Adressändring

Sv: Adressändring

beror väl på...
Alla myndigheter och en hel del företag uppdaterar kundernas adresser via filer med ändringar från skatteverket. Men inte alla...
 
Sv: Adressändring

Ja, fast du måste ändå informera alla som kan tänkas skicka post till dig. Det är bra att teckna en eftersändning, då har du ett år på dig att informera alla.
 
Sv: Adressändring

Jag vet fler än en som kommit på att det hade nog varit bäst med adressändring också. Det underlättar väldigt mycket om man inte har stenkoll på vilka som ska ha nya adressen.
 
Sv: Adressändring

Ja , måste kolla hur den ser ut nuförtiden. :)


Glöm inte att betala också annars händer ingenting
 
Sv: Adressändring

Ja det räcker göra adressändring där, sedan informerar man själva de olika företagen/myndigheterna att man bytt adress. Så himla svårt är det inte. Man vet väl av vilka man får post ?
 
Sv: Adressändring

Nej, det räcker inte med adressändring.se.
Då står du fortfarande kvar på gamla adressen i folkbokföringen. Det får konsekvenser både för de nya som flyttar in i gamla bostaden, samt att ev hemförsäkring är kopplad till folkbokföringen.
Liksom tillhörighet när det gäller landsting, skola mm mm.
 
Sv: Adressändring

Nej, det räcker inte med adressändring.se.
Då står du fortfarande kvar på gamla adressen i folkbokföringen. Det får konsekvenser både för de nya som flyttar in i gamla bostaden, samt att ev hemförsäkring är kopplad till folkbokföringen.
Liksom tillhörighet när det gäller landsting, skola mm mm.


Är du verkligen säker på det? DEn blanketten går ju till skattemyndigheten som sköter folkbokföringen.
Även adressändring med Posten/Bring sköts här OM du betalar för det. Ändring av folkbokföringen enbart är gratis.
 
Sv: Adressändring

En vanlig missuppfattning att det går till folkbokföringen per automatik om man ändrar på adressändring.se.
Så är det INTE.
Det man betalar för hos adressändring.se är eftersändningen.
 
Sv: Adressändring

För att reda ut detta måste vi skilja på adressändring och eftersändning.

När man adressändar byter man helt enkelt vilken adress man är folkbokförd på. Det kan man göra direkt till skatteverket som hanterar folkbokföring, eller så gör man det via Svensk adressändring AB som vidarebefordrar till skatteverket.

För att få din post till den nya adressen kan man aningen informera alla om att man flyttat, eller teckna en eftersändning. Det innebär att din post i ett år skickas till din nya adress av Posten eller Bring citymail. Eftersändning beställer du av Svensk adressändring AB (som ägs av bland annat Posten och Bring citymail).
 
Senast ändrad:
Sv: Adressändring

En vanlig missuppfattning att det går till folkbokföringen per automatik om man ändrar på adressändring.se.
Så är det INTE.
Det man betalar för hos adressändring.se är eftersändningen.

Om du läser vad det står på första sidan som du har angett själv så står det i klartext det vi säger, jag och sussantuss
 
Sv: Adressändring

Jag jobbar på Skatteverket med folkbokföring, och får dagligen samtal från personer som missuppfattat att uppgifterna går direkt från adressändring.se till Skatteverket (folkbokföringen). Det ÄR INTE så.

Däremot så ska man få en blankett från adressändring.se som skall skrivas på och vidarebefordras till Skatteverket. DÅ ändras adressen i folkbokföringen.
Inte annars.
 
Sv: Adressändring

Jag jobbar på Skatteverket med folkbokföring, och får dagligen samtal från personer som missuppfattat att uppgifterna går direkt från adressändring.se till Skatteverket (folkbokföringen). Det ÄR INTE så.

Däremot så ska man få en blankett från adressändring.se som skall skrivas på och vidarebefordras till Skatteverket. DÅ ändras adressen i folkbokföringen.
Inte annars.

Jamen DET är ju teknikaliteter hur papprena går kors och tvärs. Problemet är ju att folk inte förstår skillnaden på folkbokföring och adressändring och eftersändning av posten.

Har jobbat med det i 30 år.:banghead:
 
Sv: Adressändring

OK,
då är vi på samma linje tror jag.
;)
Men det är ju väldigt vanligt att folk tror att adressändring.se = ny adress i fb.
 
Senast ändrad:
Sv: Adressändring

OK,
då är vi på samma linje tror jag.
;)
Men det är ju väldigt vanligt att folk tror att adressändring.se = ny adress i fb.

Ja jag vet , man måste vara övertydlig :) De läser inte alla papper heller och missar inbetalningen och står och gormar att de inte får posten
 
Sv: Adressändring

Nej, det räcker inte med adressändring.se.
Då står du fortfarande kvar på gamla adressen i folkbokföringen. Det får konsekvenser både för de nya som flyttar in i gamla bostaden, samt att ev hemförsäkring är kopplad till folkbokföringen.
Liksom tillhörighet när det gäller landsting, skola mm mm.

Jasså, inte jag i alla fall. Har skickat in ALLA papper ( man får ju faktiskt 2 st) samt tagit kontakt med alla jag får post av och mig veterligen sist jag kollade är jag folkbokförd på nya stället samt har ny adress. Skulle aldrig betala pengar för att eftersända post när det är gratis att göra lite jobb själv.
 
Sv: Adressändring

Jasså, inte jag i alla fall. Har skickat in ALLA papper ( man får ju faktiskt 2 st) samt tagit kontakt med alla jag får post av och mig veterligen sist jag kollade är jag folkbokförd på nya stället samt har ny adress. Skulle aldrig betala pengar för att eftersända post när det är gratis att göra lite jobb själv.

Men alla har ju inte den fantastiska stenkollen som du
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 028
Senast: EZMK
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
296
Senast: Anna-Bella
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 286
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp