska kolla med henne angående Capri om hon var något gul.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Caprice's pappa Rosenkavaljer var i alla fall gul, Palomino, så Capri behöver inte ha varit det för att anlaget skulle föras vidare.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

OK, jag ska kolla med uppfödaren igen om hon vet mer om Rosenkavaljer. Jag vet att hon träffade Rosenkavaljers ryttarinna, men om hon visste hur han såg ut när han föddes vet jag ej.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Om man litar på Allbreed kommer det gula i Bellis med säkerhet från mödernet, både Bellis mamma och mormor har fått gula hästar. Mormor Ballerina var förmodligen skimmel född gul, eftersom pappa Immer var skimmel.

Dessutom har Ballerina ihop med Pompe fått en cremello, alltså med gulanlag från både mor och far.

Denna cremelloavkomma, Bianca, tror jag även hade skimmelanlag, för hon fick en skimmel född gul med en brun far. (Bragansa, Bernsteins mormor).

Hänger ni med? :D

Kan de vara skimmel födda cremello?
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Eller förresten, nu snurrar jag till det. Bianca behöver ju inte varit cremello, hon var nog bara skimmel född gul.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp